P
Per-Erik: Ahha.. Då borde det gå att lägga det hela vägen ut till väggen. på andra sidan väggen är väll utomhus? Mellan vägg och tak brukar det finnas en luft glugg, den ska du inte täcka över.. men har du en halvmeter dit så kan du ju fylla på utan att vara orolig..
3 svar · 1,6k läst
R
rehnmaak: Det är välj just det som är svårt att ta reda på om ljudet går genom väggen eller via stommen. Här skulle det behövas lite mätningar... Jag funderar på att bygga en ny balk som fästs i betongplattan via vertikala balkar som bjälklaget får vila på. Sen bygga nya väggar med ett par lager gips + rockwool. Då det gäller toalettljuden så tror jag dom går via ventilationen på nått
3 svar · 2,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: Vet ej hur bred den måste vara. Jag satte på masonit så att luftningen var så bred som den kunde, alltså så tjockt som takstolen bygger. Har lite bilder, kanske kan vara bra? http://www.nybleus.se/vind.html
3 svar · 3,2k läst
J
jonahhex: Jag är helt novis på gamla hus men jag tänkte att man lär sig när man håller på....... Ska fråga sotarn.
4 svar · 1,3k läst
P
Per-Erik: 25-30 cm isolering gulfiber (miniralull typ isover) låter ju jätte bra.. då är väll problemet med att det inte finns någon vindpapp/vindskydd eller liknande.. dvs det blåster dirket på isoleringen vilket kyler ner isoleringen.. Då kan man hålla på o isolera tills man dör.. kallt blir det änndå.. Vindpapp så blir det nog bra.. Ang krypgrunden så ska/bör det inte finnas något
1 svar · 2,8k läst
lastkaj
lastkaj: Jag håller med om att det många gånger är frestande att ta genvägar när man vet vilket jobb som väntar. :-/ Om det hade varit mitt hus hade jag tagit bort allt vad spån heter då det är en risk att ha detta i moderna välisolerade hus. Hellre låta det ta dubbelt så lång tid och göra det ordentligt. Om du gör det på våren/sommaren så kommer ni ju åtminstonde inte att frysa i
3 svar · 1,6k läst
B
BJohan: Om golven är tillräckligt jämna räcker det med lumppapp, men foam har ju en viss utjämnande effekt också som kan behövas på betongplatta. På torpargrund är det tillräckligt med lumppapp för att minska stegljudet horisontellt.
4 svar · 2,9k läst
Z
zankan: Allt som skall vara på vinden skall ju givetvis vara ställt på lats å draget innan du sprutar lösull.
1 svar · 886 läst
Z
zankan: [citat] Min namne har så rätt förutom i små saker..Men vill du uppnå en god isolering så skall skarvar minimeras såväl vertikalt som horisontellt. Det senare är svårt att undvika i en väggkonstruktion av konstruktionssjäl. Dock kan man avhjälpa det med skalmursisolering samt liggande reglar invändigt. Skalmursskivan är klart mer effektiv än liggande regling. Det senare har dock
4 svar · 3,6k läst
J
jonas_n: Hej En fråga ang fukthalt i virke. Vad är den ungefär på inköpt nyinköpt virke. Ska isolera mitt nya hus där firman som sprutar säger att det är ok med 16-17% fuktighet med ecofiber. Måste jag torka massor eller är det ok eller vad?
0 svar · 3,9k läst
morsan
morsan: Tidigare trådar i forumet ;) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1102627402;start=0#0 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1106733505;start=0#0 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1101917432;start=23#23
1 svar · 2,7k läst
lastkaj
lastkaj: [citat] Isolering kan tryckas ihop - då får den sämre isoleringsförmåga.
12 svar · 4,6k läst
E
erikwest: jag menar att min luftspalt är är nästan tät intill takfoten så ingen luft läcker in i golvisoleringen. Är det ok om lite luft "missar" luftspalten?
