Farsan köpte hus ca 2år sedan.Igår kom vi in i ämnet storlek på hans tomt.
På kontraktet står det 650kvm men han själv hävdar ca 1100kvm.
Så vi gick ut och gjorde en snabb mätning.Och mycket riktigt är tomten en bra bit över 1000kvm.

Hur kan det vara så fel med stor marginal?

Om hans skulle få för sig att sälja kan han inte sälja som 1100kvm då det står 650 på kontraktet antar jag?

Hur gör vi för att få rätt med kvm på kontrakt elr husets beskrivning?

Av rädsla för fastighetsskatt så skulle jag ligga lågt tills det är dags för försäljning.
Men det kanske finns fördelar också?

Vad mätte ni emellan? Är det en planerad häck eller rör i backen?

Kan ju vara så att någon tjuvat av kommuns mark vid häckplantering

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Precis, vad står det för uppgifter hos Lantmäteriet?

Vi har mätt trädgård bak/framsida av huset och lilla uppfarten med plats för två bilar.Allting är inhängnat med staket så ingen häck eller liknande.Förutom uppfarten då.

Bara trädgård på baksida är 34x28m ca 😒

Får logga in i läntmäteriet och kolla lite senare.Kanske ger något svar.

Jo, men det är ju inte säkert att staketet sitter i tomtgräns heller. Jag har själv gjort den upptäckten :)

Vore jävligt surt isf.
Men låt säg staketet in är på tomtgränsen utan långt utanför.
Hur gör man då då mäklaren sålt huset precis som den står idag.Inget har ändrats utvändigt som påverkar tomtgräns.

Man dunkar huvudet mot närmaste vägg upprepade gånger för att man inte undersökte sånt innan man köpte huset. Tomtgränsen ligger där den ligger, det har inget att göra med var tidigare ägare satt upp staketen - och möjligtvis brett ut sig på någon annans mark.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Undersökningsplikt....

• Gilla
goerana
  • Laddar…
O
Tosun skrev:
Vore jävligt surt isf.
Men låt säg staketet in är på tomtgränsen utan långt utanför.
Hur gör man då då mäklaren sålt huset precis som den står idag.Inget har ändrats utvändigt som påverkar tomtgräns.
Ingenting gör du... det finns inte mycket att göra.... Tja... Det skulle vara att ta en kall öl....:p
Det ända fel är att man lånar mark av någon annan...

Edit:
Aldrig får man vara först :p Nu vart jag alldeles för sen...

R
ja skulle inte sagt nått förren man säljer en dag

Gsssson skrev:
Man dunkar huvudet mot närmaste vägg upprepade gånger för att man inte undersökte sånt innan man köpte huset. Tomtgränsen ligger där den ligger, det har inget att göra med var tidigare ägare satt upp staketen - och möjligtvis brett ut sig på någon annans mark.
Hehehe blir nog lite så ja

Men mäklare har väll också ansvar i detta tycker jag.Då man säljer hus förväntar man säg som köpare att allt är i sin ordning när det kommer till gränser.Man kan nog blunda för nån kvm men här det nästan det dubbla

Korvgubbe
Nej, som mäklare behöver man knappt ta något ansvar alls.
Att det sedan är nästan dubbla storleken på tomten borde ju göra det ännu lättare för köparen att upptäcka genom att helt sonika stanna upp och fundera om det överhuvudtaget är rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.