Byggahus.se

Sen faktura på byggmtrl

1. N
    Medlem · 5 inlägg

Njamen

Medlem
    Bygger ut ett hus från 1928. Jag har betalt kontant(kort) vid varje leverans av mtrl men vid en leverans (060505)så funkade inte deras kortmaskin och nu 060926 skickade de en faktura.

Om man var näringsidkare skulle jag kunna strunta i faktura ( av ABM 92 att döma) men som konsument är det visst 3 år. Är det någon som har något vasst tips på hur man skulle kunna spara en slant på deras interna administrationsmiss ?

Behöver ju pengarna till annat mkt roligare ;-)  

2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Re: Sen faktura på byggmtrl

Nej, det är nog bara att betala och se glad ut...du sparade några månaders ränta iaf.

3. N
    Medlem · 5 inlägg

Njamen

Medlem

Jag hade ju hoppats på att fakturan inte skulle komma men ditt citat säger väl att om jag som privatperson ingår avtal enl. ABM92 så borde fakturan vara preskriberad, jag har godkänt leveransen på följesedeln 060505 och de skickar en faktura mer än 4 månader senare ?

4. P
    Medlem · 37 inlägg

perobe

Medlem

När man pratar om godkännande i detta fall handlar det om ett slutbbesiktningsgodkännande. Alltså att du låtit uppföra ditt hus på entreprenad. I detta fall gäller preskriptionslagen.

F.ö.  kan man fundera på varför du inte vill göra rätt för dig...

5. N
    Medlem · 5 inlägg

Njamen

Medlem

:'( Hade bokat in den som betalt i vår kalkyl (samma morgon som leveransen kom men sen funkade inte deras kortläsare och då ändrade inte jag i min kalkyl.

Det går väldigt snabbt att spendera pengarna när man bygger, tror inte att behöver nämna det på forumet...

KLART, jag ska göra rätt för mig men jag har hört från flera säljare och butikschefer i byggbranschen att om inte de har koll på sina fakturor och fakturerar i tid dvs inom fyra månader så kan beställaren på något sätt hävda att det är försent eller att man inte fått betalt från slutkund. Nu kan ju jag inte liksom säga det då leveransen är stommen till vår utbyggnad...och vi har "bara" spackla och måla kvar.

6. N
    Medlem · 5 inlägg

Njamen

Medlem

Jag kommer att självklart reglera fakturan, men jag blir ändå nyfiken om vilken tolkning man gör om det är fyra månader efter att entreprenaden (entreprenören)godkänner materialet eller om det ska vara fyra månader efter godkännande av entreprenaden?

7. N
    Medlem · 5 inlägg

Njamen

Medlem

Tack för era inlägg!

Eftersom ni verkar besitta en del kompetens/erfareneht av avtal kanske ni även kan svara på om man verkligen kan använda ABM 92 som privatperson? Eller är det inte ett starkare skydd i konsumentköplagen?

8. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

samtidigt är AB, ABT, ABM , AFU och AFTU rätt dumma att använda sig av som privatperson då de skall fungera mellan parter som har "jämbördiga muskler". Som privatperson skulle jag aldrig beställa efter dessa.. Konsumentköplagen är betydligt bättre och till för att skydda den svagare parten vilket inte ABM är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.