Isolering
Draven: Tackar ! Jag Bygger vårat garage i 24cm ytong block, 10cm i sulan . Kör nog med 30cm i taket..
saidlasf: [citat] Fasting65! Skillnaden mellan dessa två är?? Håller på att ta in offerter men inte tänkt på detta Said
Per-Erik: du kan ju alltid kolla med en "expert" ::) tex isover, ekofiber, paroc, thermoträ mfl.. och se vad dom föreslår.. Fråga också om dom kan garantera att du inte får problem om du gör som dom säger... Gärna på papper då.. ;) tror att dom själva har svårt att ge garantier.. :-?
lastkaj: Jag hade faktiskt på mig keps också - för att huvudet används som stöd för isoleringen. Jag ville helst inte skarva min isolering om det inte behövdes.
Hodelido: Vi har bara 45 mm isolering i snedtak och stödbensväggar på andra våningen. Taket(vinden) är bara isolerat med 150mm kutterspån. Har tänkt bättra på isolieringen för att minska värmekostnaderna. Att bättra på vinden är ju inte så farligt mycket jobb, men jag skulle gärna slippa riva ned väggskivorna på stödbensvägg och i snedtak. Så frågan är om det är lönt att bara
Styr_Rickard: Hejsan! Gjorde själv samma jobb denna vår. Vi satte reglar på insidorna av takstolarna som vi sedan la asfaboard emellan, så vi fick luftspalter hela vägen upp förbi den tänkta isoleringen + c:a 15cm. Sen satte jag in stora ventiler i gavlarna för säkerhets skull. Sen började det roliga att rulla ut all isolering sen avsluta med ett isoleringslager med papp och ett nytt golv. Nu till
daniellindholm: Hehe 4x120mm vart det på grund av att jag bor i norra sverige och dels för att jag fick isoleringen så billigt (Roxull brandisolering). Sedan tänkte jag värma upp hela byggnaden med en IVT Nordic inverter. Skall bli spännande att se hur bra det fungerar över året. I väggarna har jag 2x45 + 1x145mm, dvs 235mm.
selolle: Hallå Har precis startat sovrumsrenovering. Nuvarande golv är en gjuten platta, 50 mm som ligger på 100 mm sand, därefter ligger den skånska myllan i sin finaste form - hårtpackad lera. Golvet har alltid känts kallt så tänkte passa på att göra ngt åt det (golvvärme ej alternativ, har ej vattenburen värme) Tänker mig ett nytt trägolv istället och då kommer frågan. Har bilat upp
lastkaj: [citat] Det är sant, men det är ett utmärkt ställe för mögelsporer att föröka sig på.
garagenisse: Hej Jag har haft flitigt besök av möss i krypgrunden som haft det väldigt bra i isoleringen i bjälklaget. Jag hade tänkt mig byta ut denna isolering. Det är bara en liten del av huset som har krypgrund, ena gaveln ca 8m2 så jag tänkte försöka komma åt från gaveln. Vad jag kan se så sitter det nåra reglar som håller asfaboardskivor på plats och ovan den ligger isoleringen som jag
jonahhex: Priset är ju alltid en faktor men jag ska kolla. Man får ju ibland för sig att gamla beprövade material passar bättre i gamla hus, sant eller inte men i alla en känsla. tack
Bob_the_builder: Putsa då? ::) Det finns ju liksom inte så många fler alternativ än att isolera invändigt eller utvändigt. Vill du ha kvar teglet så har du bara invändig isolering kvar. Det du måste ta hänsyn till är ev diffusionsspärr i väggen (plastfilm). Den får inte hamna för långt ut i den kalla delen av väggen. Om du har plast nu så skulle jag råda dig att ta ner den, tilläggsisolera och
Per-Erik: Hittade detta.. :D :D :D http://www.swefab.se/linull/index.htm
Per-Erik: Väggarna består nog troligen av stående plank. Så det går inte riktigt att jämföra med en nybyggt hus i dag.. efter som nybyggda hus har man reglat upp & fyllt i med isolering (200mm eller mer).. Du har säkert bara stående plank med en fasad på utsidan & Vindpapp på insidan och sedan kanske nån gips skiva. Att tilläggsisolera väggarna är det nog inte lönt att göra om man
tom-tom: Hallå alla glada hustomtar :D Jag håller på att bygga in vinden på mitt radhus från-78 Isolering av snedtak och "ytterväggar" har jag bra koll på, men hur mycket isolering behövs mot gavelväggarna? (grannarnas) Den ena grannen har inbyggd vind (Varmisolerad) , den andra inte. ??? PS:Gavelväggarna består i nuläget av 2x10mm byggplyfa in mot vinden, sedan gips, ev isolering mot
dave_o_hanna: jätte bra svar! vi kommer att kolla alla länkar och sedan bestämma oss vad vi ska göra.. dave o hanna
MathiasS: Så här är det: Ullen sätter sig i princip ingenting, precis som sagts i tråden. Däremot är det så att när man sprutar med Attica 300 som väl är den vanligaste blåsen för privatsprut så blir ullen extremt fluffig. Har man ont om plats gör man därför ibland så att man sprutar hälften varpå man trycker ihop isoleringen en aning, därefter sprutas resten. Snarare än att spruta
Zunken: Kanon, tack för tipsen! PL200 lim skall vara bra till att limma frigolit har jag fått tips om. Mvh Peter
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1129924500
Per-Erik: Cellplast finns ju i tunn form.. och har bäst isolerings värde.. skulle vara det då.. nån plast behöver du inte iallfall.. Finns i 2mm 5mm 7mm & 9 mm.. har jag för mig.. naktdelen med Cellplast är att det är svårt att få det helt tätt..
