Har precis knackat ner gammal puts från en yttervägg och ska precis börja isolera för att sedan slå på träpanel. Huset är från 1927 och ingen ångspärr finns invändigt. Hade inte tänkt göra nåt arbete på insidan och undrar då om man vågar isolera utvändigt med glasull 70mm eller kommer det leda till fuktproblem?

Väggen skulle efter revovering se ut nåt i stil med detta
Gips-plank-luftspalt(lite ihopsjunken spån)-stående grovplank(timmer)(100mm tjockt)-70mm islolering(glasull)-vindpapp-luftspalt-träpanel.

Troligen så lär det fungera men jag gillar inte direkt lösningen med att isolera utanpå timret, idealet för den stommen hade nog varit att ha luftspalt direkt efter timret och sen ytterpanel.

/Kent

Fast å andra sidan, om man ska isolera en timmervägg så är det på utsidan detta bör ske. Och såklart behöver en 100 mm timmervägg isoleras. Jag kan inte se några större risker med att göra som du tänkt.

Jon_H > Det är vad jag också har hört men jag ska också "strax" tilläggs isolera mitt torp, efter annat som ska fixas är fixat. Detta kommer (har jag tänkt) göra på insidan.

Vad är problemet? Varför bör man inte göra det?

Blir nog olika svar beroende på vem man pratar med, själv så sätter jag helst isoleringen på den varma sidan om en timmervägg och ser till att utsidan blir ventilerad.

Är ju oftast enklare att se till att luftspalten verkligen fungerar om den är på utsidan och jag ser det som oerhört viktigt att timmerväggen ventileras.

Sen så kan man titta på var kondens kan hamna nånstans och då kommer man ibland fram till att isoleringen skall vara på utsidan.

Oavsett vilket så är luftspalterna och övrig ventilation mycket viktiga.

/Kent

Jag kan inte se någon anledning alls att ventilera timmerväggen på något särskilt sätt. Att ha isoleringen på utsidan gör att hela timmerstocken hamnar på den varma sidan, och man minimerar risken för att daggpunkten hamnar mitt inne i stocken. Det blir i praktiken som att timmerväggen är inomhus, om isoleringen är tillräckligt tjock.

Med isoleringen på insidan blir timret mycket kallare, sannolikt minusgrader i hela eller nästan hela stocken när det är som kallast på vintern. Den fukt som då diffunderar och transporteras genom konvektion ut i väggen kommer sannolikt kondensera mellan isoleringen och timret, och där riskera att orsaka röta. Detta skulle förhindras med en effektiv diffusionsspärr, men att montera en sådan i ett hus i efterhand är nästan ogörligt om det ska bli bra.

Ytteligare en fördel med att isolera utvändigt är att man tar tillvara den värmemagasinerande förmågan hos timret, med utjämning av temperaturen och eventuellt lägre energiförbrukning som följd. I vilket fall ett behagligare inomhusklimat, både sommar och vinter.

Jag har aldrig sett att invändig isolering av timmervägg rekommenderas någonstans i litteraturen, annat än möjligtvis som komplettering om det finns minst lika tjock eller hellre tjockare isolering på utsidan, allt för att timret inte ska bli för kallt.

Givetvis ska isoleringen vara på utsidan. Du har dessutom ingen timmerfasad att spara. jon_h har skrivit här ovan, och det behöver inte kompletteras mycket. Skulle i så fall vara mitt vanliga tjat om att inte bara se en del av huset, ytterväggen, utan se hela huset som en enhet. Det jag menar är att man även måste se över ventilationen. Ett litet undertryck är viktigare än många tror. Har du ett litet undertryck behöver du inte vara orolig för kondensproblem på grund av att fuktig inomhusluft trycks ut i konstruktionen och kondenserar mot en kall yta. Den fuktiga luften går då via ventilationen och ut. Och det räcker då inte med självdrag utan det måste vara någon typ av mekanisk ventilation.

Tartan

Tack för alla svar det verkar som om jag kör så som jag tänkt. I dagsläget har jag självdrag och tänkt ta upp extra ventiler i vardagsrum och sovrum som saknas.
Tartan du skriver att jag bör ha mekanisk ventilation, den enda mekanisk ventilationen jag har idag är utsugsfläktar i badrummen. Hur vet man, utan dyr konsult, om man har undertryck eller inte?

Om du kör dina fläktar kontinuerligt kan man nog med säkerhet säga att du har ett undertryck. Kör du endast vid behov är det mycket tveksamt. Fläktarna bromsar upp ventilationen när de inte snurrar.
Skaffa tyrristorer och montera på fläktarna så att de går på låg fart jämt för att sedan forsera vid behov.

Sedan är en konsult mycket billigare än en möglig vind, om man ser det så.

Tartan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.