Byggahus.se

Dolt fel?

1. F
    Medlem · 10 inlägg

Femtummen

Medlem
    Hej!

Har precis flyttat in i ett hus vi köpte 31 augusti. Före köpet, innan vi träffade ägarna, så ställde jag ett antal frågor till mäklaren om huset. Bl a vad väggarna i huset (Aneby-hus) bestod av. Specifikt undrade jag vad som fanns bakom gipsskivorna (hardboard, råspånt, spånskiva etc). Jag fick då en teknisk beskrivning av huset som svar via fax av mäklaren. I denna stod att det fanns en hardboard innanför gipset vilket jag nöjde mig med. Bara det fanns något att skruva i var det ju bra, tyckte jag.

Efter tillträdet av huset började vi strax att tapetsera om. Då såg jag att det inte fanns något annat än isolering bakom gipset. Man hade också använt massor av plugg vilket ju inte borde behövas om det funnits en hardboard bakom. Det verkar som byggaren (förre ägaren) ersatt hardboard och en tunn gipsskiva med en tjockare gipsskiva. Jag känner mig lurad och undrar om möjligheten att få lite av köpeskillingen tillbaks.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 496 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Dolt fel?

Dolt fel är det knappast. Däremot så har ju någon gjort en felatig utfästelse. Det borde du kunna få någon form av ersättning för. Frågna är bara vem som lämnat den felaktiga beskrivningen, säljaren eller mäklaren.

3. F
    Medlem · 10 inlägg

Femtummen

Medlem

Re: Dolt fel?

Uppgifterna i den tekniska beskrivningen kommer, antar jag, ursprungligen från säljaren, möjligtvis från husleverantören. Dock var det ju den jag fick från mäklaren som svar på min fråga till honom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.