33 781 läst ·
86 svar
34k läst
86 svar
Hantverkare lånar vatten till vårt nybygge utan att fråga/avtalat
Sida 1 av 6
Hej!
Kanske gnetig fråga men vi har precis påbörjat vårt nybygge och jag noterar att hantverkarna tar vatten från vårt nuvarande hus (ca 50 meter från nybygget) utan att det vare sig är avtalat eller att de frågat. Är det okej? Är det att betrakta som en självklarhet? Just nu glättar de plattan och vår pump går flera minuter i sträck, får vila en kort stund och sedan flera minuter igen. Vem betalar den om den ger upp, t.ex? Vem luftar hydroforen om de tar slut på vattnet? Hur gör de när de bygger på en plats där de inte kan låna vatten från en granntomt?
Känner mig som sagt lite petig, men det är något med det där att gå in på vår tomt och ta vår slang och vatten utan att det ens kommit på tal jag känner är lite si så där.
Klart jag kan gå ut och fråga gubbarna, men sannolikheten är ju stor att det är entreprenören eller platschefen som sagt åt dem att göra så (alternativt inte tänkt på det), och det är onödigt att ev. göra sig ovän med de som bygger ens hus om det inte är nödvändigt.
Tacksam för tankar.
Kanske gnetig fråga men vi har precis påbörjat vårt nybygge och jag noterar att hantverkarna tar vatten från vårt nuvarande hus (ca 50 meter från nybygget) utan att det vare sig är avtalat eller att de frågat. Är det okej? Är det att betrakta som en självklarhet? Just nu glättar de plattan och vår pump går flera minuter i sträck, får vila en kort stund och sedan flera minuter igen. Vem betalar den om den ger upp, t.ex? Vem luftar hydroforen om de tar slut på vattnet? Hur gör de när de bygger på en plats där de inte kan låna vatten från en granntomt?
Känner mig som sagt lite petig, men det är något med det där att gå in på vår tomt och ta vår slang och vatten utan att det ens kommit på tal jag känner är lite si så där.
Klart jag kan gå ut och fråga gubbarna, men sannolikheten är ju stor att det är entreprenören eller platschefen som sagt åt dem att göra så (alternativt inte tänkt på det), och det är onödigt att ev. göra sig ovän med de som bygger ens hus om det inte är nödvändigt.
Tacksam för tankar.
Redigerat:
Det är väl ditt bygge?
Om dom inte tar vatten hos dig, hur skulle det då kunna ordnas?
En annan lösning kanske betyder högre kostnader och det kommer till sist ändå i ditt knä. Kan inte se problemet så som du beskriver det.
Om dom inte tar vatten hos dig, hur skulle det då kunna ordnas?
En annan lösning kanske betyder högre kostnader och det kommer till sist ändå i ditt knä. Kan inte se problemet så som du beskriver det.
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
De har nog inte tänkt på att informera dig om det, men det är nog smidigast och billigast för dig om de tar vattnet de behöver från dig. Skulle inte fundera mer på det om jag var du.
Vad står det i ert avtal? Sådana saker avtalar man i regel om. Antingen tillhandahåller byggherren vatten och står för förbrukning eller tillhandahåller byggherren anslutningen, men entreprenörer betalar själv vattnet löpande. Har ni inte avtalat något alls om detta så bör entreprenören i min mening ersätta dig för förbrukningen.
Jag menade som sagt inte att de inte ska få ta vatten, och självklart inte köra dit en tankbil, bara att jag tycker det är allmän hyfs att säga till innan man går in på någons tomt och tar vatten och slang. Det handlar givetvis inte om pengar.
Jag tror heller inte att de tänkt på att säga till och var ute och pratade med dem eftersom en koppling hade lossat så de inte fick vatten, och platschefen trodde nog också det var så.
mycke_nu: Kan tycka att det där var en lite onödig släng. Bygget har varit skitrörigt med förseningar, kommunikationsproblem och avtalsstrul, vilket gör mig extra känslig för ev. problem. Det har alltså inte "börjat så här". Det är också precis därför jag inte vill göra hönor av fjädrar utan kolla vad som brukar vara kutym.
Jag tror heller inte att de tänkt på att säga till och var ute och pratade med dem eftersom en koppling hade lossat så de inte fick vatten, och platschefen trodde nog också det var så.
mycke_nu: Kan tycka att det där var en lite onödig släng. Bygget har varit skitrörigt med förseningar, kommunikationsproblem och avtalsstrul, vilket gör mig extra känslig för ev. problem. Det har alltså inte "börjat så här". Det är också precis därför jag inte vill göra hönor av fjädrar utan kolla vad som brukar vara kutym.
Fast att bolaget som bygger åt dig på din tomt skulle behöva fråga för att göra någonting på din tomt?thomasp skrev:Jag menade som sagt inte att de inte ska få ta vatten, och självklart inte köra dit en tankbil, bara att jag tycker det är allmän hyfs att säga till innan man går in på någons tomt och tar vatten och slang. Det handlar givetvis inte om pengar.
