Enligt min gamla snickare täppte man till ventilationen till torpargrunden under vintern på den gamla goda tiden.

Skull man kunna skipa all golvisolering om man anammar det gamla tipset samtidigt som man tätar golvspringor med silikon?

Enligt min snickare har man bara fuktproblem under sommarhalvåret. Stämmer verkligen det?

Nej, du kan inte skippa isoleringen ifall du gör på det sättet. Då blir det jättekallt i kåken.

Angående fuktproblem så stämmer det att den mest kritiska perioden är ifrån maj till och med oktober/november, där Juli augsti och september brukar vara riktigt fuktiga. Det är därför man rekommenderar att man exempelvis skall måla huset i maj, innan det har hunnit bli så fuktigt ute.

Största problemet är väl att grunden inte värms upp av en eller två stora murstockar och otäta golv nu för tiden. Isolering fanns även "på den gamla goda tiden" har jag upptäckt, sågspån... överallt ;)

Jag har aldrig hört att man har täppt till torpargrunden på vintern. De flesta torpargrunderna som är gamla är ju självventilerande på grund av springor med mera. Dock stämmer det att funktproblemet är på sommarhalvåret då den varma luften har en relativt högre fukthalt.

Visst täppte man till grunden över vintern på den gamla goda tiden. Det fungerade förmodligen på grund av att inget annat var tätt. Jag skulle aldrig göra det om huset har förändrats/isolerats/tätats sedan dess.

javisst sabai
i gamkåken hemma så skottades snö ända upp till underkant fönster och det eldades i kakelugn och köksspis, på köksspisen togs några ringar bort och en uppochnedvänd mjölkkruka fylld med boss från golvet i vebon var bränslesilo, och det brann i flera timmar så att spisen var röd och ändå frös mjölken i skafferiet i köket

och det var pga "välluftat" och att murstockarna värmde ända ner i torpargrunden som gjorde att det ej blev problem - energibesparing var en annan sak

och täta igen på vintern när det inte finns nån fukt i luften är ok, och marken/grunden är varmare än omgivningen

men egentligen skulle man kunna tänka sig att täta de perioder höst o vår när det omvända råder, men hur täta bort all fukt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.