1 105 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Krypvänlig isolering
Jag har ett hus med låglutande tak, 5º med kutterspån som isolering. För att komma åt installationer på vinden krävs det att man kryper i isoleringen. Luftspalten ovan isolering är mellan 5 och 10 cm. Efter sommarens installation av mekanisk frånluft blev det en grop som behöver återfyllas. Har ni tips på någon icke kliande lösull?
/Macce
/Macce
Termocell, Termoträ.... Kärt barn har många namn.
Enligt de kunniga så är cellulosaisolering det enda du skall och kan lägga på spån. Stenull typ Rochwool blir för tät. Har du kutterspån så har du troligen ett gammalt hus som saknar diffusionsspärr. Lägger du RW på spånet kan fukten stanna i gränslandet mellan kutterspånet och RW.
Jag skottade isolering på min övervåning igår. Det är cellulosaisolering. Efter en timmes dammande så började man känna lite i halsen (pga torrhet). Kliade inget på kroppen.
Lycka till / Thrax
Enligt de kunniga så är cellulosaisolering det enda du skall och kan lägga på spån. Stenull typ Rochwool blir för tät. Har du kutterspån så har du troligen ett gammalt hus som saknar diffusionsspärr. Lägger du RW på spånet kan fukten stanna i gränslandet mellan kutterspånet och RW.
Jag skottade isolering på min övervåning igår. Det är cellulosaisolering. Efter en timmes dammande så började man känna lite i halsen (pga torrhet). Kliade inget på kroppen.
Lycka till / Thrax
Hur kommer det sig att det försvann spån?? Eller har den blivit komprimerad? Är det det sistnämnda så borde det lätt kunna lösas genom att bara skotta runt spånet lite så att den luftas igenom och blir lika stor som förut. Kan även tänka mig att du tjänar isolerings efekt på det oxå då komprimerat spån issolerar inte så bra som luftigt.
Då det endast är ligghöjd på vinden grävdes det mullvadsgångar för att ta sig fram dit installationen skulle göras. När jag föste tillbaks spånet till lämplig nivå började jag längst in och jobbade mig ut mot vindsluckan. Väl där räcker inte återstående spån till att fylla till rätt tjocklek just vid vindsluckan. Det är en ganska omfattande övning att omfördela spånet en gång till.
Vad gäller diffusionsspärr är det aluminiumfolie på papp.
/m
Vad gäller diffusionsspärr är det aluminiumfolie på papp.
/m
Diffusionsspärren brukar vara nån form av plast & är helt tät. Den hindrar att fuktig lnnomhus luft kommer upp på vinden.. (kan bli fuktskador då)...
diffusionsspärren ska går bra att lägga 1/3:e del in i isoleringen.. Så man skulle kunna lägga den över hela vinden & sedan lägga på 2/3:e delar ny isolering...
diffusionsspärren ska går bra att lägga 1/3:e del in i isoleringen.. Så man skulle kunna lägga den över hela vinden & sedan lägga på 2/3:e delar ny isolering...
Klicka här för att svara