Byggahus.se

Hur skulle ni skriva? Jag går in med 1mille + tomt

1. D
    Medlem · 8 inlägg

DTM

Medlem
    Har lite framtids funderingar.

Min sambo och jag kommer bygga hus i framtiden.

Jag har en tomt som jag fått genom släkten som ligger i anslutning till min fars gård.
    När det väl blir dags att börja kommer jag gå in med 1 miljon kr medans min sambo inte har några pengar att slänga in 'kontant' Det mesta av byggande kommer jag och min far göra, grävjobb, snickrande osv osv osv.
    Bygget kommar kosta totalt 1.5miljon.

Skulle det ta slut mellan oss ska huset vara mitt det är vi båda överens om. (tomt ligger i anslutning till min släkts gård) Vill ju ändå att vi båda ska vara delaktiga i ägande byggande osv. Hur kan man tänkas göra/skriva?

2. L
    Medlem · 28 inlägg

leinad

Medlem

Re: Hur skulle ni skriva? Jag går in med 1mille +

Kanske skriva nått om att du äger 70-80% och resten och så någon klausul om att du får köpa ut henne om ni separerer. Och en/flera mäklare avögr vad du ska köpa ut henne för.

3. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vad kommer din sambos "jobb" att vara under tiden du bygger? Kommer hon att sköta om all markservice? Har ni barn som hon helt kommer att ta hand om? Kommer du att vara ledig under byggtiden och kommer ni då att leva på din sambos lön? Sätt hennes insats i förhållande till din bygginsats och värdera detta.

4. D
    Medlem · 8 inlägg

DTM

Medlem

Blir väl att snacka med en advokat när det är dags att skriva men det där lät bra.

Inga ungar att ta hand om. Vi delar på allt precis som vanligt. Hon kan väl göra lite målerijobb osv. Jag kommer vara tjänstledig från jobbet och bygga.
    Vi får nog ta det där när vi väl börjar dra igång.

Viktigast är att allt är skrivet och klart om någon skulle hända en dag. Även om vi har ungar och vi skulle gå isär ska huset vara mitt och jag löser ut hennes del på någotvis.

5. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Sambolagen säger att ni vid separation delar all egendom lika. Vill ni dela i annan ordning sluter ni samboavtal. Jag lägger inga synpunkter på rätt och fel. Det viktiga är att ni är eniga. Då blir det rena formaliteten att sätta ett sådant avtal på pränt hos en advokat.

MEN: Är ni på det klara med vad som händer ifall du dör innan din sambo? Ifall bostaden är din enskilda egendom tillfaller den - tillsammans med resten av din egendom - dina föräldrar/syskon/syskonbarn. Därmed riskerar din sambo tvingas flytta. Om ni så vill kan ni förebygga detta mha inbördes testamente, som förslagsvis er advokat hjälper er upprätta när ni ändå har vägarna förbi. Om ni senare skaffar barn bör ni omedelbart reglera samboavtal och testamente. Detsamma gäller om ni får lust att gifta er. Då måste ni exempelvis ersätta samboavtalet med äktenskapsförord.

6. J
    Medlem · 88 inlägg

Johannes_o_Marlene

Medlem

Detta kan man tycka är lite motsägelsefullt, att ni båda ska äga huset men att det vid en separation till fullo ska tillfalla dig. Kommer din sambo att gå in med något eget arbete eller kommer ni att ha några gemensamma lån? I så fall låter det mest rimligt att ni kommer överens om en andel vardera som ni äger huset. Vid en separation får du sedan lösa ut hennes andel. Fundera vad ni vill ska hända vid ett dödsfall och skriv varsitt testamente.

7. F
    Medlem · 335 inlägg

fiddeli

Medlem

Alltså, genom att ni bygger på en plats som är "din" och genom att du går in med så mycket pengar, så finns det mycket stor risk att du sätter henne på pottkanten. Jag tycker att det hem ni bygger tillsammans ska ni ha lika stor rätt till ... och även lika stor rätt till ev vinststegring etc. Kanske är det bättre att du investerar dina pengar i något annat och att er delning av huset blir mer likartad men med en liten övervikt åt ditt håll. Att du har rätt att köpa ut henne går säkert att reglera. Din sambo måste ju , även hon ha rätt till den trygghet en sådan investering som ett hus på sikt brukar leda till. Vanligtvis är hus en kostnad som drabbar bägge, oavsett vem som gått in med merparten av pengarna.
    mvh fiddeli
    PS Det verkar ju som att du förstår att det är ett problem att du skulle äga stor del av huset, kanske är det inte lika hopplöst som Inger P tänker ...

