Jag fick en idé men efter att ha läst runt lite så är isolerfönster en annan sak än vad jag tänkte på. Min tanke va att sätta dit en till fönsterram med ny ruta så att det blev 3glas eller så.. vanliga fönsterglas alltså men det kanske bara är onödigt jobb. Nån som vet?

Nej, det är inte onödigt jobb. Du får en bättre grad av isolering med tre glas än med två. Sen får du ju avgöra hur pass mycket jobb du vill lägga ner, om du vill byggan nånting annat än ett innanfönster i en enkel ram tätas med fönsterremsa så kan det ta ganska lång tid. Särskilt om du har många fönster.

ok. Kan man räkna på hur mycket bättre det blir? Prova och mäta tempen på innerutan?
Jag tänkte som du skrev. En ram med en fönster i bara. Bör den ramen va helt tät mot det vanliga fönstret?

Den nya rutan bör vara tät gentemot karmen. Det får inte komma ut någon luft mellan den nya rutan och fönstret, då får du sannolikt kondensproblem.

Jag vet inte hur man räknar på hur mycket bättre det blir, men du kan säkert hitta jämförelser gjorda mellan 2-glas och 3-glasfönster.

hmm. Men vi säger så här.. Jag har ett 2delat fönster. Mellan dom fönsterramarna är det inte tätt. Sen tar jag 1 del (ram med fönster) av ett annat tvådelar fönster och sätter på insidan av det befintliga. Mellan ram 2 och 3 ska det alltså va helt tätt men inte mellan 1-2? ( Räknat utifrån )

Novis på området. =)

Nja, i princip är det som du säger. Men det är ju inte bara mellan bågarna (ramarna) som det ska vara tätt eller otätt. Det hanslar ju om huruvuda det är tätt mot karmen också. Men nummer ett är att den innersta rutan ska vara tät mot karmen så att ingen fuktig varm luft kan ta sig in mellan rutorna och kondensera. Så försök få det tätt mot karmen (med exempelvis fönsterremsa) och låt resten vara som det är nu.

Ahh. Just d ja. den yttersta ramen är ju inte "inne" i huset så där kan det ju inte gå in nån varm luft. Eller? =) Men det tredje glaset ska nog vara i en ram. Snyggast så. Bara det är tätt mellan fönster/ram och ram. =D

Fan va dum jag låter nu om jag fortfarande inte fattat. hehe

Föresten. Har för mej att jag läst något om att det bör va 2.8cm mellanrum mellan glasen. ?

Det sägs av nån anledning vara optimalt med typ 2.8cm...vet inte om nån kan förklara varför eller om det "bara är så", det får ju inte vara för brett emellan, men inte för smalt heller. Antagligen har man väl under seklernas gång funnit att ca 3cm är ganska perfekt.

Har läst nånstans att en sådan modifiering med en extra innerbåge (3:e), skulle ge u-värde nära moderna fönster.

Har ej provat själv men jag tror det är en vettig lösning.

Då får jag ta att göra så. I sommar får det bli =D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.