2 svar · 1,6k läst
lastkaj
lastkaj: I så fall tror jag inte att det är någon fara. Huset verkar ju välventilerat
7 svar · 2,1k läst
M
motleycrue: Har pratat med svärfar han har inte kvar halmtuggen måste ha en ny idé :-/
19 svar · 3,2k läst
Y
Yondalar: "bygger" - då borde din leverantör ha vetat att man helst skall isolera på utsidan för då kan du brassa på nästan hur mycket som helst men det kan du inte på insidan sorry om det kommer för sent :-[
1 svar · 3,5k läst
Y
Yondalar: Ta er tid att läsa tex detta forum - det finns en hel del nyttig info och det finns inga dumma frågor jag vill slå ett slag för isolertjockleken och de siffror som finns (på tex stems sida) börjar kanske bli lite åldriga med tanke på oljeprisets utveckling och det finns exempel, tyvärr, på att prefabhus snarare snålar på tjockleken för att hålla nera priset, men det är ni som får
3 svar · 4,3k läst
C
Cohiba: Har ett rum i souterrängplanet, (Det ligger alltså ovan jord) som jag skulle vilja isolera lite bättre. Väggarna är murade lecablock med tegel på utsidan. Gjuten platta. Kan man smälla på invändig isolering? Diffussionsspärr? Luftspalt? Isolera utifrån är inte aktuellt så det är alltså inifrån eller inte alls. Skall jag skruva upp elementet istället eller?
0 svar · 2,2k läst
P
Per-Erik: normalt sätter man ångspärren på den varma sidan av isoleringen.. eller 1/3:e del in i isoleringen går också bra.. Det du bör göra är Riv ner fasade montera diffspärren regla Isolera Vindpapp ny panel Ang isolering så skulle jag välja att köra med miniralull i skivor.. av flera skäl.. tror den är billigare.. enklare att skära till.. Cellulosa i skivor finns nästan inte.. finns
1 svar · 4,0k läst
V
valleberga: Tänkte mura upp ett hus i södra skåne i leca block,skall mestadels användas sommartid men ev ibland även vintertid,inget permanetboende. Vilken tjocklek på blocket bör man ha?klarar man sig på ett vanligt lecablock på 29-35cm eller skall man ha isoblock på 29 ex? Tacksam för svar...
0 svar · 2,5k läst
2
2an: [citat] Jepp... :) Skulle va kul att få lite siffror på förbrukning på några villavarm.. ::) Dom borde va ruskigt energi snåla så det är väl därför dom rekomenderar en vattenmantlad ved/pelletskamin + elpanna.. Garagen dom gör har oxå samma tjocklek på isoleringen.. ;)
4 svar · 2,5k läst
L
L-H: Ett alternativ är annars CC fönsterdrev, www.3c.nu
2 svar · 4,7k läst
T
Tunet: Tackar :D Bara att börja slita i helgen....
4 svar · 2,5k läst
P
Per-Erik: Diffusionsspärren brukar vara nån form av plast & är helt tät. Den hindrar att fuktig lnnomhus luft kommer upp på vinden.. (kan bli fuktskador då)... diffusionsspärren ska går bra att lägga 1/3:e del in i isoleringen.. Så man skulle kunna lägga den över hela vinden & sedan lägga på 2/3:e delar ny isolering...
4 svar · 1,1k läst
C
CarMan: ladda ner nån av dessa broschyrar !!! http://www.stenull.paroc.se/produktdat/
2 svar · 1,5k läst
L
Lurvnos: http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Nr2_aug05.pdf Ska du öppna upp till nocken bör det bli lämpligt att fortsätta med vindavledare och snedtaksisoleringen ända upp. Du ska ha ventilation i takfoten i varje fack, så luft kommer in i luftspalten, sveper uppåt, och ventileras ut igen. Med "platt innertak" får du ett litet utrymme ovanpå isoleringen ovan hanbjälken, sätt då en
1 svar · 3,8k läst
J
Jeppa: Tack! Då vet jag lite mer....
5 svar · 3,5k läst
G
gogu: Precis frågan är om du kommer åt underifrån. Själv skulle jag ha byggt en trossbotten och använt asfabord till vindtätning och isolerat med ekofiber/cellulosa el sågspån om du kunde få det nästan gratis hos nåt sågverk eller nåt. Golvet går självklart att lägga tillbaks bara man är försiktig när man plockar bort det ;)
4 svar · 1,3k läst
Y
Yondalar: javisst sabai i gamkåken hemma så skottades snö ända upp till underkant fönster och det eldades i kakelugn och köksspis, på köksspisen togs några ringar bort och en uppochnedvänd mjölkkruka fylld med boss från golvet i vebon var bränslesilo, och det brann i flera timmar så att spisen var röd och ändå frös mjölken i skafferiet i köket och det var pga "välluftat" och att
5 svar · 853 läst
D
daniellindholm: Precis! Det vore mer intressant att verkligen få se ett test om hur det egentligen ligger till. Att isolera tak med skivor har jag upptäckt inte är så himskans enkelt att få perfekt. Man undrar ju hur pass mycket köldbryggorna runt takstolarna kommer göra. Jag la iofs 4x120mm :)
2 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.