Vi har ett litet hus vi hyr ut och vid senaste avflyttningsbesiktningen så visade sig att golvet blivit skadat pga. trasiga möbeltassar i en säng.Till saken hör att det finns i en gammal mindre skada i golvet sedan tidigare, Golvet är mycket fint i övrigt förutom en tidigare mindre skada på kanske 10 kvadratcentimeter. Den tidigare skadan orsakade vi själva innan vi började hyra ut huset. Golvet ligger på ett sovloft så slitaget är väldigt. väldigt litet.

Golvet är uppskattningsvis c:a 15 år gammalt och i fint skick i förutom dessa två skador.

Hyresgästen ska ju, och är införförstådd med, att denne ska betala men vill inte betala en hel omslipningning (och det är väl i och för sig rimligt). Hur ska man hantera detta, vad är rimlig ersättning?

Den lilla skadan som fanns tidigare kände vi inte spelade någon roll och föranledde inte att slipa om golvet men nu är läget annorlunda.

Tacksam för tips och råd!

Vems är möbeltassarna?

Nyfniken skrev:
Vems är möbeltassarna?
Möbelägarens?

Blir golvet obrukbart utan omslipning?
Personligen hade jag som hyresgäst max gett någon hundring för lite repor på ett 15 år gammalt golv...

I hyreslägenheter anser man att intervallet för omslipning är 20 år.
Golvet är nu 15 år, alltså 5 år kvar.
Då borde hyresgästen betala 5/20-delar eller 25% av slipningskostnaden.

Man kan kanske anse att om det är en mindre skada eller om det som i detta fall hade en tidigare skada så kan detta vara oskäligt.
Då kan man kanske tänka sig en jämkning från det beloppet.

Om man som fastighetsägare erhåller ersättning för skadan, innebär inte detta att man omedelbart måste slipa golvet.
Kan kan mycket väl hyra ut till nästa hyresgäst utan åtgärd men måste dokumentera skadan i ett besiktningsprotokoll.

Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Möbelägarens?
Vem äger möbeln?

På något sätt känns det som om den typen av skador ska ligga inbyggt i priset av hyran. Man får nog kalkylera med en viss renovering efter att en hyresgäst flyttat ut och då också baka in kostnader för detta i den hyra man tar ut.
Det är nog att betrakta som normalt slitage.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag förutsätter att hyresvärden inte tillhandahållit möbeltassarna, utan det är hyresgästens. Men hur stor är den här skadan? Har det blivit mer än ett litet märke? Hur är den i förhållande till den tidigare skadan?

Ett 15 år gammalt, det måste räknas som åldersavskrivit med minst hälften. Och det var redan skadat. Och visst slitage måste man räkna med när man hyr ut. Behöver hela golvet slipas om? Går det inte att bara laga själva skadan?

Jag tycket det känns som rimligt att hyresgästen betalar nånstans runt 25% av omslipningen.

Huset är uthyrt omöblerat, således är både säng och dess tassar hyresgästens.

Skadan är knappt 1 kvm och det är ganska djupa repor, dvs. repor ner i trät inte bara i lacken. Det ser ut ungefär som om man tagit en vass spik och rotat runt med i golvet (ja- det är ju ungefär så det gått till också :))

Jag vet för lite om golvslipning för att avgöra om det skulle räcka att slipa om delar, men eftersom eftersom golvet är betsat/lackat med en körsbärs liknande färgton så tror jag det inte är möjligt att fixa skadan utan att det kommer synas.

1 m²! Hur har de burit sig åt då?

När du skrev att det berodde på en trasig möbeltass fick jag intrycket att det var EN liten grop i golvet. Då är skadan större och hyresgästen har ett större ansvar.

andersmc skrev:
1 m²! Hur har de burit sig åt då?
Byggahus är inte rätt plats för den typen av illustrationer.

• Gilla
bjoar564 och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker också man kan väga in hur länge hyresgästen ifråga har hyrt där, samt hur allt annat har skötts och om det varit en bra hyresgäst.
Jag menar har det varit en lång hyresperiod utan trubbel så kanske det känns lite lättare att sätta det på "shit happens-kontot".

Det är kanske inte helt korrekt, i någon slags juridisk mening, men i mellanmänskliga aktiviteters mening kanske inte så dumt?

Hyresgästen har bott där i mindre än ett år och det har i övrigt inte varit några problem.

Ska ta ett kort på det, men det är flertalet skåror, djupa repor.

Hur de kommit till kan man väl bara spekulera i, men om vi håller oss rumsrena så är det rätt troligt i samband med att sängarna flyttats vid städning.

O
Att flytta sängar vid städning borde inte ge så mycket djupa repor....
Men nu vill jag veta de icke rumsrena alternativen :p

Odjuret skrev:
Men nu vill jag veta de icke rumsrena alternativen :p
Those who have to ask, don't need to know... ;)

• Gilla
gockemannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.