Vår granne har ett servitut på vår tomt (2154 kvm) som ger honom tillträde till sin fastighet från vår tomt. Vi har fått bekräftelse av Lantmäteriet att servitutet endast gäller åtkomst, dvs genompassage, ej uppförande av rostigt förråd/konteiner eller parkering för skrotbilar, släp, hästtransport eller husbil.

Vi har sett mellan fingrarna gällande detta skrotupplag under tio års tid, för grannsämjans skull. Dock har jag upplyst honom om att det inte är hans rättighet att ha sina skrotbilar parkerade där (det var innan konteinern och husbilen kom). Han har heller aldrig bett om lov eller tackat oss det minsta...

Nu är fastigheten såld och ska tillträdas 4 augusti och det är vår skyldighet att tomten lämnas över fri från grannens bråte. Vi har för två månader sedan, bett grannen avlägsna sina saker från vår mark. Då beställde han bortforsling av en granne med lyftkran, men nu har han plötsligt ändrat sig och vägrar ta bort något. Idag konfronterade vi honom på hans uppfart. Han rusade bara förbi oss och in i sitt hus medan han skrek: Stäm mig då!

Vad kan vi göra? Har någon varit med om liknande? Tacksam för er kunskap och era råd!

• Ledsen
Solvide
  • Laddar…
D09
Lovisa Eriksson skrev:
Vår granne har ett servitut på vår tomt (2154 kvm) som ger honom tillträde till sin fastighet från vår tomt. Vi har fått bekräftelse av Lantmäteriet att servitutet endast gäller åtkomst, dvs genompassage, ej uppförande av rostigt förråd/konteiner eller parkering för skrotbilar, släp, hästtransport eller husbil.

Vi har sett mellan fingrarna gällande detta skrotupplag under tio års tid, för grannsämjans skull. Dock har jag upplyst honom om att det inte är hans rättighet att ha sina skrotbilar parkerade där (det var innan konteinern och husbilen kom). Han har heller aldrig bett om lov eller tackat oss det minsta...

Nu är fastigheten såld och ska tillträdas 4 augusti och det är vår skyldighet att tomten lämnas över fri från grannens bråte. Vi har för två månader sedan, bett grannen avlägsna sina saker från vår mark. Då beställde han bortforsling av en granne med lyftkran, men nu har han plötsligt ändrat sig och vägrar ta bort något. Idag konfronterade vi honom på hans uppfart. Han rusade bara förbi oss och in i sitt hus medan han skrek: Stäm mig då!

Vad kan vi göra? Har någon varit med om liknande? Tacksam för er kunskap och era råd!
Långa vägen tror jag är:

Kontakta kronofogden.

Du kan inte flytta hans saker själv utan risk för egenmäktigt förfarande.

Korta vägen
Spela in ett samtal med honom där han erkänner att det är hans grejor.

Be en bonde släpa containern med sin traktor till hans tomt, kratta sedan bort spåren. Kanske kostar några hundra.

Kanske du kan be en skrotgubbe hämta

Redigerat:
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Ja, ring fogden first thing på måndag, och hoppas att de inte har semester ;) Förklarar din situation och fråga hur du bäst går tillväga. De brukar vara både trevliga och hjälpsamma.

I övrigt så hade jag överlämnat ett brev till grannen, i närvaro av något vittne, i vilket det framgår att om inte alla attiraljer är borta innan ett visst datum, exvis en vecka innan ni ska lämna er fastighet, så kommer ni att forsla bort och slänga rubbet, och sedan kräva honom på kostnaden för detta, det hade också framgått varför detta datum gäller. Rätt eller fel vet jag inte, men så hade jag gjort. Det finns liksom inte så många andra alternativ i ett läge som detta, IMO.
Sedan hade jag förhandsbokat med en transport och vidtalat en skrotnisse som kan ta hand om det, så att allt är klart för att hinnas med på de få dagar som återstår.

Kan också vara intressant att ringa polisen och fråga hur man ska agera, samt fråga dem hur de kommer att agera om din granne ringer dem och gnäller när din transport håller på att lasta hans skrot för att köra till tippen.
Bara så man vet och kan förbereda alla eventualiteter.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Stort tack båda två för svar, Fogden är en bra början, hade inte tänkt på dem själv. Ringer på måndag! :)

D09
En fundering

Hur går fogden tillväga? Kan man bestrida precis som t ex fodran?

Fråga kronofogden vilka underlag dom behöver för att kunna verkställa.

Så det inte blir ord mot ord

S
Jag skulle sålt det på blocket eller ringt skroten om någon ställt något av värde på min mark utan tillåtelse. Sen får de gärna förklara att det var deras saker på min tomt som försvann. Skulle det varit utan värde så skulle jag dumpat det framför deras uppfart i en hög.

