5 594 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Lösullsisolering
Jag håller inte med. Jag tycker att de senaste rönen rörande vindsisolering tydligt visar att "lagom är bäst". Man kan ha för mycket isolering och konsekvensen av det är att det blir för kallt på vinden, med ökad risk för fuktproblem som följd.
Jag tror att lagom är bäst och här i 08land är det ungefär 45-50cm (förstås lite beroende på vad man blåser på).
Jag tror att lagom är bäst och här i 08land är det ungefär 45-50cm (förstås lite beroende på vad man blåser på).
Ja så är det att bygga hus, olika åsikter finns om nästan allt!
När jag pratade med FEAB (hyfsat stor lösullfirma i STHLM) inför min lösullning för 2 år sedan var deras senaste rön följande:
OM huset har en HELT TÄT plastfolie mot innertaket så att ingen varm luft kan läcka upp på vinden (och kondensera) skulle det inte ens behövas ventilation på vinden d.v.s. ingen luftspalt någonstans
Nu är ju detta i en helt ideal värld och är en skrivbordsuträkning men det stämmer ju likväl i teorin!
Så man kan nog sammanfatta råden i att i en ny huskonstruktion med riktig byggfolie, rejält med överlapp m.m. så kan du isolera mycket.
Uppfyller konstruktionen inte detta så kör lite mindre isolering så att överskottsvärmen kan torka ur ev. fukt.
Och luftspalt skulle jag ALLTID rekommendera!
Glöm inte heller att kontrollera vinden då och då. Det kan ju bli problem av andra orsaker än ovanstående, läckage m.m.
När jag pratade med FEAB (hyfsat stor lösullfirma i STHLM) inför min lösullning för 2 år sedan var deras senaste rön följande:
OM huset har en HELT TÄT plastfolie mot innertaket så att ingen varm luft kan läcka upp på vinden (och kondensera) skulle det inte ens behövas ventilation på vinden d.v.s. ingen luftspalt någonstans
Nu är ju detta i en helt ideal värld och är en skrivbordsuträkning men det stämmer ju likväl i teorin!
Så man kan nog sammanfatta råden i att i en ny huskonstruktion med riktig byggfolie, rejält med överlapp m.m. så kan du isolera mycket.
Uppfyller konstruktionen inte detta så kör lite mindre isolering så att överskottsvärmen kan torka ur ev. fukt.
Och luftspalt skulle jag ALLTID rekommendera!
Glöm inte heller att kontrollera vinden då och då. Det kan ju bli problem av andra orsaker än ovanstående, läckage m.m.
Behöver man "röra runt" i lös ull nån gång? -Jag vet att man inte ska röra, men nu har den liggat där i snart 20 år och sjunkit ihop, tänkte om man kanske ska "fluffa" upp den. Eller lägger man på ett nytt lager ovanpå?
-Har liteproblem att hålla värmen ihuset.
-Har liteproblem att hålla värmen ihuset.
Det jag har märkt när jag har "rört upp" min lösull är att den blir mindre fluffig än den var innan. Fast det kanske finns någon typ av inblås - utblås maskin som fluffar upp ullen. Jag hade inte rekommenderat att göra det manuellt. 
Klicka här för att svara