Byggahus.se

Servitut - underhåll av vatten avloppsledningar

1. P
    Medlem · 607 inlägg
    Har en granne som har ett servitut på vår tomt. En 2 meter bred och 30 meter lång gång som också innehåller vatten och avloppsledningar. Dessa är gamla och behöver bytas ut. Marken är mycket kuperad. Efter gången sluttar det 5 meter ner, inom ett par meter meter. Marken endast bunden med rötterna av det som växer i branten. Han vill använda svart arbetskraft från Polen för att gräva. Jag är emot svart arbetskraft i allmänhet och på min tomt i synnerhet. Har jag rätt att kräva att han utför arbetet med en auktoriserad firma som kan hantera eventuella skador som kan uppstå vid arbetet. Brakar allt ner och drar med sig den ovanstående fastighet tror jag att ett par svartarbetare försvinner snabbare än blixten om de inte blir begravda under rasmassorna.

mvh plexi

2. P
    Medlem · 607 inlägg

Re: Servitut - underhåll av vatten avloppsledninga

När man läser de servitut som finns så gäller de endast en väg inte avlopp och vatten. Föränderar detta saken?

mvh plexi

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Jag är lite osäker, men är det inte så att ett större ledningsarbete av den typen kräver bygganmälan? I så fall borde det väl även krävas en KA och en kontrollplan som borde innefatta skyddsåtgärder mot ras.

Annars, om det främst handlar om ditt motstånd mot svartjobb, så blir det väl att hitta en lämplig balans mellan din aversion mot svartjobb och ditt intresse av att hålla en god grannsämja. För om du skall sätta hårt mot hårt så är det väl bara att anmäla till skatteverk och lämplig fackförening när de sätter igång. Fast då är väl grannsämjan troligen borta för lång tid framöver.

4. B
    Medlem · 5 828 inlägg

En granne med servitut har rätt att på eget ansvar och på egen bekostnad underhålla sina ledningar. Han själv väljer och betalar den hantverkare han vill. Frågan är vad som händer ifall hantverkaren är oförsäkrad.

Visserligen kan jag tänka mig att grannen har det ekonomiska ansvaret i sin egenskap av uppdragsgivare. Men ytterst hjälper detta föga ifall betalningsansvaret faller på någon som inte KAN betala utdömt skadestånd.

Mitt tips är att du lugnt och sakligt berättar för grannen vilken fara jobbet medför. Be honom kolla upp att hans entreprenör har giltig försäkring.

5. P
    Medlem · 607 inlägg

De är inte någon aversion på det sättet, jag personligen tycker dock att svartjobb är fel men vill nån anlita svartjobb på sitt hus och sin mark får dom väl göra det. Men här är det min mark. På vårt hus har jag utfört jobbet själv alternativt anlitat en firma vitt. Nog om det…

Det var ett bra tips att kolla upp det där med KA ansvarig… Det är ju något sådant som är intressant får mej att veta att jobbet på min mark utförs korrekt.

Servitutet ifrån finns omnämnt i tre olika servitut om väg (Säger samma sak.). Jag fick det sista kopian av servitutet idag och där finns inget som helst om avlopp och vatten i något av dem. Det fanns nog varken avlopp eller vattenserviser i byn när de skrevs på 30 och 40 talet. Avloppsledningarna är som äldst 50 tal och om något muntligt avtal slutits mellan de båda gamla fastighetsägarna så har det följt i graven med dem.

Tillsaken hör de att de nu har en annan väg (Kommunal mark) att nå sin fastighet till där det finns vatten och avlopp redan. Vägen över vår tomt är endast en gångbana och tidigare enda sättet att nå fastigheten. Där går det lätt att gräva med maskin vilket inte går på vår kuperade mark. Frun vill dock inte att de gräver det hållet då hennes gräsmatta och rabatt blir förstörd. Hon vill heldre gräva upp vår gräsmatta och lägga massorna på vårt nyfixa tomt. Jag har framhållit att det är en ekonomisk besparing om de gräver från andra hållet då de kan göras med markin på ett par timmar och inte behöver grävas manuell. Det biter på mannen men inte hans fru. Vad göra? Det är ju ofta som x-kromosomerna styr… :) (Nu får jag skit för detta…)

mvh plexi

6. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Som jag tolkar det har han inget servitut att ha vatten och avloppsrör på din tomt, vad han har är tillgång till är en gångväg. Det bästa är väl att helt stoppa honom när det gäller vatten och avlopp och (önskvärt) få servitutet på vägen borttaget då det finns en annan väg.

Jag hade kontaktat villaägarnas riksförbund för juridisk rådgiving.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 021 inlägg

hempularen

Moderator

Det där med att lägga upp massor på din tomt...

jag tvivlar på att de få lägga upp massor på din tomt utanför 2meters korridoren (fast jag kan ha fel, kan gälla speciella regler för underhåll).

I normala fall så spelar det inte så stor roll om servitutet finns eller ej, det faktum att dom har haft ledningarna på plats under många år fungerar som någon form av hävdvunnen rätt tror jag. Men iomed att de nu har en bättre väg ut till kommunalt VA borde kunna öka dina chanser att få både vägservitutet och ev. muntilgt ledningsservitut hävt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.