Kan man åberopa hemfridzon på en arrenderad tomt? Vi har alltid släppt igenom folk (som vanligtvis frågar vänligt och är trevliga) igenom vår arrenderade sjötomt. Jag har läst på om hemfridzon och vår tomt skulle enkelt kvalificera sig för detta då tomten är ganska liten och där vårt hus med tillhörande gäststugor ligger precis nere vid vattnet. Passerar någon på tomten går dom endast några meter från vårt hus oavsett om de går bakom eller framför.

Denna sommar har dock lite ungdomar börjar knalla igenom tomten ganska obrytt, utan att direkt fråga. Jag noterade även häromdagen att våra grannar på tomten bredvid (som dock har en annan arrendator) bad ungdomarna gå en annan väg.

Jag vill nu sätta upp ett staket och dirigera om folk som prompt ska gå över vår tomt, frågan är ju bara om hemfridzonen ger mig rätten att göra det, då det är lite vagt vad som gäller på arrenderad tomt?

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Hemfridszon gäller även på arrenderad mark, men naturligtvis inte utanför den mark du arrenderar, för den händelse att arrendet inte går hela vägen ner till vattnet. Det är inte heller givet att din hemfridszon är vad du tror/tycker att den ska vara, även om du arrenderar marken hela vägen till vattnet.

Det du skriver talar för att även stranden skulle kunna vara hemfridszon, men att det faktiskt går ett gångstråk som flera olika människor använder talar emot.

Finns det en detaljplan? Hur långt är det mellan boningshus och vattnet? Har det byggts något på tomten i modern tid som gjort att en tomtplatsbestämning gjorts? Går det faktiskt någon stig längs vattnet? Osv.

Det du ber om åsikter kring går inte att avgöra generellt, utan flera faktorer kommer ge underlag till en samlad bedömning.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett annat sätt att angripa det är att titta på vad som är brottsligt, alltså brottsbalkens reglering. Och den stärktes och förtydligades härom året. Från 4 kap:

Brottsbalken 4 kap. 6 § som behandlar hemfridsbrott och olaga intrång, inklusive förstärkning och förtydligande av lagtexten från Lag (2022:661).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att både trädgård och gårdsplan nu nämns i lagtexten efter ändringen.

• Gilla
  • Wow
Sernando och 2 till
  • Laddar…
K Kraken3333 skrev:
Kan man åberopa hemfridzon på en arrenderad tomt? Vi har alltid släppt igenom folk (som vanligtvis frågar vänligt och är trevliga) igenom vår arrenderade sjötomt. Jag har läst på om hemfridzon och vår tomt skulle enkelt kvalificera sig för detta då tomten är ganska liten och där vårt hus med tillhörande gäststugor ligger precis nere vid vattnet. Passerar någon på tomten går dom endast några meter från vårt hus oavsett om de går bakom eller framför.

Denna sommar har dock lite ungdomar börjar knalla igenom tomten ganska obrytt, utan att direkt fråga. Jag noterade även häromdagen att våra grannar på tomten bredvid (som dock har en annan arrendator) bad ungdomarna gå en annan väg.

Jag vill nu sätta upp ett staket och dirigera om folk som prompt ska gå över vår tomt, frågan är ju bara om hemfridzonen ger mig rätten att göra det, då det är lite vagt vad som gäller på arrenderad tomt?
Vad är precis vid vattnet? 1m? 10m? 50m? Har själv stuga vid vattnet, ca 20m från vattnet, men tomten slutar innan vattnet. Där går folk, inte många men ändå.

D
K Kraken3333 skrev:

Man skulle behöva en karta över din situation eftersom detta är en bedömningssport.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.