Ska starta ett stort projekt, att göra iordning övervåningen på vårat hus och behäver lite tips
A. Mot det blivande taket: Kan man häfta fast fuktspärren/plasten på undersidan av underramen på takstolarna. När man då sätter upp glespanelen så blir det ju hål vid skruvarna. Räcker det att tejpa t ex med silvertejp längs med hela underramarna för att förstärka plasten. Har dessa hål som blir någon betydelse? Finns det något annat bra sätt?
B. Gavlarna ser ut så här nu utifrån: Panelen/läkt-luftspalt/ca 45 mm isolering/stående plank ca 40 mm tjocka. Behöver det vara en luftspalt mellan plankväggen och isoleringen?
C. Blir det tillräcklig luftcirkulation vid fönstren när du får väggar som är drygt 200 mm tjocka? Ska man göra på annat sätt där?
D. Avslutningen på fuktspärren mot golvet hur görs den bäst? Har fundering på att ha en liten spalt mot golvet och låta plasten gå ut under golvlisten så eventuellt kondensvatten rinner ut på golvet. Finns det andra sätt som är bättre?

gsson
 
A: Så är brukligt att göra vid renoveringar iaf.

B: Ja luftspalt 22mm

C: Jag har efter tilläggisoleringar ca 300 mm djupa smygar o det är ingen imma på fönstrena iaf

D: Om du lyckas få såna mänder kondensvatten så det rinner då har du snart inget hus kvar ;)

Jag avslutade plasten genom att häfta den mot golvet under golvlisten.

I gamla hus är det omöjligt att lösa ångspärren 100% utan att riva bort samtliga golv tak m.m.

Tror inte att man behöver ligga sömnlös för det , se det såhär, du har juh förbättrat ångspärren väsentligt iaf.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.