Byggahus.se

Granne borrar i mitt hus

1. D
    Medlem · 3 inlägg

dhimmi

Medlem
    Kolla om det finns något rätt inskriven i er fastighet att han har rätt att göra det. Om inte kan han hälsa hem även om han har ett kontrakt underskrivet med den förra ägaren.

2. S
    Medlem · 133 inlägg

Snowblade

Medlem

Re: Granne borrar i mitt hus

Men för i h.... om någon granne börjat borra i mitt hus hade jag ringt polisen. Hade försökt att få dit en besiktningsman och se hur mycket skada det gjort på huset. Krävt att det skall återställas till ursprungligt skick och inga lappade hål.

3. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Är nog benägen att hålla med Snowblade.
    Hade i vart fall krävt att inget mer borrande eller annat arbete sker förrän detta är noga kollat.
    Helt sanslöst vad vissa grannar bara sätter i gång o gör!

4. F
    Medlem · 823 inlägg

Ett problem är att om er fasadvägg står i tomtgräns är det svårt att underhålla denna utan att gå in på grannens fastighet.

I övrigt kan berättas att det finns några rättsfall som tar upp just dessa problem.

Lycka till! :) :) :)

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Om er vägg står i tomtgränsen med takfot in på grannens tomt så bör det finnas ett servitut som reglerar ert "intrång" (takfoten). Det servitutet kanske även har någon formulering om rätt till att underhålla er byggnadsdel från grannens tomt.

6. F
    Medlem · 823 inlägg

Det är just detta förhållande som RÅ 1998 not 208 berör.

I rättsfallet var ett antal lika hus förlagda med fasaden i tomtgräns och med takfoten på grannfastigheten.

Närmaste byggnad på grannfastigheten var en dubbelcarport med biluppställningsplatser utanför.

Varje hus hade ursprungligen en carport på ena sidan om huset fram till grannen. Hela tomtens bredd bestod alltså av hus och carport. (Ofta kan det vara så att husen istället ligger parvis med en enkel carport tillhörande varje granne men så var det inte i detta fall.)

Inititialt gällde tvisten i rättsfallet de olägenheter som uppstod för grannen med takfoten när den andre grannen som hade carporten lät bygga om till garage. Genom att garaget blev större än carporten (omfattade även biluppställningsplatserna) och dessutom kom att innesluta takfoten fick grannen med takfoten en ökad risk för sämre ventilation av sitt undertak.

Som sekundär fråga uppkom rätten till nyttjande eftersom det inte fanns något servitut eller uttalad muntlig nyttjanderätt avseende takfoten. Den enda nyttjanderätt som fanns grundade sig på att ingen klagat mot nyttjandet. Den ene grannen var emellertid nyinflyttad så det s. k. konkludenta handlande gällde inte mot honom.

För den som är intresserad rekommenderas rättsfallet.

För er andra rekommenderas att förlägga byggnader på sådant avstånd från tomtgräns att det inte försvårar underhåll m m.

Lycka till! :) :) :)

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Det låter som ni bor på en plats där detaljplanen tillåter bebyggelse vid tomtgränsen (liknande kedjehus områden). I så fall är det fullt tänkbart att grannen har rätt att bygga ända fram till tomtgräns (precis som ni).

I så fall kommr man ju fram till de mera detaljerade frågorna såsom om det även ger honom rätt att förankra i ert hus etc.

Försök få ut en kopia på detaljplanen, åtminstonde här i Stockholm får man det på någon dag om man ringer till stadsbyggnadskontoret.

8. F
    Medlem · 823 inlägg

Ja, så är det, tacka vet ja gamla goda tiden när husen låg en bit ifrån varandra...

För er som inte vet det är det Läckö slott

Lycka till!  :) :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.