5 083 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Behövs vindskydd?
Tjena,
Ska isolera snedtak och har införskaffat lämpligt material dock inte vindskydd. Talade en stund om saken med killen på byggvaruhuset och han menade att det skulle räcka med läkt med isolering direkt mot denna. Det skulle inte behövas vindskydd då taket är av plåt.
Jag blir allt mer tveksam, det drar väl ändå i luftspalten?
Kan man vara utan, om inte, vilket material bör man köra? Masonit eller tex någon färdig kartong som jag såg att paroc hade (tror jag det var).
Ska isolera snedtak och har införskaffat lämpligt material dock inte vindskydd. Talade en stund om saken med killen på byggvaruhuset och han menade att det skulle räcka med läkt med isolering direkt mot denna. Det skulle inte behövas vindskydd då taket är av plåt.
Jag blir allt mer tveksam, det drar väl ändå i luftspalten?
Kan man vara utan, om inte, vilket material bör man köra? Masonit eller tex någon färdig kartong som jag såg att paroc hade (tror jag det var).
Du ska absolut ha en luftspallt mot läkten. Masonit är en klassiker"oljehärdad" ska det vara.Kartongen du nämner funkar säkert oxå. Tänk bara på att montera skivorna till luftspalten uppifrånoner med överlapp eftersom eventuellt kondensvatten inte ska kunna rinna inn i isoleringen.
Okej, det låter som jag misstänkte.
Kanske ska förtydliga lite, jag har tänkt ha luftspalt genom läkt på ca 25-30mm, men istället för masonit på detta skulle isolerskivan läggas direkt mot läkten. En luftspalt skulle då uppstå men det skulle saknas vindskydd. Känns som risken också är att isoleringen trycks upp för mycket och minskar luftspalten eftersom materialet är något mjukt.
Kanske ska förtydliga lite, jag har tänkt ha luftspalt genom läkt på ca 25-30mm, men istället för masonit på detta skulle isolerskivan läggas direkt mot läkten. En luftspalt skulle då uppstå men det skulle saknas vindskydd. Känns som risken också är att isoleringen trycks upp för mycket och minskar luftspalten eftersom materialet är något mjukt.
Ja precis, du har flera problem med konstruktionen utan masonit (eller likn).
Isoleringen trycks upp emot undertaket - mycket dåligt.
Det blir drag över isoleringen - lite dåligt
Det kan droppa kondensvatten på isolering - ganska-mycket dåligt.
Mot draget kan man använda isolering med papperssida på, men det löser inte de andra felen på tillfredställande sätt.
Isoleringen trycks upp emot undertaket - mycket dåligt.
Det blir drag över isoleringen - lite dåligt
Det kan droppa kondensvatten på isolering - ganska-mycket dåligt.
Mot draget kan man använda isolering med papperssida på, men det löser inte de andra felen på tillfredställande sätt.
Klicka här för att svara