Bra tanke D09, det ska jag göra. Hur menar du ord mot ord? Att han skulle neka att det är hans saker eller att han blivit ombedd att ta bort dem? Eller något annat?

Tror att det skulle innefattas av "egenmäktigt förfarande" DanielF. Men visst är jag lockad av tanken, det skulle förenkla det hela avsevärt. :)

D09
Lovisa Eriksson skrev:
Bra tanke D09, det ska jag göra. Hur menar du ord mot ord? Att han skulle neka att det är hans saker eller att han blivit ombedd att ta bort dem? Eller något annat?
Ja, jag skulle ju kunna komma på den briljanta idén att låta grannen städa ( betala ) undan mina skrothögar på min tomt.

Skickar då en begäran till Kronofogden och säger att grannen har inte hämtat sina saker.

Grannen kommer ju säga att - det är inte mitt, det är min grannes. Jag måste i sin tur säga att det är den andra osv

Din granne lär ju blåneka, skylla på dig osv.

• Gilla
Lovisa Eriksson
  • Laddar…
S
Lovisa Eriksson skrev:
Tror att det skulle innefattas av "egenmäktigt förfarande" DanielF. Men visst är jag lockad av tanken, det skulle förenkla det hela avsevärt. :)
Hur ska det bevisas när det är borta? Hur ska det bevisas att de är hans om de är kvar på din tomt. Är det inte egenmäktigt förfarande att bruka din mark som en soptipp/lagerplats? Nä, idioter ska behandlas som de förtjänar...

• Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Nja, om grannen till fogden hävdar att grejerna inte är hans egendom, då kan TS plocka bort dem med omedelbar verkan, på egen bekostnad, för då kan grannen nämligen aldrig hävda rätt till ersättning för grejerna. Däremot kan TS kräva skadestånd för att grannen dumpat skrot som han sedan nekat ansvar för. Kruxet där kan bli bevisbördan. Men det kanske TS inte bryr sig om om det löser sig "så enkelt" :)

Så om grannen nekar ansvar för prylarna, så är det nog en rätt bra grej.

Vad gäller fogden så ska du begära särskild handräckning med interimistiskt beslut, så att kronofogden kan bevilja och agera utan dröjsmål, jag kan inte detaljerna i det där, men ska det gå undan så är det nog det som gäller. Jag tror inte att grannen kan överklaga, för vad skulle han överklaga, att han inte får ha sitt skrot på sin grannes tomt utan att kunna visa upp ett hyresavtal? Om ni, TS, kan visa upp ett avtal på försäljningen av er fastighet så skulle jag tro att fogden agerar hyfsat kvickt och ser till att få bort grejerna, även om grannen är emot det, så får det hanteras sedan. Men det är ju jag det, och jag brukar tyvärr tro mer om våra myndigheter än vad de kan klara. Men som sagt, fogden brukar vara bra på att lösa saker rätt och riktigt, bara de har manöverutrymme ;)

Googla och läs på fogdens hemsida, finns en del info där vill jag minnas.

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
DanielF skrev:
Hur ska det bevisas när det är borta? Hur ska det bevisas att de är hans om de är kvar på din tomt. Är det inte egenmäktigt förfarande att bruka din mark som en soptipp/lagerplats? Nä, idioter ska behandlas som de förtjänar...
Det finns lagar som hindrar att idioter behandlas som de förtjänar, på gott och ont ;)

Vad jag förstod var det fordon som stod på TS tomt, ägandeförhållanden på sådana är som regel mycket enkelt att bevisa....

Att en idiot begår egenmäktigt förfarande är lika mycket en ursäkt för någon annan att göra det som att skylla fortkörningen på bilisten framför... ;)

Här finns info hos fogden, läs allt om handräckning.

http://www.kronofogden.se/Betalningsforelaggandeochhandrackning.html

Och, riktigt korkat fasktikt. Under länken "Vill få betalt" finns en annan länk som heter "Hjälp med annat än betalning", som om man först klickar på länken "Vill få betalt" om man vill ha hjälp med något annat än betalning ... hur tänkte de där egentligen ...

Nåja klicka på- Vill få betalt --> Hjälp med annat än betalning --> Handräckning, så finns mer info

Redigerat:
  • Gilla
Lovisa Eriksson
  • Laddar…
Super, tack för att du delar med dig, nu vet jag så mycket mer om hur jag ska föra samtalet med fogden. Har aldrig hanterat liknande händelse förut (tack och lov). Förlåt min okunnighet, TS, vad är det?

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Ja jösses, hur tänkte de där? Handräckning, aldrig hört uttrycket förr. Tusen tack!

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.