Det låter som att de inte skulle behöva göra annat än att fråga dig om lov isf?
Jag ber givetvis om ursäkt för det.thomasp skrev:mycke_nu: Kan tycka att det där var en lite onödig släng. Bygget har varit skitrörigt med förseningar, kommunikationsproblem och avtalsstrul, vilket gör mig extra känslig för ev. problem. Det har alltså inte "börjat så här". Det är också precis därför jag inte vill göra hönor av fjädrar utan kolla vad som brukar vara kutym.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur rörigt bygget har varit hör väl inte hit?
Du får se proportionerna i det hela, de har kanske "snott" 5.000 liter vatten. Värde 50 kronor.
Vad ligger kostnaden för bottenplattan på till nya huset på?
Du får se proportionerna i det hela, de har kanske "snott" 5.000 liter vatten. Värde 50 kronor.
Vad ligger kostnaden för bottenplattan på till nya huset på?
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Jo det gör det lite. Att bygga hus är jobbigt i sig utan att något särskilt går fel, är det sedan mycket som strular så kan en pytteliten droppe få bägaren att rinna över. Tycker det var mycket bra att TS hörde sig för här först innan han gick på hantverkarna om det här. Det är ju det forumet är till för och ingen fråga är den dum fråga. 
Om det blir en ökad förbrukning och belastning på systemet så vill man vara förberedd på det. Systemet kanske är snålt tilltaget. Brunnen kanske sinar ibland om man använder mycket. Det gäller både vatten och el och vägar och allt möjligt.
Entreprenören är expert och ska ha klart för sig att hans kunder inte inser vidden av allt som deras projekt innebär.
Entreprenören är expert och ska ha klart för sig att hans kunder inte inser vidden av allt som deras projekt innebär.
Som tidigare påpekats så är det brukligt att sådant regleras i avtalet. Men alldeles oavsett så hör det väl till allmänt hyfs av byggarna att kontakta dig för för att lösa det rent praktiskt om det nu ingår i avtalet. Det är inte OK att bara klampa in och ta första bästa slang.
Det är ju skillnad på tomt och tomt. De bygger hus åt oss en bit bort, inte inne på vår nuvarande tomt. Stor skillnad. Jag har redan sagt det ett par gånger men säger det igen: det handlar inte om mängden vatten eller kostnaden. För mig handlar det om hyfs och integritet och att få reda på saker. Entr. och även hustillverkaren har under hela processen varit underinformativa, något som flera gånger redan lett till strul. Jag vill ha koll på saker, och en skitgrej förvandlas lätt till något större. Nu tror jag det är utagerat, men det var bra bollande och intressant att veta vad fler tycker. Uppenbarligen råder det delade åsikter om det, dessutom, så bra kött på benen. Tack för det.
Det är självklart att ingen trampar in på en fastighet där man inte har att göra (bygga eller liknande) oavsett vem som bor där,och bara tar för sig.
Det låter däremot lite märkligt att behovet av vatten kan vara sådant för byggarna och att dom inte löst detta. Visst vet jag att man behöver vatten för rengöring av verktyg men för byggnationen är det knappast nödvändigt i det skedet som gjutning av betongplatta, men plattan bör hållas fuktig genom att den vattnas eller regn, men detta skall vara reglerat i avtalet mellan parterna. Vatten kan dom enkelt själva ta med sig när behovet finns, det behövs inga tankbilar det finns dunkar från 5-500 liter så problemet är litet.
Men jag tycker mig se en mycket frustrerad beställare och det bådar inte gott, bäst borde vara att anlita någon oberoende för att sköta din del TS, Detta sagt i all välmening, för jag vet hur det kan spåra ur och få konsekvenser som någon av parterna kommer att ta skada av. Både fysiskt och psykiskt, inte för att jag menar att det blir slagsmål utan hjärtproblem är inte en alldeles ovanlig reaktion vid stor belastning när pengar och heder står på spel.
Det låter däremot lite märkligt att behovet av vatten kan vara sådant för byggarna och att dom inte löst detta. Visst vet jag att man behöver vatten för rengöring av verktyg men för byggnationen är det knappast nödvändigt i det skedet som gjutning av betongplatta, men plattan bör hållas fuktig genom att den vattnas eller regn, men detta skall vara reglerat i avtalet mellan parterna. Vatten kan dom enkelt själva ta med sig när behovet finns, det behövs inga tankbilar det finns dunkar från 5-500 liter så problemet är litet.
Men jag tycker mig se en mycket frustrerad beställare och det bådar inte gott, bäst borde vara att anlita någon oberoende för att sköta din del TS, Detta sagt i all välmening, för jag vet hur det kan spåra ur och få konsekvenser som någon av parterna kommer att ta skada av. Både fysiskt och psykiskt, inte för att jag menar att det blir slagsmål utan hjärtproblem är inte en alldeles ovanlig reaktion vid stor belastning när pengar och heder står på spel.