Hej!
Jag tänkte bygga ett nedpendlat tak i min lägenhet i syfte att dämpa stegljud. Jag funderar även på att sätta in infällda spotlights i det nedpendlade taket, men tvekar då jag misstänker att det kan försämra ljudisoleringen?

tacksam för synpunkter.

Karlsson i Kålltorp.

Hur mycket ska Du sänka taket?

Mvh Putte

10-15 cm har jag tänkt.

Klart att har du många hål så
blir det skillnad.
Tänkte Du köra 2 lager gips?
Isolering?

Mvh Putte

smguld85 skrev:
Hej!
Jag tänkte bygga ett nedpendlat tak i min lägenhet i syfte att dämpa stegljud. Jag funderar även på att sätta in infällda spotlights i det nedpendlade taket, men tvekar då jag misstänker att det kan försämra ljudisoleringen?

tacksam för synpunkter.

Karlsson i Kålltorp.
Enligt mig så spelar det ingen större roll egentligen om du har spottar eller inte. Men rent teoretiskt så blir det sämre med spottar i taket än utan och gipslådot runt spottarna e nog överkurs... Sen tvivlar jag iofs att du får den så grymt mycket stegljud,
det beror iofs på bjälklagstyp vill jag påstå

Jag hade tänkt köra med två lager gips och mineralull som isolering.
Zankan: Om jag förstår dig rätt tror du inte att detta hjälper att dämpa stegljuden?

smguld85 skrev:
Jag hade tänkt köra med två lager gips och mineralull som isolering.
Zankan: Om jag förstår dig rätt tror du inte att detta hjälper att dämpa stegljuden?
beror helt på vilken bjälklagstyp du har... Men det är klart att det blir bättre än tidigare. Är det träbjälklag så är det rätt höga dB värden som skall bort. Rent teroetiskt dämpar 2 lager gips 25 dB... Men flanktransmissionen ned i väggarna kommer man ju tyvärr aldrig åt... Men kör så det ryker för det kan inte bli sämre än tidigare.

Tack för svar. Ja, det är dessvärre träbjälklag. Men som du säger så är det ju bättre än inget så jag kör på med två lager gips och mineralull, och hoppas på det bästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.