N nyanvändaren skrev:
Om inte annat så anmäl för din egen skull, för att du ska känna att du har gjort vad du kunnat.
Känns tämligen meningslöst att offra sin tid för något som i bästa fall ger aningen bättre statistik.

Borde man även anmäla alla "bedrägeriförsök" typ nigeriabrev som man får via mail? I så fall skulle det bli många polisanmälningar och mycken bortkastad tid, för många. I mitt fall kan jag säga att de som eventuellt är roliga nog kanske hamnar i Humorhörnan för att sen raskt avpolletteras med deleteknappen. Polisanmälan för sånt har uppriktigt aldrig slagit mig som realistiskt.

Hur som helst, välkommen till forumet!

• Gilla
nyanvändaren och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det mest effektiva gällande alla spam-mail är nog att göra som Atomic Shrimp på YT, ta så mycket av deras tid i anspråk som möjligt så de inte hinner med att lura lika många (han har massor med liknande och har därmed säkert räddat tusentals andra från eländet):

Olaga hot via telefon bör alltid polisanmälas, enligt min åsikt iaf.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R
MultiMan MultiMan skrev:
Det mest effektiva gällande alla spam-mail är nog att göra som Atomic Shrimp på YT, ta så mycket av deras tid i anspråk som möjligt så de inte hinner med att lura lika många (han har massor med liknande och har därmed säkert räddat tusentals andra från eländet):

[media]
Olaga hot via telefon bör alltid polisanmälas, enligt min åsikt iaf.
Jag gör så (om jag har tid). Dels för att det kan vara extremt underhållande, och dels för att det just tar deras tid som de då inte kan lägga på att lura andra.

En gång lyckades jag hålla en uppringare upptagen i över 10 minuter enbart genom att blanda ihop left och right ALT-key. På engelska är det extremt enkelt, och tillfredsställande, att förvilla någon genom att svara "right" på frågor liknande "did you press the left key" :)

Samtalet avslutades för att en kollega skrattade för högt i bakgrunden så "supportteknikern" fattade att jag bara drev med henne. Jag fick ett högt "fuuuuuck you" i örat innan hon "slängde på luren". Jag tog inte åt mig.

En annan gång lyckades jag få en "windows-tekniker" att på riktigt lägga väldigt lång tid att hjälpa mig med rättstavningen i Words. Bedragaren fick nog uppfattningen att om vi bara löste detta så skulle nog resten av bluffen gå smidigt.

Jag hade en låååång utläggning om hur min gode vän "Lars bengtsson" retade mig för att jag stavade uselt i mina mail och att det vore skönt om jag kunde få hjälp med det. Jag berättade dessutom om Lars hund, fru, nya bil, sviktande hälsa, och att jag hade lite svårt för att han röstade på "svenska nazistpartiet". Bedragaren försökte gång på gång skynda vidare till de mer praktiska sakerna, men en god historia måste få ta sin tid.

Jag är imponerad över hur länge han sedan faktiskt ansträngde sig för att få mina SVENSKA ord (killen var förstås indier) att stavas rätt. När vi till slut gav upp (mestadels var det nog mitt fel att vi inte löste det) så hade jag tyvärr inte tid att prata med honom längre. Jag var redan sen till ett möte med Lars. ;) Denna människa lät mest förtvivlad när han insåg att han kastat bort så mycket tid. Har för mig att mobilen visade att samtalet varat i nästan trekvart.

Tyvärr har jag fått uppfattningen att de blivit bättre på att inse när man driver med dem . Det är länge sedan jag lyckats hålla någon kvar i mer än någon minut. Det är dessutom länge sedan någon ringde alls så jag kanske har hamnat på någon "shitlist" :)

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Har en kollega som gjorde samma sak när "microsoft" ringde för att ta bort virus. Efter 20 minuters försök att få till rätt webaddress som han skulle gå till. Så frågade min kollega "Det står linux uppe i titeln på min skärm, kan det vara det som är problemet?", indiern skällde ut honom efter noter.

Jag har inte tid att driva med dem. men har allvarligt funderat på om man inte kan fixa en ai baserad robot som skulle kunna föra en intelligent konversation med telefonförsäljare i 15 -50 minuter, utan att köpa något.

Han som hotade mig ringde ju först och jag lade på luren inom 5 sekunder. Det var det han fick spel över och ringde upp igen och skrek att han skulle våldta min fru och mina barn inför mina ögon innan han skulll mörda oss allihop. Sedan fyllde han på med att skrika att jag var gay och ytterligare några för mig obegripliga skällsord. Han och hans kolleger ringer till mig i snitt en gång i månaden, och hävdar att jag har 4,1 bitcoins på ett låst konto som jag glömt bort att jag har. De pratar bra engelska men ringer oftast från svenska nummer, alltid nya nummer.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Jag har inte tid att driva med dem. men har allvarligt funderat på om man inte kan fixa en ai baserad robot som skulle kunna föra en intelligent konversation med telefonförsäljare i 15 -50 minuter, utan att köpa något.
En åtta år gammal video om en telefonsvararrobot. Det behövs inte mycket AI för att driva en telefonsäljare till vansinne.

Här finns dagens version.
https://jollyrogertelephone.com/

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Dagens AI teknik gör att man kan imitera personer om man har minst 1 minut inspelat prat från denne. Tänk på det om du blir uppringd av "någon du känner". Även bild går att imitera numera så videosamtal är heller ingen garanti som det var förr.

Men det som är svårt att imitera är förstås att känna till saker som bara du och den du känner vet om övh.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.