Isolering
charta77: Skall ta mig för att inreda övervåningen på huset. Nuvarande isolering till övervåningen är 20cm mineral utan ångspärr. Finns inget tecken på fuktskador. Nu när jag skall inreda övervåningen så har jag antinen tänkt att lägga på ytterligare 20cm mineralull på det som blir krypvinden och isolera det som behövs för väggar, tak i det som blir inrett. Det jag funderar på är om
Bob_the_builder: Det bör vara åtminstone 200 mm isolering under golvvärmen (gäller såväl i träbjälkag som platta på mark). Isoleringen ska fylla utrymmet helt. En vanlig lösning är sedan att man spikar glespanel på bjälkarna (läs mer på Wirsbos sidor) som man sedan lägger slangen i.
Hemmabyggarn: Jag har byggt om garaget som har gemensam vägg mot huset. Isolerat väggar, golv etc. Det visar sig dock vara svårt att hålla komfortabel innetemperatur eftersom luftspalten bakom en ca 2 meter tegelvägg är väldigt kall. Misstänker att man måste isolera denna vägg åt sidan och uppåt (tung kall luft trycker ner i spalten). Hur ska man gå tillväga. Mycket tacksam för tips.
spocks_beard: näe det är lite pyssel även om man använder program för att göra sidorna men det finns flera siter, typ yahoo, fujifilm (?) som jag sett har foto-kataloger där man kan publicera sina bilder
janneny: Vad vet ni om invändig isolering av väggar med cellplast?Tex thermisol. Huset är byggt 1957 och tilläggsisolerat 1975.
spikmas: Ett alternativ om du vill ha liggande panel är att sätta 45x45 istället för glespanelen och isolera detta utrymme. Du vinner värdefulla isoleringscentimetrar där.
KenLyk: Hur ska man isolera sidovinds dörrar bäst? Dörren (luckan) öppnar man innåt och är ca 15mm tunn av masonit på båda sidor, sen är det luftspalt på ca 50mm och sen en lucka ca 15mm tunn som är fastsatt med två vanliga fönsterhakar så att man kan lyfta bort hela luckan så att man kommer in. Det finns ingen fuktspärr ditsatt. Ingen tätningslist. Det har kommit svart mögel längst
sigpl: Kan hålla med dig. Bygger du mot mark finns markisoleringsskivor att köpa, ex cellplast. Bygger du en bit upp på plint kan du sätta blindbotten på reglarna och fylla med isolering innan trädäcket. I vilket fall som helst skulle jag sätta typ asfaboard under trädäcket för att undvika kallt luftdrag.
tomson: Varför jag bara vill isolera en del av huset är för att det är en tillbyggnad med torpargrund, resten är med källare. Men det lutar nog åt att sätta igen gluggarna, sätta in en avfuktare (Woods eller liknande), en pax som får cirkulera och blåsa ut luft för undertrycket, samtidigt som jag kontrollerar det med en hygrometer att det ser ok ut. Så jag lägger nog mer cellplast på
Pasta: Hittade en länk till förslaget till ny BBR kap 9 energihushållning: http://www.isover.se/graphics/Isover_SE/Byggnadskonstruktioner/F%F6rslag%20till%20BBR%20avsnitt%209.pdf /Patrik
markus00: Har dålig koll på hur tjockt det kan vara är inte där nu så kan inte mäta men skulle gissa på 10-15 cm. Tror tyvärr det blir närmare 5 än 10 cm tjockt har lite brist på plats kommer sen även placera en skjutdörrsgadrob på den väggen som ska dämpas så alla kläder dämpar ju säkert en hel del med...
morsan: [citat] Visst kan man kolla luftfuktigheten, men att det skulle bero på dålig ventilation får du mig aldrig att tro på >:( Problemet är helt klart störst på sommaren när det är varmt ute. Vi hade frånluftsventil på toa, toadörren stod dessutom alltid öppen eftersom katternas sandlåda stod där, ytterdörren öppen, fönster öppna, spisfläkt i köket, balkongdörrar och fönster
Per-Erik: Hade du några problem innan du satte dit pordränet? Sånna fall har du nog redan möggel bakom träpannelen.. Det som KAN hända är ju att du får en högre luft fuktighet i källaren samt våta väggar & golv om du har isolering på insidan.
zankan: [citat] Isoleringen är inte helt meningslös det är synd att säga så. Den fyller en viss funktion ur ljud synpunkt men då som absorberande material inne i byggdelen. Den tar hand om de inre resonanserna som någon här tidigare redan påtalat. Men generellt så kan man säga att det räcker med att fylla utrymmet till 1/3 med isolering för att ta hand om dessa resonanser....
