Byggahus.se

Dolt fel (varudeklarerat hus ) ?

1. F
    Medlem · 28 inlägg

furis

Medlem
    Har köpt ett hus byggt 1925. Det är tillbyggt på 70talet . Huset är köpt av svensk fastighets förmedling och antcimex bes genom deras varudeklaration. Huset har torpargrund så även tillbygnaden , det är under tillbyggnaden nu jag har hittat problem. Under golvet där går det en bärande träbalk längs med hela denna del. På denna har jag upptäckt mögel påväxt och rötskador . Borde inte detta varit med som en anmärkning i bes protokollet. I protokollet står bara att
    mikrobakteriel lukt finns och att gamla träskade angrepp finns finns ställvis på bjälklagets undersida.Men inget om mögel angrepp.
    För att komma in under denna del av huset måste man
    krypa under den gamla delan förrst. Sen i det hål som finns upptaget till den nya delen går två vatten rör som
    man måste åla sig under för att ta sig in. Jag tror att bes mannen bara kröp fram till öppning och tittade in , gör man bara det så ser man inte detta utan man måste åla sig under rören och sen krypa bort en bit
    under golvet. Är detta något som man kan påpeka i efterhand ?

2. C
    Medlem · 117 inlägg

chili

Medlem

Re: Dolt fel (varudeklarerat hus ) ?

När vi besiktigade vårt hus sa besiktningsmannen (också från Anticimex) att han inte kunde bedöma hela grunden eftersom det i så fall skulle krävas att vi öppnade en lucka inne i huset. Vi vlade att inte öppna golvet utan han fick göra så gott han kunde med det han kunde se. Besiktningen är alltså gjord med det undantaget, och det står i protokollet.

Du kanske kan börja med att ringa upp besiktningsmannen? Vad betyder det tex att det finns microbakteriell lukt? Det _kan_ ju tänkas att detta borde ses som ett varningstecken och föranleda ytterligare undersökningar.

Att det finns gamla angrepp behöver inte betyda något, det finns det nog på de flesta gamla balkar.

3. O
    Medlem · 9 inlägg

Olle77

Medlem

Re: Dolt fel (varudeklarerat hus ) ?

Eftersom du själv inte besiktigade huset så har du inte mycket att komma med.

GP har en artikel om Svensk Fastighetsförmedling och just deras "Varudeklarerade " hus.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=701&a=144109

Sen skulle jag personligen aldig köpa ett hus där det står att det finns mikrobakteriel lukt, hoppas verkligen ni fick avdrag på priset med 100000:- eller annan kompensation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.