hej
har ett hus byggt på början av 70 enplan
garagetaket va platt å det byggde jag om till ett sadeltak förra året.
det va ca hmmm 200 mm isolerig under virket som pappen va spilkad i i dag så ladade vi upp ca 12 m2
kutter spån ovanpå gullfiber isoleringen det gjorde ca 30 cm till i isolering så min totala isolering är ca 50 cm
på garaget...
i huset e det nästan samma visa 200mm gulfiber å ett ca 1-2 dm tjockt kutterspån lager ovanpå...

finns det nån som kan sånt här å vet om det ger nått att spola upp 20-30 cm till på hustrossen/taket eller e det bara en massa över jobb..till saken hör ju att spånen är hyfsat billig så den ekonomiska aspekten har mindre roll det kostar ju nästan ingenting förutom jobbet

10cm Kutterspån isolerar lika bra som ca 4-5cm glasull/stenull...

Så ja.. du kan lätt ösa på mera kutterspån..

Energimyndigheten rekomenderar 500mm.. isolering av miniralulls typ (alltså ett U värde på isoleringen på runt 40.. så du bör nog ha 200mm miniralull + 600mm kutterspån.. då följer du energimyndighetens rekomendationer..

Ja då kommer jag då - som är superkritisk till all typ av spånisolering (organisakt material). Jag förstår man inte vill ha denna kritiken när man precis har fyllt på med spån på vinden.

- Varför välja spån när man tilläggsisolerar när man på andra håll istället plockar ut spånet för att undvika fuktproblem?
- Spån väger mycket mer än glas/sten-ull så den spånen du lade på tryckte säkert ihop den gamla isoleringen du hade, vilket bidrar till sämre isolering. Jag skulle inte räkna med 50cm utan att kontrollmäta.

Jag hade inte använt spån (framgår säkert) utan helst sprutat upp mineralull, i andra hand skivor. :-/

lastkaj skrev:
- Varför välja spån när man tilläggsisolerar när man på andra håll istället plockar ut spånet för att undvika fuktproblem?
Nu är det ju inte som så att det är spånet som orsakar fuktproblem..

Men även jag håller med om att spån inte är det bästa..

Det absulut bästa är att ju att ta bort spånet & plasta hela taket.. på med riktig isolering..

Har du miniralull innan så borde det ligga en plast under redan i dag.. Bör finnas i boytans innertak. :)

Nu är det ju inte som så att det är spånet som orsakar fuktproblem..
Det är sant, men det är ett utmärkt ställe för mögelsporer att föröka sig på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.