Hur stor del av luften och därmed fukten går genom väggarna? Det pratas mycket om fuktspärrar då man tilläggsisolerar innerväggar, det mesta borde rimligtvis gå via ventilationen. Funkar inte gipsen till viss del som fuktspärr och bygger man inte in en risk då man fuktspärrar helt. Jag har ett gammalt hus där det läcker och pyser lite varstans och det känns ärligt talat lite konstigt att sätta plast i väggarna.

Fukten vandrar utan att luften tar den vägen till stor del. Och detta gör att har du bra isolering så att du får kondenspunkten inne i väggen så blir det riktigt blött där. Hur man bäst gör i gamla hus finns det ganska olika ideer om och själv har jag inte orkat sätta mig in i de tankarna än.

Man får olika svar hos alla man frågar så det är väl naturligt att man blir lite velig. Försöker sätta mig in i problematiken men det blir bara mer och mer förvirrande...

igentligen är det inte så svårt..

Varmfuktig innomhus luft möter kall utomhusluft = kondens..

Risken för kondens är störst på Vinden efter som mäst värme smiter den vägen. Måste nog mycket till innan man får fukt skador i väggarna.. Det är iallfall min mening, bör ju först visa sig på vinden (om man nu har någon).. Har man ingen plast i taket.. så spelar det nog ingen större roll om man plastar väggarna eller ej.. Efter som det mesta fukten & värmen går igenom taket..

Plastens funktion är ju att hindra fuktig varm luft att nå den kalla utomhus luften..

Plast eller inte plast så är ventelationen det viktigaste.. Oavsett om man har plast eller inte så är risken stor att man får fuktskador om man inte har någon ventelation..

Ventelationen bör i samtliga lägen transportera bort den fuktiga luften (tex.. badrum/kök)

Jag har ett gammalt hus där det läcker och pyser lite varstans och det känns ärligt talat lite konstigt att sätta plast i väggarna.
Pröva med diffusionspapp (förutsätter cellulosaisolering)

Pappen har samma funktion som plasten dvs att hindra den varma fuktiga luften att komma ut i det kalla och kondensera. Fördelen är att skulle isoleringen bli fuktig kan fukten diffundera tillbaka in i det varma rummet vilket är omöjligt med plast.

Ja, som sagt. Man får höra många olika åsikter. Själv tror jag på plast av många orsaker. Speciellt med mineralull som inte suger åt sig och därmed får en balanserad fukthalt i sig (den kan ju då avge fukten snabbare då tillfälle ges än att en stor pöl bildas i mineralullen).

I tak tror jag det är väldigt viktigt med plast då man har mineralull. Sedan kan man diskutera hur tätt man egentligen kan få det. Men med plast kommer riktig ventilation, eftersom man såklart har byggt bort självdraget till stor del.

En annan riktigt bra grejj med plast är att man som sagt får det tätt mot drag. Det är ju bättre att ventilera på speciella ställen (i form av ventiler osv) än att det skall dra lite här och där i väggar, eftersom det förstör isoleringens effekt så mycket.

Ur fuktsynpunkt skulle jag nog sova bäst med kutterspån på vinden, men då skulle det svida i plånboken istället.

Som du säger så fungerar gips ganska bra till detta, förutsatt att du även tätat skarvar mellan tak och vägg. Hur bra eller dåligt har jag ingen aning om. Men byggare jag pratat med har varit ganska överrens.

Per-Erik skrev:
igentligen är det inte så svårt.. <br><br>Varmfuktig innomhus luft möter kall utomhusluft = kondens.. <br><br>Risken för kondens är störst på Vinden efter som mäst värme smiter den vägen. Måste nog mycket till innan man får fukt skador i väggarna.. Det är iallfall min mening, bör ju först visa sig på vinden (om man nu har någon).. Har man ingen plast i taket..  så spelar det nog ingen större roll om man plastar väggarna eller ej..  Efter som det mesta fukten & värmen går igenom taket.. <br><br>Plastens funktion är ju att hindra  fuktig varm luft att nå den kalla utomhus luften.. <br><br>Plast eller inte plast så är ventelationen det viktigaste.. Oavsett om man har plast eller inte så är risken stor att man får fuktskador om man inte har någon ventelation..<br><br>Ventelationen bör i samtliga lägen transportera bort den fuktiga luften (tex.. badrum/kök)
Anledningen till vinds problematiken med fukt där är också konvektionen som uppstår. Många gånger fler liter luft vandrar genom otätheter än genom diffusion om jag inte missminner min byggfysik. Plastens vara eller icke vara kan diskuteras i all oändlighet. Jag förspråkar den i alla lägen. Att folk inte vill ha den i äldre hus för att det har funkat i 100 år köper jag inte av några enkla anledningar.

1) hur mycket duschade man för säg 50 år sedan?
2) Hur mycket värme hade man inomhus då?
3) hur många diskmaskiner/tvättmaskiner hade man ?

Vi alstrar mycket mer fukt idag än bara för 40 år sedan. När man tilläggs isolerar ökar man temperaturen i byggdelen. Tex isolerar man invändigt med 7 cm så har man ett delikat bekymmer. Det stora temperatur raset var linjärt tidigare i konstruktionen. Med tilläggsisolering sker detta i det nya isoleringsskiktet. Där av kan man få daggpunkten på ett mycket olämplig ställe. Så plast är aldrig fel, det kan aldrig göra skada på konstruktionen om man inte har målat utsidan med plastfärg och saknar luftspalt iofs. Men diffusionsspärren är inte ond i sig. Samma med tilläggs isoleringen på vinden plasten skall vara lufttät för att slippa konvektionen. Sen finns det metoder för att slippa plasten om dessa är bra eller dåliga får framtiden utvisa....

Ett friskt hus är antingen tätt eller oerhört välventilerat. Ett oerhört välventilerat hus är oerhört dyrt i uppvärmningskostnad - därför ska ett hus vara tätt.

Problem i hus uppstår när man har gjort ett dåligt jobb med att göra ett hus tätt, alltså ett halvtätt hus. Alternativ när man moderniserar ett gammalt hus och gör det tätt. Då kommer de förångade vattenmolekylerna i den varma luften att bli flytande vatten när de möter den kalla luften, detta händer inne i väggen - Vilket leder till fuktproblem.

mmm...

Min åsik är att det är viktigast att plasta upp mot vinden. Om man väljer att plasta enbart väggarna så kommer mera fukt att vandra upp på vinden (efter dom det inte kan vandra genom väggarna).

Vinden är ju där minst 80-90% av samtliga fuktskador inträffar när det gäller denna typ av fråge ställning..

Så att enbart plasta väggarna är lite som att skjuta sig i benet. Därför spelar det ingen större roll om man tänker plasta ett rum eller inte. Troligen då bättre att avstå från att plasta överhuvudtaget.

låter i allfall i mina öron förnuftigt.. :-/

Så min melodi är
Först plasta mot Vinden.
Sen plasta mot väggarna.
När man ändå håller på måste man se över ventealtionen.. efter som det nu blir tätt. Självdraget fungerar ju nu ännu sämmre.. Spalt ventiler kanske.. eller slå på stort FTX.

Lite som jag misstänkte. Inte ett skit klokare av detta ;)

du kan ju alltid kolla med en "expert" ::) tex isover, ekofiber, paroc, thermoträ mfl.. och se vad dom föreslår.. Fråga också om dom kan garantera att du inte får problem om du gör som dom säger... Gärna på papper då.. ;)

tror att dom själva har svårt att ge garantier.. :-?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.