Byggahus.se

Avtal utan bygglov

1. L
    Medlem · 29 inlägg

libel

Medlem
    Vi har skrivit ett avtal på en tomt där vi förbinder oss att teckna ett husavtal med en viss hustillverkare. I avtalet hänvisas till en offert på två olika hus.

Nu ringde jag kommunen för att kolla om man skulle kunna ha takkupor på huset och får då reda på att de två hus som vi har blivit offererade är för breda och vi kommer därför inte få bygglov för något av dessa.

Hur ska vi gå vidare med detta? Vi får ju inte tomten om vi inte skriver husavtal men vi har ju, när vi skrev på tomtavtalet, enbart tagit ställning till de hus som vi blev offererade. Vi vill ju inte skriva avtal på hus som vi inte får bygglov för. Säljarna kommer antagligen ta fram ytterligare något hus som vi kommer få bygglov för, men vi kanske inte vill ha det huset. Kan vi vara tvingade till att välja ett tredje alternativ? Kan vi häva avtalet och få handpenning tillbaks? Vem är det som har felat och eventuellt måste betala skadestånd, vi eller säljarna?

Till saken hör att vi helst vill köpa enbart tomten för att själv kunna bestämma hustillverkare.

Hur bör man gå vidare med detta tycker ni för att slippa bråk med säljarna, men ändå kunna köpa tomten?

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 932 inlägg

yonna

Medlem

Re: Avtal utan bygglov

*suckar* det här är inget svar på din fråga - endast ett erkännande att jag sitter i samma sits  :-/ dvs jag vill ha tomten - men inte husförsäljarens/husförsäljarägarens erbjudande :-/

3. F
    Medlem · 823 inlägg

Att det ges bygglov i er situation (med tomt och hus utav en hustillverkare) bör utgöra ett sådant viktigt moment att avsaknaden av bygglovet leder till att ni troligtvis kan häva avtalet, ytterst med stöd av den sk. förutsättningsläran inom avtalsrätten.

Vid hävande går prestationerna åter och ni får tillbaka handpenningen.

Har ni grund för hävandet behöver ni normalt inte betala skadestånd till säljaren.

Av säljaren kan ni knappast räkna med att få skadestånd; för vad har denne gjort för fel och vad är er skada?

När det gäller att komma åt tomten utan förpliktelse att köpa hus av den som säljer, alltså genom att luras, bör ni kanske tänka om.

Lycka till  :) :)

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Jag tycker också att ett avslag på bygglovet borde göra att man kan bryta kontraktet. Men, då måste man ju gå igenom hela bygglovsprocessen. Det räcker inte med ett muntligt nej från kommunen (om inte hustillverkaren är väldigt snäll).

Trots det muntliga nekandet kan det tänkas att ni kan få bygglov på de hus som ni har i offerterna. Kommunen kan gå med på avsteg från planen (vilket jag inte tror att de tar hänsyn till vid en muntlig förfrågan) och den som sa "Nej" kan ha gjort ett misstag. Det behöver alltså inte vara helt kört bara för att man fått ett muntligt nekande.

Sen verkar ni ju vilja ha tomten i vilket fall som helst och begränsningarna på tomten finns ju kvar även om ni skulle hitta en annan hustillverkare. Nu vet jag inte vad det är för hustillverkare som ni har avtal med men de flesta kan bygga vad som helst. Hittar ni ett bättre hus hos någon annan tillverkare så kanske eran tillverkare kan ställa upp på att bygga ett likadant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.