3 109 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Lamdavärde?
Hej
Jag undrar hur man räknar med Lamdavärde? T.ex. om det lönar sig med en tunnare isolering med bättre värde eller tjockare med sämre värde.
Jag undrar hur man räknar med Lamdavärde? T.ex. om det lönar sig med en tunnare isolering med bättre värde eller tjockare med sämre värde.
I och för sig skulle du kunna skippa U-värdena och räkna direkt insåg jag nu. Säg att du ska jämföra två material med L 35 och L37. Relationen mellan dem är 37/35=1,057. Alltså måste isoleringen vara 1,057 gånger tjockare om man kör med isoleringen med L37 jämför med L35 för att få samma isolerande förmåga. Till exempel om 200 mm L35-isolering motsvarar 200x1,057=211 millimeter L37-isolering.NicklasWall skrev:
Tackar så mycket för svaren!
Kanske fel tråd att fråga i... men kan man isolera med lösull i snedtak? Vi ska inreda en ovanvåning. Hur är isolerförmågan, gör man tjockare? Hur är priserna på lösull? Billigare eller dyrare än rulle/skiva?
Kanske fel tråd att fråga i... men kan man isolera med lösull i snedtak? Vi ska inreda en ovanvåning. Hur är isolerförmågan, gör man tjockare? Hur är priserna på lösull? Billigare eller dyrare än rulle/skiva?
Klicka här för att svara