2 698 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Innerväggar - Ljud - Isolering ?
Tänkte höra om hur man bäst skall göra med innerväggar. OSB + gips och isover isolering mellan ? eller finns det bättre ljudisolerings material att ha i innerväggarna för att få ner ljudet ?
Har endast gips + isolering på nedervåningen nu, och det är lite lyhört. Sen är det ju smidigt med osb för att skruva upp saker osv, nått jag ångrar att vi inte valde till.
Har endast gips + isolering på nedervåningen nu, och det är lite lyhört. Sen är det ju smidigt med osb för att skruva upp saker osv, nått jag ångrar att vi inte valde till.
Man kan i peta i stapelfiber men det är overkill inom den egna bostade vill jag psåstå...På med mer gips det enda som hjälper mot denna typ av problem...Sen en sak till dörrar i väggen är i 9 fall av 10 den stora skurken inte väggen i sig...
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Vi har rubbet av detta, gummilister inbyggda i karmen, tok-isolerat/drevat, OSB+gips MEN det är klart att ljud letar sig igenom ändå. Speciellt UNDER dörren där det finns en glipa på 10 mm som måste finnas för ventilationens skull 
Däremot så ger det en viss tung/gedigen känsla av att stänga dörrarna - lite som att stänga bildörren på en Merca kontra något annat
Däremot så ger det en viss tung/gedigen känsla av att stänga dörrarna - lite som att stänga bildörren på en Merca kontra något annat
Beställde innerdörrar från Ekstrands:
http://www.ekstrands.nu/innedorrar/
Klicka på karmar till höger, tyvärr står ingen info om "vår" karm. Det är hur som helst deras vita furukarm med inbyggda gummilister!
Övrigt tips för att åstadkomma kassaskåpskänsla vid stängning av dörrar är också att använda dubbla väggreglar vid uppbyggnad av dörröppning.
http://www.ekstrands.nu/innedorrar/
Klicka på karmar till höger, tyvärr står ingen info om "vår" karm. Det är hur som helst deras vita furukarm med inbyggda gummilister!
Övrigt tips för att åstadkomma kassaskåpskänsla vid stängning av dörrar är också att använda dubbla väggreglar vid uppbyggnad av dörröppning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden