4 703 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Skälig tid, skälig ersättning?
Hej,
Detta är vårt bekymmer:
Vi bor i ett hus med ett badrum och fick en fuktskada. Vi skrev kontrakt med en firma som skulle bygga badrummet på 5 veckor och skrev in vitesbelopp, 2500kr/ påbörjad vecka.
Nu är de inne på dubbla tiden (10 veckor) och vi tror oss kunna estimera att med den fart de har så kommer bygget ta 4-5 veckor till.
Vi räknade inte med en sådan här stor försening - och skrev inte något i kontrakt om extra vite vid "oskälig försening". Jag undrar om det finns något vi kan göra. Vi försöker få dem att jobba övertid och jobba mer.......Vi har gett tillåtelse i kontrakt att jobba helg, men de gör inte det.
Kan detta anses vara oskälig "övertid"? 200% över tiden. Projektet är ju väldigt begränsat (ett badrum) och när vi avtalade om kontrakt och viten ansåg de att 5 veckor var väl tilltaget med tid.......
Kan vi göra något? Kan vi kräva nya slutbesiktningsdatum och kräva att när detta datum ändrats 5-10 ggr att ett nytt vite börjar gälla? Kan vi avsluta arbete och inte betala det sista, runt 50% och ta in någon annan eller fixa det sista själva?
Hjälp! Vill flytta hem!
Detta är vårt bekymmer:
Vi bor i ett hus med ett badrum och fick en fuktskada. Vi skrev kontrakt med en firma som skulle bygga badrummet på 5 veckor och skrev in vitesbelopp, 2500kr/ påbörjad vecka.
Nu är de inne på dubbla tiden (10 veckor) och vi tror oss kunna estimera att med den fart de har så kommer bygget ta 4-5 veckor till.
Vi räknade inte med en sådan här stor försening - och skrev inte något i kontrakt om extra vite vid "oskälig försening". Jag undrar om det finns något vi kan göra. Vi försöker få dem att jobba övertid och jobba mer.......Vi har gett tillåtelse i kontrakt att jobba helg, men de gör inte det.
Kan detta anses vara oskälig "övertid"? 200% över tiden. Projektet är ju väldigt begränsat (ett badrum) och när vi avtalade om kontrakt och viten ansåg de att 5 veckor var väl tilltaget med tid.......
Kan vi göra något? Kan vi kräva nya slutbesiktningsdatum och kräva att när detta datum ändrats 5-10 ggr att ett nytt vite börjar gälla? Kan vi avsluta arbete och inte betala det sista, runt 50% och ta in någon annan eller fixa det sista själva?
Hjälp! Vill flytta hem!
Kan tillägga att avtalet hänvisar delvis via RO formulär till konsumentköplagen. Där står:
"Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §."
KN MAn tolka det som att man kan yrka ytterligare prisavdrag? Då det kan anses medföra väsentlig oangelägenhet för oss att det blir oskäligt uttdraget på tiden?
"Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §."
KN MAn tolka det som att man kan yrka ytterligare prisavdrag? Då det kan anses medföra väsentlig oangelägenhet för oss att det blir oskäligt uttdraget på tiden?
Jag tror inte att det finns någon exakt angivelse för "skälig tid", utan det är en tolkningsfråga. Nu är inte jag jurist, men jag skulle jag tro att ni har rätt att avbryta renoveringen och ta in en annan firma för att slutföra arbetet. Men, om ni skall ge er in på det gäller det att ha alla brev, e-mail, telefonsamtal etc dokumenterade för att kunna visa att ni påtalat problemet vid ett flertal tillfällen och företaget inte gjort något för att avhjälpa "felet".
Här hittade jag lite mer info:
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745
http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1349&lngArticleId=2745
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Sen är ju frågan om vem som skall slutföra arbetet ?
Börjar ni med ngn ny så är det ju en starttid där, och sedan får ni hoppas på att dom gör det bättre ?!
Vad säger man - glad att jag bygger själv
(Åsa76: Jag vet att ni vill ha hantverkare pga garantier och försäkring så det var inte menat som ngn pik till dig...)
/K
Börjar ni med ngn ny så är det ju en starttid där, och sedan får ni hoppas på att dom gör det bättre ?!
Vad säger man - glad att jag bygger själv
(Åsa76: Jag vet att ni vill ha hantverkare pga garantier och försäkring så det var inte menat som ngn pik till dig...)
/K
Och hur går det med garantier om det är två olika firmor inne i badrummet. Kan bli stora problem om ni upptäcker nåt fel om nåt år. Tror inte heller att det är speciellt lätt att få tag på en firma som vill överta ansvaret eller slutföra en annans jobb.
Nu har det löst sig. Vi krävde att from ett visst datum skall de betala hotell för oss så nu jobbar de på!
Viktigt med rätt vites belopp kan man lugnt påstå. På vårt badrum. Totalkostnad 110.000 SEK var 2500 kr/vecka på TOK för lite för att de skulle jobba på...När det nu blev ca 1000 kr/dag (hotell för fanmiljen) så fick de fart!
Skönt!
Viktigt med rätt vites belopp kan man lugnt påstå. På vårt badrum. Totalkostnad 110.000 SEK var 2500 kr/vecka på TOK för lite för att de skulle jobba på...När det nu blev ca 1000 kr/dag (hotell för fanmiljen) så fick de fart!
Skönt!
He,he jo takcar Var glad för att du bygger själv! Vi skulle göra det om vi hade praktisk kunskap!klaskarlsson skrev:Sen är ju frågan om vem som skall slutföra arbetet ?
Börjar ni med ngn ny så är det ju en starttid där, och sedan får ni hoppas på att dom gör det bättre ?!
Vad säger man - glad att jag bygger själv
(Åsa76: Jag vet att ni vill ha hantverkare pga garantier och försäkring så det var inte menat som ngn pik till dig...)
/K
Personligen skulle jag skita i skogen varje dag om det gav 2500:-/per vecka. Efter drygt 10 månader så skulle ju hela repet (om det nu var 110.000:- det kostade) vara betalt!Åsa76 skrev:Nu har det löst sig. Vi krävde att from ett visst datum skall de betala hotell för oss så nu jobbar de på!
Viktigt med rätt vites belopp kan man lugnt påstå. På vårt badrum. Totalkostnad 110.000 SEK var 2500 kr/vecka på TOK för lite för att de skulle jobba på...När det nu blev ca 1000 kr/dag (hotell för fanmiljen) så fick de fart!
Skönt!
Klicka här för att svara