16 692 läst ·
50 svar
17k läst
50 svar
Vilka legala åtgärder jag kan vidta mot grannens planteringar?
Det finns väldigt små möjligheter att bestämma över någon annans fastighet. Grenar och rötter som skjuter in över fastighetsgränsen på din fastighet får du kapa, men som regel är det smartast att först ge grannen möjlighet att kapa de överskjutande rötterna och grenarna, se JB 3:2. Du har allmänna hänsynsregler i JB 3:1, men de önskemål du har på grannen faller knappast inom dessa. Slutligen finns en del bestämmelser i PBL om att tomter ska hållas vårdade, men inte heller de lagrummet är applicerbart på din situation, jämför med PBL 8:15. Teoretiskt kan du kanske ansöka om en planändring som stipulerar vilken typ av häck som får och inte får anläggas, men det kommer nog bli trögjobbat att få antaget. Så den krassa verkligheten är tyvärr att grannen inte behöver bry sig om dina åsikter, önskemål och preferenser.B Bengan K skrev:
Kan också vara så att det är en planta de är välbekanta med och att det för honom inte är ogräs och inte vet att det för oss här är ogräs?maxmsm skrev:
Oavsett tycker jag att hans planterande preciiiis vid gränsen istället för vedertaget avstånd från den ser ju faktiskt ut som en pik och i syfte att förstöra den nyplanterade avenbokhäcken. Han nöjer sig ju för övrigt inte med sin nya syrénhäck utan gör detta också. På samma plats. Hur många häckar behövs det på en och samma sträcka liksom? 🤔
För övrigt hålls det på för att få in även syrén på invasiva listan då den beter sig just så som TS fått erfara!
Sen kan man ju undra hur lång tid det ommer att ta?
Det är dock rekommenderat redan idag att man bör begränsa dess rötter, inte plantera nya, inga häckar eller bersåer utan max en buske om man prompt ska ha nåt alls. Och inte för nära tomtgräns eller mot park, skog, allmänning så den blir till besvär för andra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tre Sprickor i Putsfasaden: Vilka möjligt åtgärder har vi?
Fasad -
Vilka åtgärder krävs?
El -
Vilka åtgärder bör jag vidta när jag flyttar in? Grundläggningen och fuktrelaterade risker i källaren
Grund & Markarbeten -
Bilat sönder vattenburen golvvärme, vilka akuta åtgärder gör jag?
Värme allmänt -
Vilka åtgärder har ni gjort för att säkra er mot höga elpriser nästa vinter (2023/2024)?
Övrigt husrelaterat