Hej!

Vi har sedan några sept 06 skrivit på ett avtal om att köpa ett prefabhus. Husfabrikanten har efter att vårt avtal skrevs på sålt sin fabrik till en konkurrent som gjort att vår oder har blivit nonchalerad, då den nya ägaren (konkurrenten) inte vill fullfölja ordern som den var lagd). Vi skule fått huset levererat V40 2007 men nu ser det ut som om det blir V2-5 2008! Vad har vi för möjligheter att få ersättning för detta? Vi har en vitesklausul inskriven i kontraktet men är inte mycket värt.
 
Jag har sett två typer av kontrakt dels de med en total byggtid från det att bygglov beviljas och sedan en från det att ytterväggar levererats. Med det senare brukar tyvärr också följa indexuppräkning, dvs man kan få betala ett högre pris om inte ytterväggar levereras i tid.
Normalt vite brukar tyvärr vara rätt lågt (0,3-0,5% av kontraktsumman) men bör helst ligga uppåt 1%. I dagens byggrush är det dock få husleverantörer som vågar ta på sig något högre vite
 
Ni hade rätt att säga upp ert avtal när företaget såldes.
Efter övertagandet är det ju den nya ägaren som sätter villkoren för köpet.


Envisas dock med att kräva vite så kanske de sätter lite fart.
 
Ingågna avtal borde väl gälla även efter ett företagsköp?

volvo skrev:
Ni hade rätt att säga upp ert avtal när företaget såldes.
Efter övertagandet är det ju den nya ägaren som sätter villkoren för köpet.


Envisas dock med att kräva vite så kanske de sätter lite fart.
 
Husgeten skrev:
Hej!

Vi har sedan några sept 06 skrivit på ett avtal om att köpa ett prefabhus. Husfabrikanten har efter att vårt avtal skrevs på sålt sin fabrik till en konkurrent som gjort att vår oder har blivit nonchalerad, då den nya ägaren (konkurrenten) inte vill fullfölja ordern som den var lagd). Vi skule fått huset levererat V40 2007 men nu ser det ut som om det blir V2-5 2008! Vad har vi för möjligheter att få ersättning för detta? Vi har en vitesklausul inskriven i kontraktet men är inte mycket värt.
Frågan är vad som är köpt/sålt. Fabriken, rörelsen eller bolaget. Det är inte säkert att ditt avtal har överlåtits och att den nya ägaren till fabriken har några skyldigheter mot dig enligt det ursprungliga avtalet. Mitt råd är att du tar kontakt med en jurist för att få råd och vägledning.
 
hempularen skrev:
Ingågna avtal borde väl gälla även efter ett företagsköp?
Det beror sig på vad som står i avtalet.
Det bästa är att någon kunnig får läsa igenom och se vad som gäller för det specifika fallet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.