Hej
Jag undrar hur man räknar med Lamdavärde? T.ex. om det lönar sig med en tunnare isolering med bättre värde eller tjockare med sämre värde.
 
Du behöver räkna fram väggens U-värde, U-värdet tar hänsyn till tjockleken hos de ingående materialen. Jag har glömt hur man gör, men den här sidan är rätt smidig.
 
när vi ändå är inne på lambda värden så undrar jag om det är stor skillnad mot L 39 mot ex L 37?
 
Nja, hur ska man svara på det..? Det är ingen jättestor skillnad, ungeför fem procent sämre isoleringsförmåga.
 
NicklasWall skrev:
Hej
Jag undrar hur man räknar med Lamdavärde? T.ex. om det lönar sig med en tunnare isolering med bättre värde eller tjockare med sämre värde.
I och för sig skulle du kunna skippa U-värdena och räkna direkt insåg jag nu. Säg att du ska jämföra två material med L 35 och L37. Relationen mellan dem är 37/35=1,057. Alltså måste isoleringen vara 1,057 gånger tjockare om man kör med isoleringen med L37 jämför med L35 för att få samma isolerande förmåga. Till exempel om 200 mm L35-isolering motsvarar 200x1,057=211 millimeter L37-isolering.
 
Tackar, då har man lite mer kött på benen.
 
Tackar så mycket för svaren!

Kanske fel tråd att fråga i... men kan man isolera med lösull i snedtak? Vi ska inreda en ovanvåning. Hur är isolerförmågan, gör man tjockare? Hur är priserna på lösull? Billigare eller dyrare än rulle/skiva?
 
nja.. du har ju bytt ämmne.. då borde du göra en ny tråd.. Changsen för flera svar ökar ju då..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.