Problemet: Vi kommer i vårt kök ha väldigt få överskåp och där vi har dem är de inte på "rätt" ställen som ovan diskbänk till exempel, anledningen till detta är fönster. I taket kommer vi ha en allmänbelysning bestående av spottar men detta kommer inte räcka till för arbete vid diskbänk och vid stora delar av arbetsbänken.

Tankar: Vid vår köksö kommer vi lösa arbetsbelysningen med riktade spotlights. Om jag står på ena sidan av köksön så är min arbetsyta belyst av en spot på motsvarande motsatt sida av köksön men i taket förståss. Jag får alltså ljuset snett ovanifrån, framifrån. Detta är inget som jag kan åstadkomma vid arbetsbänkarna vid rummets väggar eftersom vinkeln blir för dålig, jag kommer att skymma mitt eget arbete.

Lösning: Ja, här hoppas jag att det finns pålästa, kloka eller uppfinningsrika medlemar på forumet som kan hjälpa oss.

Tack på förhand.

Kanske spottar i taket så nära väggen som möjligt och sedan vrida dem i sida så att de korsvis belyser ytan. Det kommer att behövas minst två som är riktade mot samma punkt för att skuggor inte ska bli jobbiga.

Nu vet jag inte riktigt hur ert kök ser, hittar ingen planlösning på huset på er hemsida men jag vill ändå säga att det nog inte behövs så mycket belysning som ni kanske tror.

Vi hade ungefär samma funderingar när vi började bygga vårt hus men med facit i hand ger fönstrena mer ljus än vi kunde ana.

På bilden nedan ser du vårt kök, de röda cirklarna (eller ska föreställa cirklar i alla fall) är den belysning vi har, krysset oxå men den använder vi aldrig. I taket har vi spottar som går att rikta. När dessa tänds blir det väldigt ljust i köket och de använd men inte så ofta som vi trodde. Ovanför diskbänken har vi tre halogenspottar som vi använder mer eller mindre alltid och i fläkten sitter fyra halogenspottar som oxå alltid är tända. Restaen av "belysningen" kommer i form av dagsljus! Efter att denna bild är tagen har vi oxå satt upp en fönsterlampa men den är mer stämningsbelysning.

Så jag tror nog att ni ska lugna er och se, kanske det inte behövs så mycket lyse hos er heller!

/Lisa

• 1_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har skapat en enkel bild för att illustrera "problemet". Att lita på soljus är inte ett alternativ, vi bor trots allt i Sverige och vintrarna är mörka samtidigt som vi lagar mycket hemma. Det vore skönt om någon hade en bra idé.

Jag gillade idén med korsade spots men jag undrar om jag kan få dem så nära väggen (ovanför fönstren) som man skulle behöva.

utsnitt.bmp

Mitt förslag. Till vänster under skåpen 3-4 st 12v 20w puckar,ovan diskbänk 2 st puckar,skåpen till höger 2-3 st puckar beroende på skåpbredd.,ovan fönster en 12v 35w infälld i potta med inbyggd reflektor per fönsterbåge alltså 4 st.Allt på samma dimmer uppdelat på fler trafos pga ledningslängden.Då får ni bra arbetsbänks belysning. mats.

Vi har samma problem. Och vi behöver mycket lyse eftersom vi har två katter(en fluffig långhårig) så man måste kolla att det inte flyger katthår i maten. ;)

Jag lutar åt att hänga upp några vanliga lampor typ skomakarlampor eller något liknande fast modernare.

Jag hade rekommenderat ett öppet hyllplan. Under det kan ni montera belysning och ovanpå kan ni förvara ofta använda / vackra kökstillbehör utan att inkräkta alltförmycket på den öppna känslan.

En annan lösning kan vara väggspottar, eller lågt hängande taklampor. Jag tror dock inte att spottar från taket ger tillräckligt med ljus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.