6 290 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Ångspärr mot råspont i tak
Hej igen!
Nu är det en fråga om takisolering!
Är i färd med att byta ut hela taket på 1½-planshuset, det blir öppet till nock. Ska för att spara utrymme/volym på övervån isolera utåt, mellan nya takreglar, lägger vindpapp/duk på detta, läktar och på med pannor. Invädigt medför detta alltså att vi synliggör de gamla takstolarna och råsponten utanpå dessa. (förvisso byts den också ut till ny då den gamla fuktskadats på sina ställen)
Min fråga gäller ifall det är rätt att lägga ångspärren dikt an utsidan råsponten!? Är det då inte risk att ev varmluft/fukt samlas mellan råsponten och plasten?
Eller hur ska man göra?
tack på förhand
Tomas
Nu är det en fråga om takisolering!
Är i färd med att byta ut hela taket på 1½-planshuset, det blir öppet till nock. Ska för att spara utrymme/volym på övervån isolera utåt, mellan nya takreglar, lägger vindpapp/duk på detta, läktar och på med pannor. Invädigt medför detta alltså att vi synliggör de gamla takstolarna och råsponten utanpå dessa. (förvisso byts den också ut till ny då den gamla fuktskadats på sina ställen)
Min fråga gäller ifall det är rätt att lägga ångspärren dikt an utsidan råsponten!? Är det då inte risk att ev varmluft/fukt samlas mellan råsponten och plasten?
Eller hur ska man göra?
tack på förhand
Tomas
Tack! Det lugnar. Ja det förefaller ju självklart om man själv tänker klart - att varmluft som tar sig in även borde kunna ta sig ut samma väg...
så länge den inte blivit avkyld o kondenserad vill säga.
God ventilation uppe i gavelspetsarna vore väl det mest gynnsamma antar jag? Där sitter redan ventilationshål på 20x20 cm. Räcker det, tro?
Badrummet - på samma våning, ligger i anslutning till och inkorporerar den ena gavelspetsen. Tror ni det därför är klokt att sätta en fläkt, ventil e dyl i badrummets innervägg som suger in/ger möjlighet för övriga vindsutrymmets sovrumsluft att ta sig ut i samma väg?
Har visserligen minst två fönster i varje rum samt totalt två takfönster (med ventilationsspringa) som kan vädra ut luft. Räcker kanske det!?
God ventilation uppe i gavelspetsarna vore väl det mest gynnsamma antar jag? Där sitter redan ventilationshål på 20x20 cm. Räcker det, tro?
Badrummet - på samma våning, ligger i anslutning till och inkorporerar den ena gavelspetsen. Tror ni det därför är klokt att sätta en fläkt, ventil e dyl i badrummets innervägg som suger in/ger möjlighet för övriga vindsutrymmets sovrumsluft att ta sig ut i samma väg?
Har visserligen minst två fönster i varje rum samt totalt två takfönster (med ventilationsspringa) som kan vädra ut luft. Räcker kanske det!?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur menar du "innanför"? Min kommer isåfall UTANFÖR den gamla (eller egentligen nya) råsponten, då denna kommer att tjäna som innertak.lastkaj skrev:
inifrån sett blir det alltså råspont - ångspärr - isolering - vindpapp/spännduk - ströläkt - bärläkt - pannor
Tänker vi likadant?
!?
Tomas
Okej - jag tänkte inte riktigt så, jag trodde att ångspärren låg innanför råsponten. Fast det spelar ingen roll. Huvudsaken är att ångspärren inte sitter på den kalla sidan (utsidan) eller mitt i väggen. Den ska sitta på den varmasidan (insidan) - och det gör den i ditt fall.
Det kanske inte hade varit fel att lägga 45mm isolering mellan råsponten och ångspärren för att dra elkablar utan att perforera ångspärren. Det är viktigt att ångspärren är tät och varje perforering påverkar negativt.
Det kanske inte hade varit fel att lägga 45mm isolering mellan råsponten och ångspärren för att dra elkablar utan att perforera ångspärren. Det är viktigt att ångspärren är tät och varje perforering påverkar negativt.
Tack lastkaj! Nu blev jag lugn igen! Ang elldragning så ska jag försöka dra all el i innerväggarna för att slippa dylika situationer. Men å andra sidan skulle det ju räcka med att man skruvar en krok i taket, genom råsponten så har man pajat ångspärren, hmm
"tänkte´nte på de"....
"tänkte´nte på de"....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden