4 474 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Nedpendlat tak + infällda spotlights
Hej!
Jag tänkte bygga ett nedpendlat tak i min lägenhet i syfte att dämpa stegljud. Jag funderar även på att sätta in infällda spotlights i det nedpendlade taket, men tvekar då jag misstänker att det kan försämra ljudisoleringen?
tacksam för synpunkter.
Karlsson i Kålltorp.
Jag tänkte bygga ett nedpendlat tak i min lägenhet i syfte att dämpa stegljud. Jag funderar även på att sätta in infällda spotlights i det nedpendlade taket, men tvekar då jag misstänker att det kan försämra ljudisoleringen?
tacksam för synpunkter.
Karlsson i Kålltorp.
Enligt mig så spelar det ingen större roll egentligen om du har spottar eller inte. Men rent teoretiskt så blir det sämre med spottar i taket än utan och gipslådot runt spottarna e nog överkurs... Sen tvivlar jag iofs att du får den så grymt mycket stegljud,smguld85 skrev:
det beror iofs på bjälklagstyp vill jag påstå
beror helt på vilken bjälklagstyp du har... Men det är klart att det blir bättre än tidigare. Är det träbjälklag så är det rätt höga dB värden som skall bort. Rent teroetiskt dämpar 2 lager gips 25 dB... Men flanktransmissionen ned i väggarna kommer man ju tyvärr aldrig åt... Men kör så det ryker för det kan inte bli sämre än tidigare.smguld85 skrev:
Klicka här för att svara