3 128 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Trädvärdering
Här kommer mitt första inlägg, tyvärr av helt fel anledning. Vi har knappt startat vår byggnation innan vi har hamnat i en tråkig sits med en av grannarna.
Vad som skett är att våra byggkillar fällt ett träd som var på grannens tomt, det ligger (eller låg) i hörnan av deras tomt och ja, det som skedde var att killarna misstolkade vart gränsen låg. Nu har grannen låtit mig veta att de vill värdera trädet och att vi skall kompensera honom med det värderade beloppet.
Min fråga till forumet; är det någon som har kunskaper/erfarenhet från detta? Trädet var en ek med en stam tjocklek på ca 40cm, höjd har jag ingen koll på, 3-5 meter kanske.
Vad som skett är att våra byggkillar fällt ett träd som var på grannens tomt, det ligger (eller låg) i hörnan av deras tomt och ja, det som skedde var att killarna misstolkade vart gränsen låg. Nu har grannen låtit mig veta att de vill värdera trädet och att vi skall kompensera honom med det värderade beloppet.
Min fråga till forumet; är det någon som har kunskaper/erfarenhet från detta? Trädet var en ek med en stam tjocklek på ca 40cm, höjd har jag ingen koll på, 3-5 meter kanske.
Hej : ca pris på vad leverantörerna tar på olika marknader gissar ett det är b klassat virke.
sågat o klart :
Oak logs 3rd grade (B grade)
Minor diameter: 30 cm+, under bark
Length: 3.0 m + 10 cm free trim
Quality: sound, no bulge, allowed: by max. 20% of pieces some twist
Knots: allowed: some sound knots
Splits: allowed are straight splits on both ends, which can reach up to core. The total length of these splits on the surface may not exceed the double-length of diameter
not allowed: cross-splits, year ring cracks, etc.
Color: also darker color is allowed, no stain, etc.
Rot and wormholes: no (in wood)
Bend: up to 2 m lengths practically straight
only one-sided bend up to 3 cm per one meter (total 15 cm) is allowed
Price: 210..230 EUR / cbm
// Goerana
sågat o klart :
Oak logs 3rd grade (B grade)
Minor diameter: 30 cm+, under bark
Length: 3.0 m + 10 cm free trim
Quality: sound, no bulge, allowed: by max. 20% of pieces some twist
Knots: allowed: some sound knots
Splits: allowed are straight splits on both ends, which can reach up to core. The total length of these splits on the surface may not exceed the double-length of diameter
not allowed: cross-splits, year ring cracks, etc.
Color: also darker color is allowed, no stain, etc.
Rot and wormholes: no (in wood)
Bend: up to 2 m lengths practically straight
only one-sided bend up to 3 cm per one meter (total 15 cm) is allowed
Price: 210..230 EUR / cbm
// Goerana
Hmmm...., inte för att jag är någon trädvärderare till professioen, även om jag värderar träd väldigt högtVOG skrev:
MEN nog tror jag man får räkna in andra aspekter i en värdering av en felfälld ek än själva virkesvärdet
Dessvärre går det väl många år förlorade även om man planterar ett nytt träd och hur värderar man sådant??
Antagligen så blir det till er fördel, då sådana här misstag är svåra att ställa till rätta, så visst kan man förstå grannens förtvivlan :'(
MVH//Christina.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Det fanns en annan tråd för några månader sedan om felfällda träd, där sade någon att kommunen ofta begär 5 siffriga belopp om man fäller något av deras träd.
Jag tror att det kan vara lämpligt att koppla in försäkringsbolaget, ert eller byggkillens, för att göra en bedömning.
Grannen behöver inte ta ner några grenar som hänger över, däremot så har ni rätt att ta ner det som hänger över till er tomt (efter att ha gett grannen möjlighet att göra det). Om du menar att trädet riskerat att tuffsas till på grannens sida så är det inte riktigt ett hållbart argument, det är upp till er att se till att ingen skada uppstår på grannens träd under bygget.
Jag tror att det kan vara lämpligt att koppla in försäkringsbolaget, ert eller byggkillens, för att göra en bedömning.
Grannen behöver inte ta ner några grenar som hänger över, däremot så har ni rätt att ta ner det som hänger över till er tomt (efter att ha gett grannen möjlighet att göra det). Om du menar att trädet riskerat att tuffsas till på grannens sida så är det inte riktigt ett hållbart argument, det är upp till er att se till att ingen skada uppstår på grannens träd under bygget.
Hej!
Har för mig att jag läst om något liknande här tidigare fast i större skala....
Kolla in denna tråden http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1109671280;start=
/Ingenjören
Har för mig att jag läst om något liknande här tidigare fast i större skala....
Kolla in denna tråden http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1109671280;start=
/Ingenjören
Jo, jag har sett den länken också. Pratade också med en trädvärderare idag som undrade om jag inte kunde förlika med grannen och erbjuda att ett nytt träd planteras. Precis vad jag har gjort men det vill han inte, utan vill värdera det.
Enligt de indikeringar jag fått så blir det inte så värst mycket pengar grannen får för trädet. Trist att lägga pengar på en värdering när dessa kunde läggas på ett fint träd istället.
Några tips vad gäller förliknings-teknik?
Enligt de indikeringar jag fått så blir det inte så värst mycket pengar grannen får för trädet. Trist att lägga pengar på en värdering när dessa kunde läggas på ett fint träd istället.
Några tips vad gäller förliknings-teknik?
Håller med hempularen och Christina. 
Erbjud grannen några tusen om ni kan göra en frivillig uppgörelse. Vad spelar tusenlapparna för roll när man om några år ligger i horisontalläge.
Kom ihåg: Sveprocken har inga fickor.
Annars måste ni väl låta värdera trädet och kanske koppla in försäkringsbolaget.
Lycka till!

Erbjud grannen några tusen om ni kan göra en frivillig uppgörelse. Vad spelar tusenlapparna för roll när man om några år ligger i horisontalläge.
Kom ihåg: Sveprocken har inga fickor.
Annars måste ni väl låta värdera trädet och kanske koppla in försäkringsbolaget.
Lycka till!
Klicka här för att svara
