Vi är i färd med att bygga en husflotte. Det som började som ett enkelt hobbyprojekt, har gradvis blivit mer komplext och bristen på riktiga fackkunskaper börjar märkas... :rolleyes: Frågetecknen gäller framförallt hur man skall konstruera huset för att örhindra fukt och mögel. Hittade detta eminenta forum och tänkte att det kanske fanns lite matnyttiga tips att hämta?

I dagsläget består konstruktionen av en pontonförsedd stålram till vilken tryckinpregnerat regelvike monterats. Tanken är att bygga själva huset av träreglar och Plyfa. Husflotten kommer endast användas under sommartid och saknar el. Uppvärmningen utgörs av en braskamin.

Så till mina frågor:

1. Golv/durk
Hur konstruerar man dessa bäst för att slippa invändig kondens och mögel? Jag har varit inne på att täta undersidan (ca 40 cm från vattenytan) genom att stryka på en asfaltsemulsion, typ Sika Igolflex (se bifogad pdf). Är detta en god idé eller finns det någon smartare lösning?

2. Väggarna
Har som sagt tänkt göra dessa i Plyfa vilken silikontätas och målas. Tips på färg? Tanken är att isolera väggarna med cellplast mellan reglarna. Bör man ändå lägga en plastfolie? Är något annat isolermaterial att föredra?

Tiden till det fortsatta byggande börjar bli knapp, så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få :) Tack på förhand!

/Henrik

1. Jag ser inga direkta naktdelar med det..

2. Du ska inte ha plastfolie. Cellplasten är jag lite kluven med. Svårt att få det riktigt bra med cellplast. Miniralull är enklare att få det tätt med (värme täthet alltså, dvs inga glipor). Cellplast + braskamin = funkar inte. Runt kamin måste du ha Stenull då det tål över 1000 grader (1200 grader tror jag det är). Tänk på att du dör snabbt om cellplasten börjar brinna.

Som jag ser det så behöver du jobba ganska mycket med att få det vind tät. lyckas du med det så behövs nog inte mycket extra värme..

Jag är skeptisk till att du överväger braskamin. Det hade jag nog inte gjort. jag hade nog tittat på en disel/bensin värmare istället (drar nog inte så mycket bränsle). Då kaminen troligen kommer göra det sjukt varmt i båten. Den är för effektiv helt enkelt. Är ju inget man stänger av när det blir "lagom" temperatur..

Du behöver även god ventelation för att få ut fuktig luft. Det görs ju enklast med fläktar. Finns sånna där Sol drivna fläktar kanske kan vara något? dock bör man nog räkna på deras kapacitet så dem räcker till.

till sist
Ju tjockare isolering du har desto större risk är det med fukt/möggel problem.

Tack så mycket för de värdefulla tipsen! Tanken på att lägga ner en massa jobb på något som sedan blir visset i grunden känns rätt olustig :)

M V H

Henrik

Menade du att du skulle smeta silikon mellan plyfaskivorna och sedan måla? Silikon är inte övermålningsbar, så det fungerar inte riktigt.

För övrigt tycker jag att du ska bygga så att det bakom fasadmaterialet blir en luftspalt och sedan kommer vindtätning och isolering. Som en vanlig villavägg alltså.

Tack återigen för värdefulla tips! :)

Vad gäller silikonet, så hade jag tänkt använda det för att täta mellan reglarna och Plyfa-skarvarna, dvs applicering från sidan som inte skall målas. Hade inte tänkt att något silikon skulle finnas på sidan som skall målas med en akrylatfärg. Borde funka?

Blev lite fundersam på det där med vindtätningen i väggarna... Jag hade tänkt använda en plastfolie till detta, men om jag tolkar Per-Eriks inlägg rätt så avrådde han från det. Vad är lämpligast att använda för att åstadkomma vindtätningen?

Jag tolkar inläggen hittills som att min idé angående vattentätning av golvet är ok. Vidare så bör jag använda mineralull och en luftspalt för isolering av väggarna.

Hälsningar, Henrik

Jag förstår ìnte riktigt hur du hade tänkt dig väggarna? Var plyfan på in- eller utsidan? Vad ska du annars ha för material utvändigt?

Ah... Tanken var ursprungligen att utforma väggarna som en sandwich med Plyfa ytterst åt båda hållen (utåt och inåt). Vi måste hålla vikten nere så mycket som möjligt, så några gipsskivor blir det inte tal om... :) Silikonet som jag nämnde var tänkt till yttersidorna.

Hälsningar, Henrik

P.s. Vad gäller plastfoliens vara eller icke-vara inuti väggen, så hade jag tänkt mig den som ett fukt/vindskydd, men det kanske är en vissen idé?

D.s

Som jag skrev ovan tycker jag inte att det verkar vara en särskilt bra konstruktion. Ytterst bör du ha en panel eller eventuellt plyfa med en luftspalt under. Sedan vindskydd, typ papp, och sedan isolering och reglar och så vidare. Eventuell plast ska sitta innerst, under skivorna, och fungerar då som spärr mot att fukt vandrar ut i väggen. Men i ert fall ska ni definitivt hoppa över den, inget snack om saken.

Tack för de bra tipsen! Vi skippar plasten. Jag gjorde en liten skiss för att sammanfatta hur jag tror att du menar. Verkar den stämma någorlunda? :)

Hälsningar, Henrik

• Vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp, ungefär så. :)

Kalas! Så får det bli. Tack än en gång för tipsen! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.