Jag är nybliven ägare till en bostadsrätt. Har som plan att helrenovera badrummet och hade tänkt göra större delen av jobbet själv. Hela lgh renoverades -00 inklusive badrummet. När jag börjat riva ner gipset på väggarna noterade jag att det var väldigt omfattande rötskador i en av väggarna.

Gipset som var uppsatt var i utmärkt skick och inga tecken på fuktskador på detta. Dock är reglarna i väggen helt genomruttna och smular sönder väldigt lätt. Pga. av detta så har byggfirman som gjorde renoveringen LIMMAT upp gipsskivorna med hjälp av fogskum då reglarna var för ruttna för att skruva i.

Väggen är helt torr men hela väggen måste rivas vilket innebär att grannens badrum också måste rivas. Enligt en anlitad besiktningsman är även bjälkarna i golvet under väggen ruttna och måste bytas.

Detta är ett självklart byggfusk. Men kan man hävda dolt fel och hänvisa tillbaka till förra ägaren att renoveringen måste vara fackmannamässigt gjort och kräva denna på ersättning för skadorna?

Pga. att det är utanför ytskicktet så är det enligt lag föreningens ansvar att ta hand om skadan(står inget annat i stadgarna). Men indirekt så är det även min kostnad då det kan leda tillhöjda hyror.

Några tips på hur man kan gå till väga i denna situationen?

Tack på förhand.

Begreppet dolt fel gäller inte bostadsrätter.

Riktigt hur man skall komma åt firman som gjort jobbet är svårt att säga. Skadan fanns ju tydligen innan och har inte förvärrats av deras fusk. Redan då var ju reglarna föreningens ansvar. Möjligen kan någon komma och hävda att felet beror på att förre innehavaren inte skött sitt tätskikt ordentligt innan det renoverades.

Som jag ser det så har ju inte fusket drabbat vare sig dig eller föreningen, bara försenat en åtgärd som föreningen får stå för. Drabbar dig genom att din renovering blir mer långdragen än du tänkt dig. Det var troligen skälet till att det fuskades från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.