3 302 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Tillämpning av Konsumenttjänstlagen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
OkP pwa65 skrev:
Inget i din ursprungstext som säger att det är påhittade siffror. men då vet vi
Och en engelsk offert kanske inte riktigt är samma som ett prisförslag som är "styrande" om det varit på svenska.
Är du nöjd med arbetet då?
Notera att förarbetet (propositionen) till konsumenttjänstlagen gör det tydligt att en prisuppskattning kan ges på många olika sätt. Det finns inga krav att den ska vara skriftlig eller att företaget ens använder ordet prisuppskattning. Har man som företagare på något sätt kommunicerat var priset ungefär hamnar så har man i lagens mening gett en prisuppskattning och får inte överskrida det beloppet med mer än 15%.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Men om dte nu inte var ett fastpris. Då har du rätt att få en rätt detaljerad spec. över vilket arbete som har utförts under vilka dagar osv. Och vilket material som har använts och vad det kostat. Detta så att du kan avgöra rimligheten i debiteringen. Det gäller oavsett om firman hade hållit sig inom estimatet.
Så som jag uppfattar att "offerten" skrivits, så skulle jag nog försöka hävda att det är ett fastpris som offererats. Om de inte har offererat en viss timkostnad, som bör framgå av en offert på löpande räkning (det är ju själva timdebiteringen + ev tillägg för resor och liknande som är själva offerten), kostandsuppskattningen har egentligen inte med offerten att göra vid löpande räkning.
Så som jag uppfattar att "offerten" skrivits, så skulle jag nog försöka hävda att det är ett fastpris som offererats. Om de inte har offererat en viss timkostnad, som bör framgå av en offert på löpande räkning (det är ju själva timdebiteringen + ev tillägg för resor och liknande som är själva offerten), kostandsuppskattningen har egentligen inte med offerten att göra vid löpande räkning.
Vilken bra fråga! Det är just det som jag undrar över och har råkat ut för när hantverkaren har brutit mot tio paragrafer i Konsumenttjänstlagen. Vilken hjälp, vilket stöd har vi av den?P pwa65 skrev:Hej!
Jag undrar om någon i detta forum har koll på hur detta hanteras på ett korrekt sätt. Frågan gäller en byggare som renoverat vårt kök och som fakturerat långt mer än offerten vi fick. Om jag avrundar och förenklar lite så kan man säga att:
Vi fick en offert på 200.000 kr inkl. moms och där fanns ett rotavdrag på 50.000 kr (dvs. innan ROT-avdrag var priset 250.000 kr. Sen fick vi faktura på 300.000 kr utan att han flaggat för eller diskuterat med oss att projektet låg över budget.
Enligt Konsumenttjänstlagen så kan byggaren ”tillåtas” gå över budget med 15%. Men räknas dem 15% på summan innan eller efter ROT-avdraget? Dvs i vårt fall. är det 15% på 200.000 kr eller 250.000 kr? Och har byggaren ”rätt” till dessa 15% även utan att ha tagit upp att jobbet blir dyrare än offerten?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
En snart fem år gammal tråd, men ändå. 15 % är vad hantverkaren får avvika med i vad han tar betalt. Vad han får har ingenting med köparens eventuella skatteavdrag att göra, så påslagsrätten räknas på priset före ROT-avdrag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Konsumenttjänstlagen
Juridik -
Konsumenttjänstlagen erfarenheter?
Hantverkare -
Marklov/detaljplan tillämpningsanvisnin trädfällninggar
Bygglov -
Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen – dina rättigheter gentemot hantverkare och butiker
Artikelkommentarer -
Hussvampssanering täckt av konsumenttjänstlagen?
Frågor om juridik och fastighetsrätt