Per-Erik: Plastens vara eller icke vara... Det beror på.. Kommer ni alltid (året runt) ha en temp över 12 grader? sånna fall ska ni plasta under 12 grader så skippa plasten.. Detta beror på att det blir kondens mellan figoliten & betong taket (framför allt).. Tror inte betong mår så bra av att vara blöt.. dock så klarar det sig nog bättre änn trä.. Plasten hindrar den fuktiga varma (12
Per-Erik: tror inte det.. den där skivan är säkert dyrare.. den tål säkert ett högre tryck. änn en vanlig vägg skiva.. Dock är det svårt att få det helt tätt med Cellplast.. det är lättare med Miniralulls skivor.. Fast har du fått ett bra pris så kör med det du har.. :D Som vanligt så ska man heller inte isolera en källare från insidan.. pga fukt.. Men det vet du nog redan.. :)
Per-Erik: 2.600 kWh sparar du alltså.. 2.600:- /år sparar du (vid 1kwh = 1 kr). Eller 260 Liter olja dvs 2600:- (vid 10kr/litern), OM ytan är 100Kvm. Och du gick i från 10 cm till 50cm isolering (20 cm spån motsvarar ca 10cm ekofiber) en bra kalkyl hittar du på isovers hemsida.. enkel & snabb.. http://www.isover.se/graphics/Isover_SE/Generellt/sparberaknare/takraknare.htm nu har du ju inte
ByggaNytt: Första träffen på Google med "asfaboard lambda", och den pekar på Forumet :o http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1084863301 Använd görna sökfunktionen först, eller Googla lite ;)
Mjölnaren: Här har du en annan tråd i ämnet: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1128020603 Har även en bild på min köksfläktskanal i byggdagboken http://www.krobykvarn.se/dagbok/2005/05okt.htm#7_Oktober Enligt min sotare skall kanal från köksfläkt motstå brand i minst 15 min varför den måste isoleras med brandmatta.
Jannne: Hej Jag tycker att du skall prata med din lokala sotare. Av någon konstig anledning så varierar kraven på brandcell i pannrum för olika kommuner. Hos mig räcker det med 10cm mineralull, träregel + enkelgips (vanlig 13mm) i väggar och tak Med dubbelgips så kunde jag ha kvar spånfyllningen i både väggar och tak. Dock så skall man ha följande i åtanke om man tar hem sotaren (förutom
Per-Erik: vadå gammalt? du har ju nästan ett nytt hus.. Isolering under betongen.. det är lyx grejjer det.. ;) :D ;D Skämt o sidor.. nu förtiden så använder man ju Cellplast.. har du det väl dränerat så torkar det upp skulle jag tro iallfall.. men det kommer nog ta bra lång tid.. Rockwoll det är nog stenull det.. dom heter nu mera Paroc.. Borde vara denna typ då..
Per-Erik: Hejsan.. Denna tråd tillhör igentligen "badrum"´s avdelningen.. men reglerna säger "Krav ställs på skivkonstruktionens böjstyvhet. Väggar skall ha en böjstyvhet som minst motsvarar ett lag 13 mm gipsskiva på reglar max c 450 eller två lag på reglar max c 600. Golv skall ha en böjstyvhet som minst motsvarar 22 mm golvspånskiva på reglar max c 300." Jag tror att folk har användt OBS
Per-Erik: Miniral ull finns ju som matta. Som man kan linda runt röret. Dock är väll det kanske inte det bästa kasnke... blri det väl blöt så torkar det väll aldrig.. Cellplast finns ju som man kan spruta på väggar, rör osv.. Tror det heter Teknisk isolering.. Finns ju även detta.. http://www.paroc.se/channels/se/technical+insulation/hvac/default.asp Kanske funkar? Vet tyvvär inget om det