Projekt varmgrund.

Jag vill delge för intresserade följande projekt.
Fakta: Enplans trähus , byggår -76, 100 kvm med krypgrund. Murad sockel av lecasten. Direktel med pelletskamin i vardagsrum.

Vid köp av hus -02 installerades avfuktare i grunden efter att anlitat konsult som tog fukt och mögelprov på bjälklag. Proven var ok och för att undvika framtida fuktproblem rekommenderades avfuktare.

Eftersom huset var tänkt som fritidshus kapades troligen byggkostnaden med otillräcklig isolering som följd. I golv finns således endast 10 cm gullfiber. Vinden är dock tilläggsisolerad. Golven var väldigt kalla med tillhörande drag vid vägg-golv bakom golvlist. Springorna tätades och hjälpte något. Men kylan underifrån trängde igenom.
Med två golvlekande småbarn måste något göras.
Vår-sommar-04
Jag kontaktade diverse personer för att råda bot (snickare, byggherrar), letade på nätet och bibliotek. Hittade sidor om varmgrunder , fastnade för det och beslutade för att köra på det. Varmgrund innebär att värme tillförs till grunden på något sätt. Pratade även med firman som sålde avfuktaren som hade experter inom området. Vissa sa ”det går” medans andra avrådde. Nu med facit ihand verkar det som om jag gjorde rätt.
Hösten-04
Jag tillverkade ett plåtsvep 1,1m högt runt rökröret till pelletskaminen , anslöt ett spirorör , ledde ner det till grunden och monterade en sugfläkt. Luften sugs in upptill på svepet strax under innertaket, passerar runt rökröret, värms upp till ca: +40º (när kaminen går, termostatreglerad) och blåses ut i kryputrymmet.
Vinter-04
Jag kom över billiga gullfibermattor från ett rivet sågverk, med vilka jag isolerade sockeln(100mm) samt la ovanpå plasten på marken 2m in från sockeln för att hindra kylan att tränga in.
Vinter-05
Temperaturen i grunden var under vintern +6 före påbörjat projekt men ligger nu mellan +18-19 vilket är en avsevärd skillnad och golven är kanon. Ska dock isolera marken längre in samt ev. tjockare för att höja tempen ytterligare.

Avfuktaren är utrustad med hygrostat (fuktavkännare) som är inställd på 65% och fuktmätaren visar 50-55%. Under 70% fuktighet är risken för tillväxt noll. Avfuktaren gick under sommarhalvåret före påbörjat projekt betydligt oftare än vad den gjorde i somras vilket beror på värmen i grunden(mindre kondens-varmt möter kallt).
Det fanns risk för uppträngande ”jordlukt” pga.övertrycket i grunden men ingen besökande har känt något då jag frågat. Pelletsförbrukningen blir väl något högre då varmluft sugs ut men det har jag troligen igen då golven värms upp istället.

Nu till det bästa: hela kalaset har blivit väldigt billigt .
Isolering 500kr
Spiro 150kr
Fläkt 0kr
Summa alltså blygsamma 650kr.
Men ska tillägga att arbetstiden är hög då isoleringen tog sin tid. Införsel genom golvlucka under spisen i köket samt krypning-ålning var drygt( ingen klaustrofobi rekommenderas).Jag uppskattar tiden till ca:80 timmar.Jag hade stor hjälp av en kompis vid isoleringen (tack Tim) som langade vidare och höll sällskap i grunden.

Jag vill gärna ha synpunkter på detta och höra om någon har erfarenheter av liknande projekt.

Kul att du undrar.
1. På marken ovan plasten spelade det ingen roll fick jag till svar. Gullfibern var lättare att lägga ut då marken var ojämn samt betydligt billigare.
2. På insidan ja. Jag undrar också över det men har tittat efter och ej märkt vare sig vatten, fukt , tillväxt eller lukt och ej heller under/på markisoleringen.
3. Som jag skrev gick avfuktaren mycket mindre i somras än tidigare somrar och det tror jag beror på att grunden var uppvärmd så ingen kondens bildades när varm uteluft mötte varm "grundluft".
4. Jag lät isoleringen sitta kvar men har som du skrev också tänkt på borttagning och eventuellt lägga mot marken för ytterligare isolering. Men vad händer då med tanke på ljudisolering? Blir det nåt eko el. "burkljud" om det är tomt i golvet?
5. Hur menar du? Jag vill ju ha varmt under. 50% RF är ingen fara , det kanske tillochmed är normalt för årstiden även i en uteluftventilerad "kallgrund".

Fortsätt med synpunkter/svar om ni har några.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.