För många år sedan nu drog kommunen igång ett ärende vad gäller felaktigt byggande mot en person. Personen som ärendet gäller har överklagat hit och dit så det har tagit lång tid och varit många turer. För 1,5 år sedan mailade jag en tillsynsman eller vad det heter och frågade hur statusen på ärendet var. Jag fick svar från hans chef att dom jobbade med ärendet men att det var krångligt och mycket att gå igenom. Mailade sen efter sex månader direkt till chefen för att kolla om nåt hänt. Får då inget svar alls. Mailade därefter 6 månader senare igen till chefen och får då inte heller något svar. Jag har hela tiden haft en god neutral ton men får ändå inget svar. För två månader sen mailade jag ännu en gång chefen och cc:ade kommunjuristen som en pik om att jag vill ha ett svar. Har inte hört nåt än.

Får det gå till så här? Trodde kommunen var skyldig att svara i såna här fall. Jag misstänker på fullaste allvar att dom inte vill svara mig skriftligt för dom begår tjänstefel i ärendet och är rädda att bli anmälda till vilka det nu är som har befogenhet att granska dom.

C
Visst är de skyldiga att svara på frågor, dessutom utan oskäligt dröjsmål.
Testa att skicka via registraturen och begär ett få ett diarienummer så blir det inte lika lätt att ignorera det. Eller om du har frågor kring status på ett specifikt ärende så kan du ju också ta reda på det ärendets diarienummer och begära ut de handlingar du är intresserad av.
Kan ju också vara tekniska problem som gör att dina mejl av någon anledning inte kommer fram. Ett gammalt hederligt pappersbrev är också oftast mycket lättare att få svar på, om du nu vill ha ett skriftligt svar.

cpalm skrev:
Visst är de skyldiga att svara på frågor, dessutom utan oskäligt dröjsmål.
Testa att skicka via registraturen och begär ett få ett diarienummer så blir det inte lika lätt att ignorera det. Eller om du har frågor kring status på ett specifikt ärende så kan du ju också ta reda på det ärendets diarienummer och begära ut de handlingar du är intresserad av.
Kan ju också vara tekniska problem som gör att dina mejl av någon anledning inte kommer fram. Ett gammalt hederligt pappersbrev är också oftast mycket lättare att få svar på, om du nu vill ha ett skriftligt svar.
Tack för tipset. Ska skicka via registraturen istället. Jag är helt övertygad om att det inte är tekniska problem som ligger bakom att inget svar skickats tillbaka.

Förvaltningslag (1986:223) § 4 reglerar kommunens skyldigheter gentemot medborgare rörande inkomna frågor.
Rättsläget rörande e-post är dock oklart. I kommunen som jag arbetar i har det tolkats som så att om vi lämnar ut vår e-postadress så måste vi också besvara den inom 2-3 arbetsdagar - vilket har gjort att vi exempelvis inte få har vår e-postadress förtryckt på visitkort för att undvika att vi lämnar ut e-postadresssen, går hem och vabbar och sen åker på ett vite för att ingen har kollat ens e-post under tiden. Telefonerna kopplas automatiskt vidare när vi går på ledighet/sjukfrånvaro vilket gör att det problemet inte uppstår.

Så mitt tips är att skriva ett brev och skicka med snigelposten. Ställ brevet till myndigheten/nämnden och inte till den specifika personen. Begär att få bekräftelse på mottaget brev och dess diarienummer.

C
Ja mycket riktigt saknas ännu 2014 vettiga rutiner och verktyg för hantering av epost hos många myndigheter och kommuner.

E-post går förstås också att vidarebefordra automatiskt vid frånvaro, tekniken är nog snarare enklare än att koppla vidare telefonen automatiskt. Annars kanske ett autosvar tillbaka till avsändaren att mottagaren är sjuk/på sem/ledig/slutat/whatever och att svar därmed kan komma att dröja duger, precis som det fungerar på nästan alla större företag.

Mer eller mindre automatisk diarieföring av e-post är förstås också fullt möjligt.

Ändå jobbar flera myndigheter i Stockholm på det sättet att handläggarna vidarebefordrar den epost som skall diarieföras till diariets epostlåda där personal printar ut på ett papper och sätter in det i en pärm (+ registrerar pappret elektroniskt i sin diarie-databas). Gissa hur många mejl som diarieförs i praktiken med det systemet?

Vägverkets (på den tiden) epostsystem var trasigt i flera år, så att all epost som skickades till mejladressen som publicerades på deras hemsida studsade tillbaka.

Handläggare skriver svar på mejl i Word som sedan skickas till en avdelningssekreterare som vidarebefordrar word-dokumentet till den som vill ha svar.

Trafikpolisens anmälningssystem är inte tillgängligt för de handläggare som tar upp anmälan så de struntar i att diarieföra anmälan när den upprättas och låter trafikpolisen sköta detta ("det blir ju två diarienummer annars"). När trafikpolisen sedan registrerat anmälan postas en liten lapp till anmälaren att diarienumret nu kan fås om man ringer ett visst nummer där en stackars tant sitter och slår upp ärendet och meddelar diarienumret på telefon.

Bara ett axplock av tokigheter jag själv råkat ut för. Riktigt skamligt för att vara 2014 faktiskt. Så tyvärr är tipset att skicka ett pappersbrev inte så dumt som det låter.

Att få svar via e-post är svårt. Min gissning är för att svaret hamnar på pränt och därmed kan följas upp. Min erfarenhet är att det är omöjligt att få svar via e-post men telefon går alldeles utmärkt. Flera gånger har jag mailat handläggare med frågor och så har de ringt upp för att "diskutera".

Kanske är det så enkelt att du ska ringa istället?

Mainstream skrev:
Att få svar via e-post är svårt. Min gissning är för att svaret hamnar på pränt och därmed kan följas upp. Min erfarenhet är att det är omöjligt att få svar via e-post men telefon går alldeles utmärkt. Flera gånger har jag mailat handläggare med frågor och så har de ringt upp för att "diskutera".

Kanske är det så enkelt att du ska ringa istället?
Just i det här fallet vill jag inte ringa för det har hänt tidigare att kommunen säger både det ena och det andra muntligt som dom inte skulle vilja stå för skriftligt.

Instämmer att det nog är bäst att bara testa att ringa.

D09
Om du har en androidtel så ladda ner appen "total recall" så kan du banda samtalet. Fungerar kanon.

Enda jag saknar med apple =(

Höörs kommun svarar nästan aldrig på mail eller på telefon.

Blir heller inga diarie nr på anmälningar.

Många fel i höörs kommun.

Det ar alltid bra att gora det skriftligt, e-post ska racka mer an val for att faa svar inom rimligt tid.

Location skrev:
Förvaltningslag (1986:223) § 4 reglerar kommunens skyldigheter gentemot medborgare rörande inkomna frågor.
Rättsläget rörande e-post är dock oklart. I kommunen som jag arbetar i har det tolkats som så att om vi lämnar ut vår e-postadress så måste vi också besvara den inom 2-3 arbetsdagar - vilket har gjort att vi exempelvis inte få har vår e-postadress förtryckt på visitkort för att undvika att vi lämnar ut e-postadresssen, går hem och vabbar och sen åker på ett vite för att ingen har kollat ens e-post under tiden. Telefonerna kopplas automatiskt vidare när vi går på ledighet/sjukfrånvaro vilket gör att det problemet inte uppstår.

Så mitt tips är att skriva ett brev och skicka med snigelposten. Ställ brevet till myndigheten/nämnden och inte till den specifika personen. Begär att få bekräftelse på mottaget brev och dess diarienummer.
Tror man kan aktivera ngt Auto svar som svarar automatiskt när man t.ex. är på semester. "Är på Semester och kan inte svara på mejlet innan den ... " eller ngt sådant. Tror man kan aktivera det på alla datorer/ mejladresser.

Ewald skrev:
Tror man kan aktivera ngt Auto svar som svarar automatiskt när man t.ex. är på semester. "Är på Semester och kan inte svara på mejlet innan den ... " eller ngt sådant. Tror man kan aktivera det på alla datorer/ mejladresser.
Det har tydligen prövats juridiskt och det håller inte. Även om man har ett autosvar så måste ändå någon kolla av mejlen.
Tänk om exempelvis socialtjänsten gör så och missar en anmälan om ett barn som far illa.

Location skrev:
Det har tydligen prövats juridiskt och det håller inte. Även om man har ett autosvar så måste ändå någon kolla av mejlen.
Tänk om exempelvis socialtjänsten gör så och missar en anmälan om ett barn som far illa.
Okej, bra att veta.

Jag jobbar som konsult och administratören på företaget säger alltid att jag ska aktivera autosvaret när jag t.ex. har semester och inte kan svara på mina mejl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.