Hej,

Vår granne vill ändra i ett servitut för fyra fastigheter. Han har skickat ett nytt servitut som han vill att vi skriver på. Servitutet är betydligt sämre än det gällande.

Vem kan vi prata med för att säkerställa att "förslaget" är rätt skrivet? Får vem som helst skriva texten i ett servitut eller är det någon specialkompetens som behövs?

Jag ska tillägg att fastigheten där reningsverket ligger är klassat som industrifastighet och att den ägs av ett företag.

Ska inte servitut skrivas/godkännas av lantmäteriet?

O
Ännu en fråga... borde inte det gamla servitutet "dödas" först?
Men det kanske räcker att skriva ett nytt som samtliga inblandade godkänner....
Men som sagts tidigare... Det är lantmäteriet som har hand om servitut...

En spontan tanke... Om ni inte skriver under så borde det inte bli giltigt.... Men det är bara ännu en gissning ifrån min sida

Prata med lantmäteriet.

Odjuret skrev:
Men som sagts tidigare... Det är lantmäteriet som har hand om servitut...
Njae, man kan visst skriva servitut utan att blanda in Lantmäteriet. Men nog känns det rejälare om det finns registrerat hos myndigheten. Det kostar förstås en slant. Runt 10 000 har jag för mig.

//LocTite

Nej att registrera ett avtalsevitut är inte så dyrt, tror det kostar under 1000kr. Men det är under förutsätning att man är överens och skrivit på.

Hemmakatten
Är det ett officialservitut så är det enbart Lantmäteriet som kan ändra det. TS skriver i andra inlägget att det är reningsverk (jag tolkar det som en avloppsanläggning) och att det är 4 fastigheter som har servitut.

Det fattas lite information från TS så vi får göra några antaganden. Ett antagande är att de 4 fastigheterna tillsammans har och driver ett reningsverk. Det borde då anses vara en gemensamhetsanläggning (GA) för ägande, skötsel och drift. På dina papper borde den heta GA1 eller liknande. För dragning av ledningar och rör över och på annans mark krävs servitut, dvs. tillåtelse att dra och underhålla rören/ledningarna. Det kallas att man är den härskande fastigheten. Den tjänande fastigheten (kan vara flera) är den fastighet som upplåter marken. Den tjänande fastigheten kan inte bygga och anlägga saker/byggnader/murar mm rakt över rören utan de måsta vara tillgängliga för underhåll.

Det finns förstås också en chans att Lantmäteriet LM glömt att besluta om en GA. I vilket fall så borde servituten vara officialservitut. Dessa gäller för all framtid. Servitut och GA kan dock ändras om alla berörda parter är överens samt att LM gör bedömningen att det inte är till men för fastigheten (inte ägaren).

Jag misstänker att grannen att det går rör och annat på grannens fastighet och att det förslag till ändring av servitutet grannen vill att ni alla ska skriva under gynnar honom själv och inte TS.

Är det så att grannen (eller någon honom närstående) via ett bolag äger industrimarken där reningsverket ligger? I så fall kan man misstänka att han vill antingen sälja marken eller bygga något där och att det är därför han nu går runt och försöker få medgivande för en försämring av servitutet.

Jag skulle inte skriva under någonting alls utan att kolla med Lantmäteriet. Och kom ihåg att du har rätt att neka. LM kan i undantagsfall besluta om ändring av officialservitut, men det är så sällsynt att det egentligen inte ens är värt att nämna.

Till slut, är det ett avtalsservitut, så krävs fortfarande din och dina grannars underskrift för en ändring av servitutet.

Du får komplettera dina inlägg med lite mer information så blir det lättare att hjälpa dig.

Redigerat:
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Förlåt för min frånvaro. Jag ska försöka tydliggöra lite fakta.

Vi bor på landet och har varken kommunalt vatten eller avlopp. För 15-20 år sedan behövde tvätteriet som ligger vid vattnet installera ett reningsverk för sitt tvättvatten. Det installerades ett stort industrireningsverk med enorm kapacitet. Men för att den biologiska reningen behövdes även vanligt hushållsvatten (toa...). Dom fyra närmaste tomterna blev då erbjudna att ansluta sig för en fast avgift. Ingen månadskostnad eller annan kostnad. Ett servitut upprättades i samband med detta.

I servitutet står (sammanfattat):

Att vi (dom fyra fastigheterna) som har kopplat på oss på reningsverket endast skall betala en fast avgift för anslutning. Men om tvätteriet upphör skall kostnaderna för service och underhåll delas mellan tjänande och härskande fastigheter. Men det finns också en klausul som innebär att vi (härskande?) som högst skall betala motsvarande kostnad som att vara anslutet på det kommunala avloppet (2200-3000 kr beroende på olika omständigheter).

Nu är fastigheten till salu och ägaren vill ändra i servitutet till att alla kostnaderna skall fördelas lika mellan härskande och tjänande fastigheter. Detta kan bli en dyr affär då vi inte vet vilken typ av verksamhet den nya eller kommande ägare kommer att ha.

Vi har självklart motsatt oss ett nytt servitut men har sagt att vi kan ha ett max tak på 4200 kr inklusive moms per fastighet och år.

Nuvarande ägare skall därför kolla med Lantmäteriet, jurist och mäklare. Men vi känner oss ganska säkra på att det inte blir några problem.

Hur är det med detta servitut. Det kan väll inte vara tvingande att vara påkopplad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.