1 586 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Utbyte av sandisolering igolvbjälklag, torpargrund
Huset är från 1921, köksrenovering pågår.
Har rivit ut ett antal lager gamla golv, skottat ut 10 cm sand/spån isolering och tagit bort gamla blindbotten. Grävt ur lite under bjälkarna och rensat bort organiskt skräp.
Är inte sugen på att lägga plast eftersom det är så torrt och har fungerat bra utan i 85 år.
Generellt ser allt så bra ut som man kan förvänta sig efter nästan hundra år, väldigt torrt i grunden, inga angrepp eller påväxt på blindbotten eller bjälkar.
Bjälkarna är blockade stockar med cc mellan 50 och 90 cm...
Nu tänker jag fästa ny blindbotten under bjälkarna (oljehärdad masonit) lägga vindpapp och sedan fylla på lösull (ca. 20cm) Ovanpå detta blir det golvvärme och trägolv.
Det är med cellulosafibrer, är det att föredra framför vanlig lösull? Går det att köpa "ekofibrer" att hälla ut i bjälklaget, eller måste det komma en sprutbil?
Tacksam för synpunkter.
/T
Har rivit ut ett antal lager gamla golv, skottat ut 10 cm sand/spån isolering och tagit bort gamla blindbotten. Grävt ur lite under bjälkarna och rensat bort organiskt skräp.
Är inte sugen på att lägga plast eftersom det är så torrt och har fungerat bra utan i 85 år.
Generellt ser allt så bra ut som man kan förvänta sig efter nästan hundra år, väldigt torrt i grunden, inga angrepp eller påväxt på blindbotten eller bjälkar.
Bjälkarna är blockade stockar med cc mellan 50 och 90 cm...
Nu tänker jag fästa ny blindbotten under bjälkarna (oljehärdad masonit) lägga vindpapp och sedan fylla på lösull (ca. 20cm) Ovanpå detta blir det golvvärme och trägolv.
Det är med cellulosafibrer, är det att föredra framför vanlig lösull? Går det att köpa "ekofibrer" att hälla ut i bjälklaget, eller måste det komma en sprutbil?
Tacksam för synpunkter.
/T
Ekofiber brukarn man kunna köpa i säckar.. Jag skulle tro att det är att föredra för er i detta fallet..
Kolla även på andra Cellulosa märken.. ex Termoträ...
Cellulosa kan dock vara lite svårt att få tag på men vad jag har hört så brukar man beställa säckar pallvis.. så en pall kanske räcker? kolla med en återförsäljare..
om ni får för mycket spelar det ju inte så stor roll.. bara o slänga ut över vinden..

Kolla även på andra Cellulosa märken.. ex Termoträ...
Cellulosa kan dock vara lite svårt att få tag på men vad jag har hört så brukar man beställa säckar pallvis.. så en pall kanske räcker? kolla med en återförsäljare..
om ni får för mycket spelar det ju inte så stor roll.. bara o slänga ut över vinden..
Absolut.Grunt skrev:
Min tanke är att temperatursänkningen som orsakas av en viss utökad isolering borde kunna kompenseras av värmetillskottet av golvvärmen?
Glöm inte att täta springorna runt masoniten med fogmassa för golvdraget, annars är allt jobb förgäves.
Klicka här för att svara