Byggahus.se

Inkompetent Yrkesman

1. nilzzon
    Medlem · Jönköping · 10 inlägg

nilzzon

Medlem
    Jag har råkat ut för en inkompetent yrkesman och undrar lite hur jag ska hantera saken...

Scenariot är följande:

Jag har byggt hästboxar i en befintlig ladugård på den gård jag och min sambo blev ägare till i somras och min sambo beställde i förra veckan galler av en smed, att ha som avskiljare upptill mellan hästboxar samt utmed stallgång.

Smeden hade vänligheten att själv komma ut och mäta öppningarna i vilka gallrena ska sitta. I torsdags levererade han sin produkt men av 8 olika galler var det endast 3 st som passade. Gallrena passade varken på höjd eller bredd. De var alla för stora. Om de varit "för små" hade inte haft någon betydelse eftersom det saknar betydelse att de fyller utrymmet till 100%. Det var inte så bra så jag ringde idag och bad honom att åtgärda problemet. Maken till egendomlig människa har jag hittills inte träffat på då han till min förvåning för det första blev arg för att jag kritiserade hans arbete och dessutom vägrar att åtgärda gallrena.

Det utbyttes en hel del hårda ord både från min och hans sida där han å sin sida tyckte att han minsann jobbat i 30 år och att ladugården var sned och vind och jag å min sida undrade om han visste hur en tumstock fungerar och att en 100 år gammal ladugård kan skilja på 5-10 mm här och var och att man därför kanske borde mäta på flera ställen samt ha en viss mariginal. Flertalet av gallrena gick inte att få i på någon sträcka av utrymmet det skulle sitta på så det hade inte spelat någon roll om det skilde något från ställe till ställe.

Min sambo var med under mätningen av öppningarna och skrev ned måtten som smeden mätte. Han hävdar därför att hon bidar till felet då "hon var med och mätte". (Hon använde inte tumstocken)

Jag meddelade att jag inte längre ville ha hans galler och han sa i sin tur att han minsann skulle skicka en faktura och gå till domstol om jag inte betalar. Han tyckte även att jag skulle "passa mig jävligt noga för att kaxa upp mig".

Hela situationen är helt absurd och jag har aldrig varit med om något liknande. Jag har för vana att alltid göra rätt för mig och kan även tänka mig att behålla gallrena mot ett prisavdrag motsvarande den kostnad det medför att låta en annan smed justera gallrena även om det bär mig emot av principiella skäl. Jag säljer själv datorer och frågar mig hur det skulle se ut om jag levererar defekta datorer och sedan vägrar reparera dem.

Jag har läst konsumentverkets "Fel på varan" men jag undrar ändå vad jag kommer att stå inför då min käre vän hotade med både kronofogde och domstol. Jag inser att min vän inte har särskilt höga studieskulder och att hans sociala kompetens samt intelligensnivå inte är särskilt imponerande och fallet är väl egentligen solklart men jag har hittills aldrig haft några prövningar av detta slag i mitt 32-åriga liv och känner ändå viss oro.

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Inkompetent Yrkesman

Sorgligt tycker jag.

Kronofogden ska du inte bekymra dig om. Om du får något därifrån ska du skicka tillbaka ett brev och säga att du har bestridit fakturan ifråga.

"Om ett krav från en privat fordringsägare inte är riktigt ska du protestera. Det måste ske inom den tid som angetts i brevet från kronofogden, vanigtvis inom 10 dagar. På så vis förhindrar du en felaktig betalningsanmärkning. Det måste vara skriftligt men det räcker med att skriva ”jag bestrider” för att kronofogden inte ska utfärda något utslag. Men du gör klokt i att också förklara varför skulden är felaktig. Glöm inte att skriva under! Om borgenären står fast vid att det finns en skuld, avgörs frågan i tingsrätten. "

3. R
    Medlem · 21 inlägg

Rythm

Medlem

Konsumentköplagen är solklar: Du beställde vara A och säljaren (smeden) måttade själv på plats men levererar ändå vara B. Åk dit och dumpa skiten framför fötterna på honom om du inte har betalat ännu, så är saken ur världen. Har du redan betalat så går du till ARN, allmänna reklamationsnämnden och dom kör då över honom med ångvält!

Vad gäller att smeden "inte har särskilt höga studieskulder", så har nog inte majoriteten på detta forum det heller statistiskt sett. Så du kanske bör vara försiktigare i formuleringen. Folk kan ta illa upp trots allt. Litet tips bara.

4. nilzzon
    Medlem · Jönköping · 10 inlägg

nilzzon

Medlem

Jag har själv inte några studieskulder alls. :)

5. A
    Medlem · 42 inlägg

alis

Medlem

Enl Konsumentköpslagen HB 1:10 så är det fel i varan om den skiljer i fråga om art, mängd, kvalite andra egenskaper påföljderna är avhjälpande omleverans hjälper inte det så får du kräva prisavdrag som motsvarar eller häva köpet helt du får även hålla inne betalningen enligt Hb 1:25 Vidare kan du även ha rätt till skadestånd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.