Renoveringen fortsätter och nu är planlösningen bestämd!

Frun har bestämt att vi ska inbyggda garderober i krypvinden (kattvinden?) så det är bara att bygga. Dock blir det ju en del detaljer att tänka på!

Idag har vi ovanvåningen väl isolerad med 30 cm glasull i väggarna (ångfolie innerst, någon plyfaskiva i mitten och isoleringens pappsida mot "kylan". Golv och väggar väl isolerade. Snedtaket isolerat, men i nuläget osäkert hur (dock ångfolie innerst). Mot krypvinden finns det en inspektionslucka som är oisolerad på varje sida.

Ny lösning är att bygga in garderober (som ska ha skjutdörr) i väggen, samt att ta bort minst en av inspektionsluckorna (bygger badrum). Jag vill gärna ha kvar inspektionsluckorna, men vill isåfall ha dem i garderobens sidovägg!

Frågan är hur jag ska isolera, och i nuläget ser jag två alternativ:
1. endast isolera garderobens nya väggar och försöka bygga isolerade inspektionsluckor.
2. isolera om krypvinden (dvs flytta isoleringen längre ut) och inte isolera garderoben speciellt (hur gör man då med befintlig isolering?)

Är väl inte överdrivet road av något av förslagen, men bygga måste man ju...

Se bilder nedan.

hus0a.jpg
hus1a.jpg

hade kört på 1an.. men jag undrar varför inte inspluckorna är isolerade redan ? ;)

Får skylla på förra husägaren ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.