Vid vår infart står en ställning för 2 brevlådor. Med tak, den har varit jättefin och vi bekostade för några år sedan en renovering av denna ställning. Vi gjöt då bland annat fast stolparna till ställningen, då ställningen tidigare lutade ordentligt. Detta höll fint i några år, men marken är mjuk och nu är den återigen lutande, då själva konstruktionen är väldigt tung. Grannens byggjobbare har även backat in i ställningen med sitt släp, så den är nu även trasig, och då gjutningen inte gett ett hållbart resultat vill vi ta bort den.
Den lutar ut över vår infart, vilket gör att större transporter har stora svårigheter att ta sig in med leveranser.
Då ställningen behöver bytas ut, erbjöd vi oss att ombesörja detta och informerade grannen om att vår nya markpostlåda behöver gjutas fast (hål 30x30 cm och sedan i med betong). Ställningen står där postnord har begärt precis i tomtgräns, så blir ju hål och gjutning även på grannens tomt.
Nu har grannen meddelat följande:
”Inget skall tas bort, byggas, grävas, gjutas eller någon annan form av åverkan på min mark.”
Vad har man egentligen för rättigheter här? Postnord har anvisat platsen. Ställningen får väl anses som gemensam, då den nyttjas av båda och står precis i tomtgräns.
Vi behöver ju ha en hel postlåda att ta emot post i samt säkerställa att våra större leveranser kan ta sig till gården. Men hur agerar man när grannen vägrar?
Vi har varit i Tingsrätten med denna granne då denna vägrade betala kostnader kopplat till ett servitut. Så bjuda på kaffe och försöka komma överens är nog tyvärr en omöjlighet.
Den lutar ut över vår infart, vilket gör att större transporter har stora svårigheter att ta sig in med leveranser.
Då ställningen behöver bytas ut, erbjöd vi oss att ombesörja detta och informerade grannen om att vår nya markpostlåda behöver gjutas fast (hål 30x30 cm och sedan i med betong). Ställningen står där postnord har begärt precis i tomtgräns, så blir ju hål och gjutning även på grannens tomt.
Nu har grannen meddelat följande:
”Inget skall tas bort, byggas, grävas, gjutas eller någon annan form av åverkan på min mark.”
Vad har man egentligen för rättigheter här? Postnord har anvisat platsen. Ställningen får väl anses som gemensam, då den nyttjas av båda och står precis i tomtgräns.
Vi behöver ju ha en hel postlåda att ta emot post i samt säkerställa att våra större leveranser kan ta sig till gården. Men hur agerar man när grannen vägrar?
Vi har varit i Tingsrätten med denna granne då denna vägrade betala kostnader kopplat till ett servitut. Så bjuda på kaffe och försöka komma överens är nog tyvärr en omöjlighet.
Bild?
Tänker spontant att jag hade rivit min postlåda och satt upp en ny. Kan man inte hålla sig 10cm utanför grannens tomt? Exakt i tomtgräns behöver man väl inte vara för att uppfylla postens krav.
Det kanske går att rikta upp hans postlåda om dess lutning orsakar olägenhet för er
Tänker spontant att jag hade rivit min postlåda och satt upp en ny. Kan man inte hålla sig 10cm utanför grannens tomt? Exakt i tomtgräns behöver man väl inte vara för att uppfylla postens krav.
Det kanske går att rikta upp hans postlåda om dess lutning orsakar olägenhet för er
Kan fotografera lutande eländen i morgon!B BSOD skrev:
Kan montera upp vår nya låda utanför postlåde ställningen. Men osäker på hur glad posten blir när det blir fler stopp, ställningen är rejäl, så ställer jag min utanför blir det nån dryg meter mellan lådorna. Ställer jag min låda helt på min mark så står den på min infart, vi har också kantstenar som ligger där, så delvis behövs det monteras på grannes tomt.
Alternativt om brevbäraren går med på att vi ställer brevlådan på andra sidan infarten som vi äger, men postnord är inte sugna på flytt.
Vi kan absolut ta en stötta och trycka fast och luta upp ställningen, men hur snyggt blir det och hur länge håller det? Samt att det ju också blir problem för brevbäraren med en stötta mitt mellan brevlådorna.
Har ni verkligen pratat med postnord om detta? Har själv kört tidningar och ser ingen större skillnad på lådor bredvid varandra eller någon meter emellan. Det är ju knappast så att man stannar mellan lådorna och sträcker sig utan det blir två "stopp" ändå. Kanske jobbar posten annorlunda? Samma sida vägen lär de dock vara på!
Som lådorna sitter nu är det inget mellanrum mellan dom så dom kör ett stopp och når då båda. Men som sagt jag kan ställa min nya markpostlåda utanför ställningen, men har då samma problem att grannen vägrar att vi gör något på dennes tomt.B byabin skrev:Har ni verkligen pratat med postnord om detta? Har själv kört tidningar och ser ingen större skillnad på lådor bredvid varandra eller någon meter emellan. Det är ju knappast så att man stannar mellan lådorna och sträcker sig utan det blir två "stopp" ändå. Kanske jobbar posten annorlunda? Samma sida vägen lär de dock vara på!
Kolla om du kan komma överens med postnord, flytta i så fall din låda och demontera allt av den gamla som är på din sida och sen kräver du att grannen ska se till att din infart inte blockeras. Om grannen är så omöjlig är det bäst att var och en sköter sitt.
Här kommer 2 bilder.
Vår mark slutar vid stenkanten, där stenarna nu tryckts ut av ställningen och grannens tomt är gräsmattan.
Vår mark slutar vid stenkanten, där stenarna nu tryckts ut av ställningen och grannens tomt är gräsmattan.
jag skulle fixa eget bakstycke och monter postlådan på den och montera den genom stenen.. så får grannen ha sitt lilla pisatorn ifred. klagar nån så bara säga "blev en kompromiss att tillfredställa alla parter"
Jag förstår att den välter när marken är mjuk, men en Markbrevlåda är inte så tung. Min stor på ett betongblock (trappsteg) och det är inte så mycket som händer med den.
Ta bort din brevlåda från nuvarande plats och ställ en markbrevlåda på betongblock bredvid den befintliga platsen.
Ett alternativ är att göra två stöttor mellan hörnen av brevlådetaket och befintliga kantsten, då håller den säkert ett litet tag igen
Ta bort din brevlåda från nuvarande plats och ställ en markbrevlåda på betongblock bredvid den befintliga platsen.
Ett alternativ är att göra två stöttor mellan hörnen av brevlådetaket och befintliga kantsten, då håller den säkert ett litet tag igen
Kan aldrig tänka mig att postnord är så kinkiga faktiskt.B Bocca skrev:Kan fotografera lutande eländen i morgon!
Kan montera upp vår nya låda utanför postlåde ställningen. Men osäker på hur glad posten blir när det blir fler stopp, ställningen är rejäl, så ställer jag min utanför blir det nån dryg meter mellan lådorna. Ställer jag min låda helt på min mark så står den på min infart, vi har också kantstenar som ligger där, så delvis behövs det monteras på grannes tomt.
Alternativt om brevbäraren går med på att vi ställer brevlådan på andra sidan infarten som vi äger, men postnord är inte sugna på flytt.
Vi kan absolut ta en stötta och trycka fast och luta upp ställningen, men hur snyggt blir det och hur länge håller det? Samt att det ju också blir problem för brevbäraren med en stötta mitt mellan brevlådorna.
Ta bort er låda från den befintliga ställningen och sätt upp en egen. Postnord lär inte säga speciellt mycket.


