Håller på att titta på ett hus som har ett lastservitut på en liten grusväg som går i ytterkant av tomten. Den passerade tidigare fler tomter, men har stängts av (upphört) över dessa tomter.

Min fråga är om jag kan sätta upp en grind som man måste passera för att komma in på vägen, och på så sätt mer markera att den tillhör en tomt och i möjligaste mån undvika trafik.
 
Normalt får du lov att diskutera detta med de som är förmånstagare av servitutet. Så länge de är nöjda med vad du gör är det inga problem, men det är de som har det hela i sin hand till stor del.
 
Hemmakatten
Har för mig att liknande fråga varit uppe här tidigare. Då sas det att man visst kan sätta upp grind på sin egen mark. Den som har rätt (genom servitutet) får då öppna och stänga grinden varje gång.
Men om nu servitutet inte längre fyller någon funktion för någon kan man ju titta på möjligheten att upphäva servitutet.
 
Det går inte svara på denna fråga utan att veta exakt vad servitutstexten säger. För vissa typer av "vägar" (t ex genomgångspassager vid "strandservitut") brukar grindar accepteras, för andra (tillfartsvägar) är detta en begränsning som härskande fastigheter normalt ej behöver acceptera.

Sedan har många äldre servitut överspelats av senare utveckling och fyller därför kanske inget verkligt behov längre för de härskande fastigheterna. Ta därför kontakt med de härskande fastigheterna i servitutet och klara ut med dem vad de anser gäller.

Det är alltid härskande fastighet (-er) som bestämmer över mark inom ett giltigt servitut för all användning inom servitutets angivna villkor (som vi inte känner till i detta fall), och detta gäller så länge servitutet är giltigt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.