719 läst ·
1 svar
719 läst
1 svar
Skuldebrev alternativt bostadslån av bank vid husköp
RedGreenWhite
8 h
Hej!
Jag och min sambo ska köpa hus för ca 4 miljoner. Min sambo har fått ett större arv som enskild egendom så att hen kan betala hela huset utan lån från bank. Men vi vill ändå äga 50/50 av huset då det annars skulle känns konstigt att vara ”hyresgäst”.
Det går som jag förstår det att reglera med ett samboavtal och ett skuldebrev.
Alternativ 1: Vi skriver ett samboavtal och ett skuldebrev. I detta fall blir jag skyldig min sambo 2 miljoner.
Vi har kommit överens om att jag inte behöver betala någon ränta men däremot rekommenderade en jurist att skulden skulle följa indexreglering/inflationsjustering så att hen inte ”förlorar” pengar om vi skulle separera om tex 10 år.
Om rollerna varit annorlunda hade jag inte brytt mig om detta utan bara sagt att jag vill ha tillbaka mina 2 miljoner.
Min fråga är följande: Är detta ett vettigt upplägg eller kan det på något sätt förstöra för mig och skapa en skuld som jag ej kan betala om vi i framtiden skulle separera?
Alternativ 2: Att jag tar ett bolån via banken för min del av huset och får det nerskrivet att endast jag betalar lånet.
Vilket alternativ tycker ni låter bäst?
Alternativt om ni har förslag på ett annat upplägg?
Tack på förhand!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 351 inlägg
Normalt är bankräntan högre än inflationen över tid, så du skulle betala mer om du lånade i bank. Samtidigt skulle sambon ha två miljoner över att investera, pengar som sannolikt också skulle öka mer än inflationen, men med en viss risk (i er totala ekonomi skulle det i praktiken innebära investeringar (på börsen?) för lånade pengar).
På kort sikt finns risker för dig även med att lånet bara räknas upp med index. De senaste två åren har vi exempelvis haft en inflation som närmast varit dubbla låneräntan. Men hade de långsiktiga inflationsförväntningarna varit lika höga hade även räntorna vqrit högre.
TL/DR: Bättre och billigare för dig att låna med bara indexering.
På kort sikt finns risker för dig även med att lånet bara räknas upp med index. De senaste två åren har vi exempelvis haft en inflation som närmast varit dubbla låneräntan. Men hade de långsiktiga inflationsförväntningarna varit lika höga hade även räntorna vqrit högre.
TL/DR: Bättre och billigare för dig att låna med bara indexering.
Klicka här för att svara