Kök
Trivia: Behöver lite smakråd!! Vi har valt vita underskåp och björk överskåp tillsammans med mörka bänkskivor i massivt trä (IKEA akacia). Golvet är nu lönn, men kommer antagligen att byta inom en någorlunda snar framtid så det behöver man inte ta hänsyn till. Vi vill ha grön mosaik, men tycker det är kanonsvårt at välja, så nu börjar vi vackla. Vad tror ni??
cpalm: Tänk på att det är lite av en prioriteringsfråga. Allra bäst är det naturligtvis om allt var placerat på arbetshöjd. De flesta prioriterar dock uppenbarligen extra bänkutrymme framför diskmaskin i arbetshöjd.
Nix: Och du tror att hobbyrummet hade blivit gratis? Inte mina hobbies i alla fall! Jag tror att du skall luta dig tillbaka och konstatera att du inte bara älskar köket (för det tror jag att du gör) utan att du i praktiken TJÄNAT pengar på att bygga det.
sigpl: Jag var själv i samma sits innan och bytte faktiskt fönstret, det är en piss i Nilen jämfört med resten av köksrenoveringsarbetet. Jag föreslog visserligen något annat innan men det var för att du frågade ;)
ollesthlm: Jag skulle nog sätta transparenta glasplattor. Glaset blir då svagt svagt ljusgrönt! Mkt snyggt till ditt kök. Du använder vit fix till plattorna. Plattorna finns på t.ex. Bauhaus för ca. 800 kr/m2
johan77: Jag hade rekommenderat ett öppet hyllplan. Under det kan ni montera belysning och ovanpå kan ni förvara ofta använda / vackra kökstillbehör utan att inkräkta alltförmycket på den öppna känslan. En annan lösning kan vara väggspottar, eller lågt hängande taklampor. Jag tror dock inte att spottar från taket ger tillräckligt med ljus.
olaake: Jag har fått monterat två vanliga 230V uttag, ett på 16A och ett på 10A. Det på 10A som är för micron sitter ovanför fullhöjdsskåpet och det på 16A för ugnen sitter mitt bakom lådorna som är under ugnen, vet inte exakt höjd på det uttaget, tror det var 30cm från golvet, men jag kan ta reda på det till imorgon om du vill.
cmorrall: Jag har ett par bekanta genom mitt arbete som köpt kök från Claesson, och sammanfattningsvis är omdömet att det är mycket bra kök, som kostar därefter.
christofffer: Dörren vi valt att sätta igen går till ett framtida sovrum och man kan ta sig dit genom att gå via vardagsrummet.. innan kunde man gå runt i huset.
Henrik_N: Tack Tommy, Gjorde faktisk som du beskrev igår kväll. Jag drog röret bakom ugnen genom skåpet, vilket betydde att jag inte behövde röra väggen överhuvudtaget. :)
Douhane: Ok! Kollade specen för den och de vill att man har 26mm fritt på sidorna men inget bakom! men det kan ju vara så att man måste ha lite avstånd bakom så det inte blir helt tätt. Luftcirkulation är ju et måste om man vill ha bra livslängd! Men vilket är det mest prisvärda side by side i aluminium som man ska köpa dårå??
Engan23: Jättetack för all respons. Lite blandad kompott men smaken är ju som baken... :) Jag som flera andra här gillar ljus och därav blir det nog ett fönster över diskbänken, däremot så ska det nog inte börja förän ca 30cm över bänk.
Rogerio: Aaah ser läckert ut... Ganska stort kök o det kommer nog att gå åt en hel del spottar. Har inga tips angående placeringen men jag skulle vilja råda er att köra med 12v spottar istället för 230 (för jag antar att det är det ni tänker ha io med att du skriver 50w). Du får lika mkt ljus från en 35w 12v som du får från en 50watts 230. Väljer du lite bättre ljuskällor så får du
Blommis: Det verkar vara många som åker till Gysinge och tittar, men sen köper de något snarlikt till bättre pris. ;) Byggfabrikens kakel verkar också kosta en bra slant. Får nog bli Höganäs hos oss.
Jonasc: Har köpt en bänkskiva i massiv ek från IKEA med måtten 359x70,6, dvs en decimeter djupare än standard. Underlimmad diskho och utsågat för häll. 13.000 kronor... Då ingår diskho med avrinningsyta o vad den kostar minns jag inte. Sen ska den ju fraktas hem, vilket jag har för mig var obligatoriskt, dvs. du kan inte själv hämta den på IKEA... o det kostar 795...
gitolars: Hej! Vi sitter och planerar vårt nya kök och tittar här på forumet efter bra idéer, är det någon som vet vad en takmonterad fäkt kostar, då menar jag allt som ingår från innertaket i köket upp på vinden och genom yttertaket. Och vad kan man räkna med för arbets tid för snickarn och elektrikaren?
cpalm: Kolla även på Franska Kakelbutiken (http://www.franskakakelbutiken.com), de hade en hel del glasmosaik när jag var inne där om jag inte minns fel.
Fagerborn: Varsågod. Jag har ju brottats med allt det där själv också. Du behöver ju inte bygga ut bänkskivan i 60 centimeters djup längs kortväggen, det kan ju räcka med kanske 50-55 centimeter, jag tror inte att det kommer att upplevas som trångt. Man använder sällan de innersta 10 centimetrarna på bänken. Men det är sant att det inkräktar lite grann på rummets yta.
n0ir: Kollat Hejduk..tig:s tips i http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9964 ?
tafkap: Jag tycker Clas Ohlsson varianten är riktigt snygg. Det blir ju dock en del pengar...
tallmilan: Precis, i ett kök med småbarn behöver man inte "central dammsugare" utan >>central högtryckstvätt<< ;D
Sandra_Robert: [citat] Hej! Vi har tänkt att ha plåtar i en sockelåda (har beställt ett HTH-kök), eftersom vi kommer köpa en spis med dubbla ugnar så har vi ingen plats till plåtar under. // Hälsningar Sandra
Bror: Många (nästan alla) köksfabrikanter tillverkar inga stommar. ACB i Östersund tillverkar stommarna åt ett flertal. Luckorna tillverkas nog däremot i hög grad av de olika köksfabrikerna.
Trivia: Nu har vi slitit som f....n med skivan och fått den ok. Våtslipning med terpentin blev det enklaste till slut. Vi har två skivor till liggande, men dom ser ut att vara ok.
ppalm: Hej Att tänka på är att träskivorna limmade med vattenbaslim och vad händer då om vatten tränger in i en dåligt underhållen snittyta. Finns lite mer info i min tråd som hette underlimma diskho själv.