6 560 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Någon som använt Zapp?
Hej Benno,
Jag har funderat på att använda Zapp. Fick hem en liten provbit och den verkade ju helt OK. Dock smulades den sönder lite då jag försökte såga i den, kanske skall använda en såg med mindre tänder.
Det blir antingen Zapp eller så ngn firma som sprutar ekofiber även i väggarna.
Varifrån köper du Zapp-skivan?
Direkt från Zapp AB eller finns den ngn återförsäljare?
/Jörgen
Jag har funderat på att använda Zapp. Fick hem en liten provbit och den verkade ju helt OK. Dock smulades den sönder lite då jag försökte såga i den, kanske skall använda en såg med mindre tänder.
Det blir antingen Zapp eller så ngn firma som sprutar ekofiber även i väggarna.
Varifrån köper du Zapp-skivan?
Direkt från Zapp AB eller finns den ngn återförsäljare?
/Jörgen
Hej David,
Kolla in www.zabbab.se
Där står det om fördelarna, energi, miljö osv.
Varför jag är intresserad är därför att i mitt timmerhus så finns det ingenting ens i närheten av en fuktspärr. Zapp skivan kan användas utan fuktspärr och har dessutom högre densitet och skall då (enligt teorin) "samverka" bättre med den tunga timmerväggen.
Har även kollat upp olika typer av skivor av lin men de blev så förbaskat dyra att det var inget alternativ.
/Jörgen
Kolla in www.zabbab.se
Där står det om fördelarna, energi, miljö osv.
Varför jag är intresserad är därför att i mitt timmerhus så finns det ingenting ens i närheten av en fuktspärr. Zapp skivan kan användas utan fuktspärr och har dessutom högre densitet och skall då (enligt teorin) "samverka" bättre med den tunga timmerväggen.
Har även kollat upp olika typer av skivor av lin men de blev så förbaskat dyra att det var inget alternativ.
/Jörgen
Jörgen,
Jag renoverar för närvarande ett 20-talshus som isoleras med cellulosaisolering.
Jag valde lin till väggarna från Azzagon (via Claessons Trätjära) bl.a. p.g.a. svårigheten att hitta återförsäljare av Zapp. Dock skulle det vara intressant med en produkt som Zapp nästa gång.
Linet är som du säger dyrt, inte minst transporten eftersom återförsäljare inte finns i stockholmsområdet. Det lär även vara jordbrukspolitiska skäl som ligger bakom prisnivån på lin.
Jag pratade nyligen med ABIS i Täby som brukar nämnas som å.f. för Zapp. De har slut på produkten och som du säger var de bl.a. inte helt nöjda med kvaliteten.
Jag kontaktade även Zapp som säger att de ligger lågt med marknadsföringen just nu (läs; de har det väldigt tufft ekonomiskt), men kommer att återlansera produkten till sommaren tillsammans med en stor isoleringstillverkare som de av naturliga skäl inte vill namnge. En produktförbättring lär vara på gång och kan de bara lägga prisnivån rätt kommer vi att ha ett alternativ till glas- och mineralullsskivor.
Jag renoverar för närvarande ett 20-talshus som isoleras med cellulosaisolering.
Jag valde lin till väggarna från Azzagon (via Claessons Trätjära) bl.a. p.g.a. svårigheten att hitta återförsäljare av Zapp. Dock skulle det vara intressant med en produkt som Zapp nästa gång.
Linet är som du säger dyrt, inte minst transporten eftersom återförsäljare inte finns i stockholmsområdet. Det lär även vara jordbrukspolitiska skäl som ligger bakom prisnivån på lin.
Jag pratade nyligen med ABIS i Täby som brukar nämnas som å.f. för Zapp. De har slut på produkten och som du säger var de bl.a. inte helt nöjda med kvaliteten.
Jag kontaktade även Zapp som säger att de ligger lågt med marknadsföringen just nu (läs; de har det väldigt tufft ekonomiskt), men kommer att återlansera produkten till sommaren tillsammans med en stor isoleringstillverkare som de av naturliga skäl inte vill namnge. En produktförbättring lär vara på gång och kan de bara lägga prisnivån rätt kommer vi att ha ett alternativ till glas- och mineralullsskivor.
Tjenare igen Benno,
Snackade också med ngn på Zapp. Tydligen så flyttar dom fabriken till ngt nytt ställe.
Enligt säljaren skulle jag kunna lägga order igen i slutet av Mars och då skulle även transporten kunna bli bra mycket billigare. Kan det ha att göra med det nämnda samarbetet. Skulle sitta fint i sådana fall.
En nackdel med att bygga i Piteå är de dyra tranporterna då man vill ha ngt annat än standard.
/Jörgen
Snackade också med ngn på Zapp. Tydligen så flyttar dom fabriken till ngt nytt ställe.
Enligt säljaren skulle jag kunna lägga order igen i slutet av Mars och då skulle även transporten kunna bli bra mycket billigare. Kan det ha att göra med det nämnda samarbetet. Skulle sitta fint i sådana fall.
En nackdel med att bygga i Piteå är de dyra tranporterna då man vill ha ngt annat än standard.
/Jörgen
Konkurs!
Vad jag vet så är skivan lagd i malpåse. Det enda alternativet i skivform (vad jag vet) är linull.
Själv så har vi isolerat med Ekovilla. På väggarna så sputas den fast mha av ett stärkelsebaserat lim. Blev jäkligt bra faktiskt.
/Jögga
Vad jag vet så är skivan lagd i malpåse. Det enda alternativet i skivform (vad jag vet) är linull.
Själv så har vi isolerat med Ekovilla. På väggarna så sputas den fast mha av ett stärkelsebaserat lim. Blev jäkligt bra faktiskt.
/Jögga
Klicka här för att svara