2 829 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Utträde från vattensamverkan
Har övertagit en tomt och byggt hus för åretruntboende i en samfällighetsförening på ca. 230 tomter.
Föreningen har en vattensamverkan där ett 30tal medlemmar står utanför vattensamverkan sedan en förrättning 1995. enligt avtal står föreningen för ledningsnät, sommarvatten intill tomtgränser samt vintertappställen. Då vi måste ha ett fungerande vatten året runt har vi borrat brunn. Enligt Länsstyrelsen har vi en laglig rätt att utträda och slippa avgift för föreningsvattnet, detta förnekar styrelsen oss. Länsstyrelsen vill inte hjälpa oss, finns det någon som har något råd att ge som kan hjälpa oss att få rätt?
Föreningen har en vattensamverkan där ett 30tal medlemmar står utanför vattensamverkan sedan en förrättning 1995. enligt avtal står föreningen för ledningsnät, sommarvatten intill tomtgränser samt vintertappställen. Då vi måste ha ett fungerande vatten året runt har vi borrat brunn. Enligt Länsstyrelsen har vi en laglig rätt att utträda och slippa avgift för föreningsvattnet, detta förnekar styrelsen oss. Länsstyrelsen vill inte hjälpa oss, finns det någon som har något råd att ge som kan hjälpa oss att få rätt?
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Såvida inte samfällighetens stadgar innehåller regler om utträde. Så måste det till en ny förättning för att ni skall kunna utträda. Andelstalen för de övriga måste skrivas om osv.
Det kan vara en ganska dyr historia.
Det kan vara en ganska dyr historia.
Föreningen har som praxis att låta någon gå ur om någon annan går in för att hålla antalet medlemmar konstant. Då avtalet räknar upp vilka fastigheter som är med och det hänt att några gått ur och andra in, några gånger och ingen justering av avtalet då gjorts, bryter man då avtalet? Andelstalet är 1 för alla och borde då ej behöva justeras.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Låter väldigt konstigt. Normalt så bestämms i en förättning vilka som är med, eller inte. Det är grunden för debitering.
Den domen finns här:uthuset skrev:
https://lagen.nu/dom/nja/1983s188
Vad jag förstår behövdes inte ny förrättning i detta fall, men jag undrar om samma utslag skulle ske idag?
Vi står inför samma dilemma i vår sommarstuge-samfällighet där många borrat egna brunnar och gamla ledningar skall bytas ut till stor kostnad.
Tag kontakt med din kommuns Lantmäterienhet till att börja med.
Då det är Lantmäteriet som handar Samfälligheter och förändring av andelstal.
Det finns gemensamhetsanläggningar där ett utträde är förmodligen är omöjligt.
Vad som exakt styr om ett utträde är möjligt eller inte kan nog jurister på Lantmäteriet svara för.
I vissa fall kan ett andelstal justeras på ett enkelt vis. Blankett finns på Lantmäteriet.
I andra lägen så är kanske en förrätning ett krav.
Tänk också på att din fastighet äger en del av både vinst alternativt skulder som samfälligheten har.
Varvid ett utträde, om det är möjligt, kan innebära att din fastighet blir betalninsskyldig för sin del av ev, skulder.
Då det är Lantmäteriet som handar Samfälligheter och förändring av andelstal.
Det finns gemensamhetsanläggningar där ett utträde är förmodligen är omöjligt.
Vad som exakt styr om ett utträde är möjligt eller inte kan nog jurister på Lantmäteriet svara för.
I vissa fall kan ett andelstal justeras på ett enkelt vis. Blankett finns på Lantmäteriet.
I andra lägen så är kanske en förrätning ett krav.
Tänk också på att din fastighet äger en del av både vinst alternativt skulder som samfälligheten har.
Varvid ett utträde, om det är möjligt, kan innebära att din fastighet blir betalninsskyldig för sin del av ev, skulder.
Planerar ett möte med lantmäteriet då jag också har några frågor om andra ändringar som skett.
Vid samtal med en person på avdelningen för rättsliga frågor på länsstyrelsen säger hen att civilrättsliga vägen är enda vägen att gå.
Ungefär ett 30-tal medlemmar står utanför vattensamverkan, då de vid ett tidigare tillfälle (1982) alla medlemmar blivit erbjudna att icke vara med. Med anledning av detta kan jag inte tro att man inte kan gå ur.
De enda skäl för att vi inte får gå ur är de samma som domen NJA 1983 s. 188 handlar om.
Undrar om anläggningsavtalet har någon betydelse i dag, då föreningen har fått ok av länsstyrelsen för uppkoppling direkt från huvudledning till fastigheter som avtalet enligt min mening ej tillåter. Avtalet säger bara sommarvatten till tomtgräns samt vintertappställen.
Vid samtal med en person på avdelningen för rättsliga frågor på länsstyrelsen säger hen att civilrättsliga vägen är enda vägen att gå.
Ungefär ett 30-tal medlemmar står utanför vattensamverkan, då de vid ett tidigare tillfälle (1982) alla medlemmar blivit erbjudna att icke vara med. Med anledning av detta kan jag inte tro att man inte kan gå ur.
De enda skäl för att vi inte får gå ur är de samma som domen NJA 1983 s. 188 handlar om.
Undrar om anläggningsavtalet har någon betydelse i dag, då föreningen har fått ok av länsstyrelsen för uppkoppling direkt från huvudledning till fastigheter som avtalet enligt min mening ej tillåter. Avtalet säger bara sommarvatten till tomtgräns samt vintertappställen.
Klicka här för att svara