8. C
    Medlem · 5 inlägg

chrilleg

Medlem

Tycker inte att ni tar itu med grundproblematiken, dvs att ni bygger huset på din mark i anslutning till din fars gård. Orättvisan är inbyggd från början, ägarandelarna är inte så viktiga i sammanhanget. Även om ni skulle 50% var och ni blir ovänner så kommer din sambo/fru aldrig känna att hon har lika stor rätt till huset för hon kommer aldrig att kunna bo kvar och må bra i sitt hem när den ligger i anslutning till ditt familjehem!

Dvs vad som händer skulle det bli du som går vinnande ur detta och det är ingen bra förutsättning när ni skall sätta gemensamt bo. Att bygga hus tillsammans är nåt helt annat än att flytta in i en hyreslägenhet.

Begriper inte att din sambo går med på detta, såvida hon inte tycker det är skönt att slippa allt ansvar och utgifter (och därigenom kanske känner att hon kan dra när som helst).

Om detta skall bli ett gemensamt hem med delat ansvar och glädje finns bara en lösning, bygg på en annan tomt eller använd din miljon till nåt annat. Alternativt, bygg huset helt själv och låt henne vara "inneboende" med en månadshyra, det är ju ingen rolig lösning men att försöka göra detta med massa juridiska spetsfundigheter som skall skydda dig men samtidigt göra att båda är nöjda och känner delaktighet känns helt omöjligt...

9. D
    Medlem · 8 inlägg

DTM

Medlem

Saker och ting blir oftast problem om man gör dom till problem. För oss är detta inte problem utan detaljer som ska lösas så det aldrig behöver bli problem.

Vi har olika förutsättningar och både jag och min sambo vet om detta men vi vill dela så gott det går. Jag vill ju så klart att hon också ska ha del av ev. framgångar/motgångar.

Min dröm är att leva livet ut med min sambo. Men vad som helst kan hända. Båda vi ser realistiskt på saker och ting. Vi kan gå skilda vägar, hon kan dö, jag kan dö osv osv osv. Vi har pratat detta i 4år så både hon och jag har nog haft vara chanser att "dra" som Inger.P säger.

Anledningen att både jag och min sambo vill ha ordning på detta är att huset kommer nästan bli en del av gården. Visserligen en avstyckad tomt men med min fars mark runt i kring. Skulle jag och min sambo gå skilda vägar ska inte huset säljas till någon utomstående utan till mig i första hand. Har jag inte av någon anledning råd att ha det kvar ska min far köpa in huset till gården eller liknande i andra hand. Självklart är aldrig hennes del min utan går vi skilda vägar ska ev vinst/förlust gå till henne.

Har nog att göra lite med vilket synsätt och värderingar man har. Om jag vänder på det. Hade min sambo gått in med 1mille och haft en tomt på sin fars gård hade jag aldrig försökt få något 50/50ägande. Hade inte heller gjort det till något problem. Hade det tagit slut mellan oss hade det aldrig varit något snack om vem som skulle bo kvar i första hand.

Både jag och min sambo resonerar lika. Nog en av anledningarna att vi är tillsammans och att jag älskar henne över allt på jorden.

Jag skulle kunna utan att blinka ge bort halva min mille till henne om jag skulle tro att det hjälpte. Mina värderingar säger att det bara skulle förvränga saker ännu mera och inte göra saken bättre så jag låter bli.

10. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Som jag redan sagt:  Jag värderar inte "rätt och fel".  Det är ni som ska vara eniga och inte vi andra.

Men jag har ytterligare ett tips, byggt på premissen att stamfastighet och den nya villan "liksom hör i hop".  Då bör ni utvärdera alternativet att bygga villan direkt på lantbruksfastigheten, utan att göra avstyckning.  Istället för dig träder din far in som byggherre, och HYR ut villan till dig med sambo.

Ni kanske med detta vinner en del skattefördelar, tex att drift och underhåll blir avdragsgilla.   Dubbelkolla med er revisor!

11. D
    Medlem · 8 inlägg

DTM

Medlem

Tack. Tacksamt med sådana tips. "Skatteplanering" är viktigt i detta land :cool:

12. S
    Medlem · 13 inlägg

Snickarglad

Medlem

Jag ser 2 alternativ:

1. Gift er (utan äktenskapsförord). Har ni varit ihop i 4 år och planerar att vara det livet ut kan du gott chansa lite.

2. Betala hela kåken själv, inklusive drift och allt. Du kan nu styra och ställa precis som du vill, och kan kasta ut sambon när som helst. Du kan med detta alternativ givetvis inte begära att hon ska hjälpa till med varesig byggnation eller skötsel.

I övrigt tycker jag att det verkar osunt att bo granne med sina föräldrar! Sälj den tomten och köp en annan en bit bort istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.