Byggahus.se

Lagligt eller ej?

1. V
    Medlem · 1 inlägg

Verba

Medlem
    Fick höra på jobbet en sak som för mig lät lite konstigt. Det var i stil i att man skulle kunna skriva över ett fritidshus på ett omyndigt barn? Det sas också att då var föräldrarna "fria" från att mista detta utifall att dom en dag skulle tvingas till KK. Kan detta stämma?

2. P
    Medlem · 7 inlägg

provoke

Medlem

Re: Lagligt eller ej?

Nja... Att ge bort sin fastighet i gåva till sitt barn går givetvis bra... Men gåvor till närstående kan återvinnas vid en konkurs. Har gåvan skett efter att skulderna som ledde fram till konkursen varit kända och överlåtelsen skett för att undandra tillgångar från borgenärerna så finns det stor risk att fastigheten kommer att återvinnas för att ingå i konkursboets tillgångar...

3. E
    Medlem · Stockholm · 2 314 inlägg

Eld

Medlem

Visst men man slipper väl fastighetsskatten eftersom ägaren inte har någon inkomst?

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 019 inlägg

hempularen

Moderator

Skattemyndigheten tar ingen hänsyn till om det finns inkomster eller ej när dom driver in skatt. Så länge det finns tillgångar att utmäta.

Jag skulle faktiskt tänka mig för ett par gånger innan jag överförde pengar eller annan egendom till mina barn "av bekvämlighet". Framförallt till mindreåriga barn.

Det är helt omöjligt att veta vilket förhållande vi kommer att ha till våra barn när dom blir myndiga. Jag har sett familjer där just fastigheter förts över av olika skattemässiga skäl (i ett fall just för att skydda mot kk). Och där det senare blivit väldiga konflikter när barnen tyckt att "det där gamla huset" kan jag ju sälja, jag vill åka jorden runt (ungefär).

Det är en helt annan sak om man vill föra över tillgångar som faktiskt skall vara barnens tillgångar, dvs en äkta gåva.

5. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Vad Eld säger är att man slipper fastighetsskatt om man inte har någon inkomst i Sverige, eftersom det finns en begränsningsregel som säger att man högst ska betala 4% av inkomsten ifall taxeringsvärdet ligger på högst 3 miljoner, så på så sätt tar de hänsyn till inkomsten. Vi pratar alltså nu inte längre om vid en framtida obeståndssituation.

Problemet med att skriva över på barnet är dock att det är familjens sammanlagda inkomst som räknas, så det hjälper inte att skriva över för att slippa fastighetsskatten. Det du kan gör är dock att skriva över på någon släkting som bor utomlands och inte har någon inkomst i Sverige. Norrmännen som äger dyra fritidshus i Bohuslän betalar ju ingen fastighetsskatt, eftersom deras inkomst i Sverige är 0.

Det blir då lite komiskt när en norrman köper en stuga i Bohuslän för en hejdlös summa och därmed tvingar upp grannens taxeringsvärde och fastighetsskatt, medan han själv slipper betala ett öre skatt :)

Vad gäller ursprungsfrågan så är det som provoke säger, det handlar om när man skänker bort den. Gör man det när läget är gott är det lugnt. Gör man det när man är på väg mot KK för att får bort tillgångarna från fogden, så kan de ogiltigförklara gåvan.

6. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Beträffande gåvor - och andra sätt att kringgå utmätning - finns en tidsgräns. Inom fem år efter transaktionen är återvinning möjlig. Därefter blir den orubblig.

I mitten av 90-talet stötte jag själv på fenomenet i samband med en exekutiv auktion. Änkan efter en bortgången finansspekulatör bodde kvar i den den avstyckade herrgården med stöd av hyresavtal. Hon disponerade drygt 500 kvm boyta plus tjänstefolkets bostäder, ekonomibyggnader och rymlig sjötomt till den facila månadshyran 1.000 kronor jämt!

Nej, det gick inte att bli av med damen. Hennes hyresavtal var upprättat med makens holdingbolag sex år innan konkursutbrottet. Om huset blev sålt? Nej, åtminstone inte de två första åren. Men det slår mig, att jag faktiskt borde följa upp fallet någon gång.

7. P
    Medlem · 7 inlägg

provoke

Medlem

Ytterliggare en komplikation med att ge bort en fastighet i gåva till barnen ifall dom skulle vara minderåriga är väl att det då blir en överförmyndare inblandad.
    tror att vissa handlingar, t,ex att ta ut ett pantbrev i fastigheten som barnen nu äger måste godkännas av överförmyndaren...

Har råkat på flera väldigt exempel på olyckligt formulerade gåvoavtal, där specifika klausuler eller nyttjandeavtal ställt till stora problem i framtiden.
    Om den som äger en fastighet genom gåva inte kan realisera sin tillgång kan det ställa till stora problem.
    Anta att jag har skulder och vill sälja min egendom, men inte kan göra det pga gåvoavtalets utformning, det skulle inte vara så roligt.
    Att äverlåtelse av en fastighet inte kan överlåtas under givarens livstid är väl inget att säga nått om, men nyttjandeavtal som gäller långt efter givarens livstid är ett stort problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.