3 683 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Försening och vite
Hej!
Vi har sedan några sept 06 skrivit på ett avtal om att köpa ett prefabhus. Husfabrikanten har efter att vårt avtal skrevs på sålt sin fabrik till en konkurrent som gjort att vår oder har blivit nonchalerad, då den nya ägaren (konkurrenten) inte vill fullfölja ordern som den var lagd). Vi skule fått huset levererat V40 2007 men nu ser det ut som om det blir V2-5 2008! Vad har vi för möjligheter att få ersättning för detta? Vi har en vitesklausul inskriven i kontraktet men är inte mycket värt.
Vi har sedan några sept 06 skrivit på ett avtal om att köpa ett prefabhus. Husfabrikanten har efter att vårt avtal skrevs på sålt sin fabrik till en konkurrent som gjort att vår oder har blivit nonchalerad, då den nya ägaren (konkurrenten) inte vill fullfölja ordern som den var lagd). Vi skule fått huset levererat V40 2007 men nu ser det ut som om det blir V2-5 2008! Vad har vi för möjligheter att få ersättning för detta? Vi har en vitesklausul inskriven i kontraktet men är inte mycket värt.
Nä, ibland verkar man t.o.m. kunna få betala extra om det blir försenat. Det kallas indexreglering.
Kolla den här tråden:
Indexreglering vid lång leveranstid?
Kolla den här tråden:
Indexreglering vid lång leveranstid?
Jag har sett två typer av kontrakt dels de med en total byggtid från det att bygglov beviljas och sedan en från det att ytterväggar levererats. Med det senare brukar tyvärr också följa indexuppräkning, dvs man kan få betala ett högre pris om inte ytterväggar levereras i tid.
Normalt vite brukar tyvärr vara rätt lågt (0,3-0,5% av kontraktsumman) men bör helst ligga uppåt 1%. I dagens byggrush är det dock få husleverantörer som vågar ta på sig något högre vite
Normalt vite brukar tyvärr vara rätt lågt (0,3-0,5% av kontraktsumman) men bör helst ligga uppåt 1%. I dagens byggrush är det dock få husleverantörer som vågar ta på sig något högre vite
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Frågan är vad som är köpt/sålt. Fabriken, rörelsen eller bolaget. Det är inte säkert att ditt avtal har överlåtits och att den nya ägaren till fabriken har några skyldigheter mot dig enligt det ursprungliga avtalet. Mitt råd är att du tar kontakt med en jurist för att få råd och vägledning.Husgeten skrev:Hej!
Vi har sedan några sept 06 skrivit på ett avtal om att köpa ett prefabhus. Husfabrikanten har efter att vårt avtal skrevs på sålt sin fabrik till en konkurrent som gjort att vår oder har blivit nonchalerad, då den nya ägaren (konkurrenten) inte vill fullfölja ordern som den var lagd). Vi skule fått huset levererat V40 2007 men nu ser det ut som om det blir V2-5 2008! Vad har vi för möjligheter att få ersättning för detta? Vi har en vitesklausul inskriven i kontraktet men är inte mycket värt.
Klicka här för att svara