CarMan: har man tänkt att bo i huset endast 10 år så är det väll bra att räkn på att man ska ha tjänat in investeringen på den tiden. men om man som jag räknar med att bo i mitt hus i kanske 50 år till så är det ju skönt att inte betala i onöden för uppvärmningen, på den tiden har man tjänat en hel den på småförändringar
albinson: Mina väggar är 30 cm betongväggar. Ingen som har gjort en liknande isolering och vet hur resultatet blir.
tartan: Om det är möjligt, så knippsa bort golvsockeln och köp/låna en regelsökare för att leta på var golvbjälkarna sitter. När du konstaterat var bjälkarna finns, borrar du ca 8 mm hål ( två hål c/c 300) mellan varje bjälke där golvsockeln sedan ska spikas tillbaka. Ta sedan och spraya i en skvätt vatten (fogskum expanderar med luftens fuktighet, och inuti ett bjälklag brukar det vara
ByggaNytt: Ja, det ser ju faktiskt ut så från de bilder som visas från båda leverantörerna. Jag har ingen direkt erfarenhet av detta, man "brukar" ju läkta/slå på en masonit eller liknande men detta sätt går väl snabbare ;) Om man nu skulle få ett takläckage genom yttertaket OCH upptäcker det i tid så känns det ju spontant bättre med typ masonit än bara lite tunn papp, men...
Per-Erik: Använd inte krattull utan kör med sprut. Garanterat det bästa/snabbaste/enklaste.! Så lägg på minst 400 mm..
sigpl: Isoleringsdjup av vindsbjälklag bör vara 400 mm så det stämmer ju med det som redan ligger där. Det kan vara svårt att få det så tätt som när man sprutar det på vindsgolvet så jag skulle nog använda skivor/rulle istället. Om du nu ska isolera snedväggarna måste du först se till att få en luftspalt ytterst för avrinning av eventuell kondens. Läkta upp på takstolarna och på
ingemar_o: jag ska byta ut skräpet till sommaren isoleringen i garagedörrar ifrån -57 är obefintlig , va väl billigt med energi då :-/
Bob_the_builder: Absolut. Om det inte är mer än 3,3 torde det fungera bra utan spånskiva.
Per-Erik: jag tror att det är klockrent. viste jag om att detta fanns innan jag bytte mitt tak skulle jag ha gjort så där..! Tänk på att det kan se lite lustigt ut med ett jätte tjockt tak ::) går väll att dölja med en plåt eller något? lika så hängrännorna kan det ju bli problem med. Men att går ju att lösa.. :D
spikers_corner: Och det är ju ingen panik med det om du inte har tänkt börja greja redan nu.... Men om ni tänker börja bygga ut i vår så är det väl bäst att börja fundera/planera, ordna ritningar mm. Bygglov kan ju ta en stund att få beroende på var man bor.
Karsbol: Hej! Första förutsättning är att det normalt finns minimalt med fukt under huset. t.ex. att huset hellre står på en bergknalle istället för på åkermark. Sedan är logiken enkel. Ju mer isolering i golv desto mera fukt i torpar grund. Pågrund av minskad värme. Dagens hus är knappast byggda för att man ska kunna skotta snö mot väggarna.
Fein: Nu är problemet löst. Felet satt inte där jag trodde. ledningen kommer upp ur marken under skåpet där hydroforen samt vvb sitter och där fanns ingen isolering. brände på lite med varmluften och sedan var man civiliserad igen.
perkele: Uppdatering... Det funkade fint med råsponten. Det bidde dock cc 300.